Byggahus.se

Vart köpa kutterstål till Electra Beckum (Metabo) HC 260?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Slog till och köpte en begagnad rikt/planhyvel. Electra Beckum HC 260.
    Trodde jag skulle få en lavin av sökresultat över mig när jag letade efter nya kutterstål. Men icke!
    Stålen ska vara
    260mm långa
    18,6mm breda
    1mm tjocka.

Dom jag hittat som faktiskt tycks sälja stål har inga 260 stål öht. Dom länkar jag hittat i forum till återförsäljare som sägs ha dessa stål har varit döda.

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    • Laddar…
  3. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Miles är nog ett bra tips, fick tag på lite delar till en Serva (ombrandad Electra Beckum) bandsåg där. Tog en dtund men funkade bra.

• Laddar…
  4. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    http://www.woodfordtooling.com/planer-blades/by-machine-model/elektra-beckum.html

Köpte hyvelstål från woodford för ett tag sen, dom är billiga och har ganska stort utbud. Har för mig frakten kosta runt 10£, hade stålen ca 1 vecka efter beställning. Det är dock enklare att handla genom deras ebay shop. Handlar du genom länken ovan får du skicka ett mail o be om paypalfaktura inkl frakt till sverige. På ebay slipper du den omvägen.

Här kommer ebaylänken http://www.ebay.co.uk/itm/260-x-18-...Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item233764baf8

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Ok!
    Tack för alla svar!
    Ska flanera runt lite på dom sidorna och se vad jag kan hitta.
    Ingen i Sverige som säljer sådana stål? Finns det ingen marknad eller?

6. krijo1
    Medlem Nivå 6
    Jag har för mig att Clas har haft såna. Dom har väl sålt en klon av den maskinen tidigare. Ring och fråga.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
  8. I
    Medlem Nivå 6
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Kikade på stålen på deras hemsida men där var det inget med rätt mått... Utgår från att dom inte har varor dom ej lagt ut på nätet?

10. S
    Medlem Nivå 1
    Härligt!
    Tycker om att handla från Tyskland! Dom kanske har lite andra saker att lägga i kundkorgen också.. :D

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    De har mest... hyvelstål. En herrans massa dock :)

12. krijo1
    Medlem Nivå 6
    Vet inte, jag har ringt till Insjön och beställt reservdelar till en bandsåg dom tidigare sålt. Jag hade provat att slå dem en signal. Dom som arbetar med maskinservice är väldigt service inriktade.

13. S
    Medlem Nivå 1
    Clas Ohlsons service har jag väldigt sällan haft något att anmärka på! Skönt med ett företag i den storleken som ändå lyckas hålla den nivån av kundservice!
    Ska höra efter med dom ändå då...

Såg att stålen som satt i var vändstål där andra sidan var oanvända. Blev som en helt ny maskin när det vart fräscha stål och rätt inställda (upptäckte att dom satt enormt galet)
    Men fick igår ett par små jack i stålen så nu blir det ränder i det jag hyvlar... Är dom verkligen SÅ känsliga?!
    Garanterat inte kört i något grus eller någon spik!

14. phl
    Medlem · Nivå 14
    Kör du trä får du inga flisor i stålen. Garanterat skit i virket du hyvlat. För att minska problemet med ränderna kan du förskjuta ena stålet en millimeter eller två i sidled.

• Laddar…
  15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Njae, hårda knastar kan också ut flisor ur stålen. Hel rätt lösning för att åtgärda problemet dock.

• Laddar…