Byggahus.se
D
Mitt hus jag bor i idag är byggt av siporexblock (byggt 1972). Jag skulle vilja ersätta en dörr med ett fönster/väggdel. Har dessvärre svårt att hitta en återförsäljare som just säljer siporexblock med bredd 700mm.
Någon som kan peka mig i rätt riktning (blocket är inte till stor hjälp tyvärr)?

Med vänliga hälsningar,
Daniel

E
Xella är de som tillverkar Ytong nu för tiden. Kolla med dem vilka återförsäljare som saluför ytongblock. 700mm blir nog svårt att få tag i då i princip alla lättbetongtillverkare kör med 600mm

Kasta upp en förfrågan i din lokala facebookgrupp, någon lär ju renovera lite och då blir en vägg eller två ofta rivna. Den borde du kunna få. Annars har bygghandeln block men du lär få skarva.

Måste det vara Siporex/Ytong? Vanliga lecablock fungerar ju oftast lika bra. Men det beror ju på vad det är du skall göra och i vilken vägg.

Siporex är rätt enkel att kapa till så ska du inte ha så många så kanske det kan vars en lösning. Funkar med en fogsvans.

Stefflo Stefflo skrev:
Siporex är rätt enkel att kapa till så ska du inte ha så många så kanske det kan vars en lösning. Funkar med en fogsvans.
Jag har köpt Siporex-block på Bauhaus, ca 70mm x 600mm x 400mm, för ca 70kr/st. Finns nog någon mer storlek. Har köpt en lättbetongfogsvans på Jula för kanske 100 kr (enorma sågtänder), om det inte bara är för att kapa av någon liten bit så tror jag vanlig fogsvans slits ganska mycket.

Hornbach, K-Bygg osv har säkert alternativ. Sen finns ju andra märken också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.