Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vart köper man kärnvirke för fasad

1. S
    Medlem · Stockholm · 890 inlägg

surfarn

Medlem
    Jag funderar på att köra med en obehandlad panel på mitt nya fritidshus. Då tänkte jag mig att jag skall köra med kärnvirke av något slag för att slippa sprickor och i allmänhet hålla fasaden i gott skick. Men vart köper man kärnvirke till fasad? Jag är ute efter en enkel bräda utan fas eller spont, typ råplan, som jag skall sätta stående med omvänd lockläkt. Finns det kärnvirke att köpa för detta? jag tänker mig gran eller furu, eller sibirisk lärk. Vad hittar jag sånt? Gärna i Stockholmstrakten. i bilderna nedan ser man hur jag tänker mig resultatet, även om det i detta fall är en spontad bräda som använts
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160330_090631.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    49096659af128860fd21032e13ef3143.jpg

2. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 697 inlägg

MultiMan

Medlem
    I princip all klyvsida jag köpt från lokala sågen ser ut som på bilden, med kärnan i mitten, utåt. Inget som kostar extra annat än att deras klyvsida var lite dyrare än råplanet som kunde vara sågat lite hursomhelst.

3. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 772 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Hej. Kan inte svara på frågan men som alternativ kan du titta på termowood alt organicwood. Olika varumärken som går att använda obehandlat. Vill du slå på stort kiselbehandlar du panelen med tex siloo för hållbarhet och grå patina

4. S
    Medlem · 3 inlägg

Sol-01

Medlem
    Hej,
    Byggde ni med obehandlat trä? Hur blev resultatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.