Tomture61
Har en robotgräsklippare som jag gärna vill ha lite koll på när den jobbar .
Har därför skaffat en utomhusantenn för WiFi , jag kopplar in den via en nätverkskabel + den har eget SSID .
Förslag på vart man sätter den , sätter jag den på en husgavel så skymmer huset själv fri sikt över klippzonen .
Ngn med erfarenhet ang detta .

Högt på taket? Om klipparen är på alla sidor av huset.
Stort område som behöver täckas?

Rita en bild på hus med tomt som ska täckas så får du nog bra förslag.

Tomture61
P peroande skrev:
Rita en bild på hus med tomt som ska täckas så får du nog bra förslag.
Sätter jag antenn på en sida av huset så blir ju den sidan av klippzonen täckt .
Men återstår då 2 sidor som huset i trä / betongpannor skymmer .
Inga långa sträckor det är frågan om , ca 20 m typ .
Klippzonen ser ut som ett stort U runt huset .

Testa olika positioner och gå runt med Wifi--app i telefonen och mät signalstyrkan.

Tomture61
K Kane skrev:
Testa olika positioner och gå runt med Wifi--app i telefonen och mät signalstyrkan.
Antennen kommer ej bo i ståhöjd .
Blir antingen på en skorsten i plåt mitt på taket eller så högt det går på en gavel (7 m upp på huset)
Så att testa olika placeringar 🤔

Tomture61 Tomture61 skrev:
Antennen kommer ej bo i ståhöjd .
Blir antingen på en skorsten i plåt mitt på taket eller så högt det går på en gavel (7 m upp på huset)
Så att testa olika placeringar 🤔
Bättre än att gissa fram en lämplig placering. En lång nätverkskabel och antennen och prova. Men gör som du vill.

Varför inte en accesspunkt på vardera sida av huset för att täcka hela ytan. Båda accesspunkterna hanteras av samma trådlösa kontroller.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Tomture61
J JBa skrev:
Varför inte en accesspunkt på vardera sida av huset för att täcka hela ytan. Båda accesspunkterna hanteras av samma trådlösa kontroller.
1 : Klipparen har svårt med roaming (byta till annan antenn med samma SSID)
Detta enligt andra användare av klipparfabrikatet .
2 : Kostnaden med fler antenner + eluttag + nätverkskabel till utsidan + redan trångt i routern med nätverksuttag .

Problemet med roaming borde inte spela någon roll? Om den ansluter första gången till den accesspunkt med bäst mottagning (utomhusantennen) och sen håller fast vid den av någon anledning så spelar det väl ingen roll om det finns tre andra acceespunkter med samma ssid? Fördelen med samma ssid är ju dels att du själv kan använda nätet utanför huset utan handpåläggning och att klipparen eventuellt om den tycker det behövs kanske skulle kunna ansluta till en accesspunkt med bättre mottagning.

redan trångt i routern med nätverksuttag .
Det löser man med en switch för en hundring eller två.

Jag hade testat att sätta 2 antenner på knuten/takfot vid 1 och 2 (eller 3) på trevlig höjd (så man slipper slå ihjäl sig vid klätterövning).
Hus med markerade punkter 1, 2 och 3 på taket för placering av antenner, samt en omgivande klippzon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomture61
useless useless skrev:
Problemet med roaming borde inte spela någon roll? Om den ansluter första gången till den accesspunkt med bäst mottagning (utomhusantennen) och sen håller fast vid den av någon anledning så spelar det väl ingen roll om det finns tre andra acceespunkter med samma ssid? Fördelen med samma ssid är ju dels att du själv kan använda nätet utanför huset utan handpåläggning och att klipparen eventuellt om den tycker det behövs kanske skulle kunna ansluta till en accesspunkt med bättre mottagning.

Har redan en switch i teknik "skåpet" som är infällt i väggen i tvättstugan , trång där är bara förnamnet .
Denna WiFi utbyggnad får ej bli dyrare än vad ett 4G abonnemang kostar / 6-8 månader .

Tomture61
useless useless skrev:

När klipparen har mycket svårt med roaming så betyder det att även i samma SSID så kan den ej skifta till annan accesspunkt med en starkare signal .
Därav en (1) som kommer monteras på utsidan .

När klipparen har mycket svårt med roaming så betyder det att även i samma SSID så kan den ej skifta till annan accesspunkt med en starkare signal .
Därav en (1) som kommer monteras på utsidan .
Precis. Men vad blir det för skillnad om accesspunkten ute har samma ssid som dit vanliga nät jämfört med om den har ett annat ssid? Klipparen lär väl bara använda den accesspunkten oavsett?

Tomture61
useless useless skrev:
Precis. Men vad blir det för skillnad om accesspunkten ute har samma ssid som dit vanliga nät jämfört med om den har ett annat ssid? Klipparen lär väl bara använda den accesspunkten oavsett?
Det som är för befolkningen innomhus har sitt eget SSID .
Det till klipparen kommer få ett alldeles eget SSID .
Därav har utomhusantennen en nätverkskabel .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.