Vi skall snart få besök av en markfirma som skall hjälpa oss med markarbetet inför bygget av en grundplatta på 35 kvadrat. Jag tänkte att de skulle få dra in en avloppsstam i grusbädden som jag själv förgrenar i frigoliten till de olika avloppen i plattan. Men vart drar man bäst in denna stam för att göra det enkelt med förgreningarna sen? Nedan har jag klistrat in planlösningen och dragit pilar till de olika avloppen.Tacksam för tips
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill ju ha så kort dragning som möjligt! Så det är svårt att ge dig någon hjälp när vi inte vet varifrån avloppet kommer.
Jag drog avlopp i vår platta för ett par veckor sedan och lärde mig att det var sjukt smidigt att dra det i makadamen under frigoliten. Var helt inställd på att förgrena i frigolitlagret men blev utskrattad av grävgubbarna. Lade lite andra slangar och rör i frigoliten och tackade min lyckliga stjärna flera gånger för att jag inte drog avloppet där
Enligt grävgubbarna finns det bara fördelar, avloppet ligger stabilt i makadamen så att inte spolbilen pajar kopplingar, fallet fixeras och man kan lägga ut allt i lugn och ro utan att behöva skära och passa till en massa frigolitskivor...
Jag drog avlopp i vår platta för ett par veckor sedan och lärde mig att det var sjukt smidigt att dra det i makadamen under frigoliten. Var helt inställd på att förgrena i frigolitlagret men blev utskrattad av grävgubbarna. Lade lite andra slangar och rör i frigoliten och tackade min lyckliga stjärna flera gånger för att jag inte drog avloppet där
Enligt grävgubbarna finns det bara fördelar, avloppet ligger stabilt i makadamen så att inte spolbilen pajar kopplingar, fallet fixeras och man kan lägga ut allt i lugn och ro utan att behöva skära och passa till en massa frigolitskivor...
Tack för tipsen! Hur fick du avloppen att hamna rätt? Jag har bara bygglovsritningar att gå på. Hur exakt måste man vara om man lägger avloppen i gruset direkt?Kallebo skrev:Du vill ju ha så kort dragning som möjligt! Så det är svårt att ge dig någon hjälp när vi inte vet varifrån avloppet kommer.
Avloppet kommer komma in till huset från vänster i bilden
Dra det i makadamen, helt klart. Ta reda på hur tjocka ytterväggarna blir, så kan du utgå därifrån. I nödfall kan man justera lite i sidleds igenom cellplasten om det skulle fela lite. Ska du ha vattenledningar i plattan, så drar du kallvatten under och varmvatten i cellplasten.
Vi placerade ut kantelementen först sen hade jag gjort en detaljerad ritning där alla anslutningar 12 st var utmärkta i både höjd och längsled! Sen mätte vi och slog ner avsågade armeringsjärn där.
Sen lade vi ut alla delar och sågade till rören i lämpliga längder. Allt tog mindre än 2 timmar. Sedan hällde grävgubbarna på makadam medan jag kontrollerade fall och såg till att inget rörde sig ur läge. När makadamen väl var på plats satt allt som järnet!
Ett avlopp hamnade 5 cm fel som vi fick justera med två 30 gradersböjar. Avloppet till ett tvättställ hamnade 50 cm fel pga en felläsning vilket vi får lösa i väggen sedan.
Sen lade vi ut alla delar och sågade till rören i lämpliga längder. Allt tog mindre än 2 timmar. Sedan hällde grävgubbarna på makadam medan jag kontrollerade fall och såg till att inget rörde sig ur läge. När makadamen väl var på plats satt allt som järnet!
Ett avlopp hamnade 5 cm fel som vi fick justera med två 30 gradersböjar. Avloppet till ett tvättställ hamnade 50 cm fel pga en felläsning vilket vi får lösa i väggen sedan.
Vet inte riktigt hur det är bäst att lägga in avloppet från vänster. Jag hade ju velat ha en stam rakt mot toaletten som avgrenar sig mot de andra tre ställena.
Det finns nog folk här som har bättre koll än jag. Spontant skulle jag dra in stammen i sovrummet, göra en 3x45 graders sväng rakt mot toaletten och sätta tre 110x75 y-grenar mot vart och ett av de andra avloppen..
Det finns nog folk här som har bättre koll än jag. Spontant skulle jag dra in stammen i sovrummet, göra en 3x45 graders sväng rakt mot toaletten och sätta tre 110x75 y-grenar mot vart och ett av de andra avloppen..
Jag gjorde en måttsatt ritning. Jag förstår om det kan vara svårt att bedöma den men jag har försökt att utgå ifrån säker vatten och placera avlopp till toalett minst 60 mm (80 i min ritning)från vägg och golvbrunn minst 200 från vägg (275 i min ritning). Avlopp till handfat i badrum går genom innervägg. Samma gäller inkommande vatten som jag placerar i fördelarskåp infällt i vägg. Tappvatten drar jag i installationsskiktet eller via bjälklag i loft till köket. Vad tycker ni om ritningen?
Logga in
Skapa konto
Lägg allt du kan så långt ner du kan 
Vi brukar lägga avlopp i sanden vi packar upp med, alltså lagret innan singel. Samt ovanpå sanden lägger vi tappvatten, samt viss el om där skall dras in 50mm elslang osv.
Hittade några bilder
Vi brukar lägga avlopp i sanden vi packar upp med, alltså lagret innan singel. Samt ovanpå sanden lägger vi tappvatten, samt viss el om där skall dras in 50mm elslang osv.
Hittade några bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uterum & garage som ytterväggar – hur placera bra tilluft?
Ventilation -
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Bostadspolitik -
Vart placera luft-vattenvärmepumpens utedel radhus?
Värmepumpar -
Vart placera anslutningspunkt vid skafttomt-lösning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vart placera uttag för häll och ugn?
El