Vart köpa elmätare (3-fas)?

18k läst  12 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Var kan man som privatperson köpa en elmätare av hyffsat god kvalité, för inte allt för mycket pengar? Vill hålla koll på värmepumpen...

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 10

Nätleverantören

Jag pratade med nätleverantörens lokala kontor och jag fick hämta en gratis, jag satte också in den för att se värmepumpens förbrukning. Nu vet jag att den drar ca 6000 kwh/år

3. R
    Medlem Nivå 4
  4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Jag har också köpt från värmepumpsforum, en ny och en begagnad till humana priser och snabb leverans. En digital mätare och en analog.

(Det är sådana mätare som normalt sitter monterade i mätarskåpet).

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  6. C
    Medlem Nivå 4
    Jag vet inte om du får köpa alt få en mätare av dem men jag vet att Lunds Enerig och Eon håller på att byta mätare just nu och de gamla slängs allihopa (end en del modernare sparas) , så du kan ju prova ringa en av dem.

7. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Vi har Umeå Energi och fick mätaren bytt för några veckor sedan men vi fick inte behålla den gamla, den skulle skickas till 3e världen.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Går en del på Tradera oxo för några hundralappar...

9. B
    Medlem · Nivå 11

Hornbach

Hornbach har elmätare på hyllan i butiken i Göteborg.
    De är chockerande billiga, ca 100:- för enfas och 234:- för 3-fas.
    Designen var inte modern, så jag är osäker på om de är nya eller begagnade.
    Enfasmätaren såg ut som en lågbudget-mätare med tveksam kvalitet (gjord i Polen tror jag).
    3-fas-mätaren såg seriös ut, gjord i Tyskland.

/Hasse

10. T
    Medlem Nivå 6
    Jobbar med att byta mätare åt eon och våra direktiv är att alla mätare skall kasseras då eon är miljöcertifierade osv. Slängs ett par hundra minst om dan bara i skåne.

11. I
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Vart ligger butiken eller har du deras telefonnummer?

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Inlägget är från 2008, så troligen har de inte dessa kvar längre .. ;)

Och dessutom misstänker jag att det var begagnade mätare som kom ut i stora mängder på marknaden vid den tiden pga att alla elbolag var tvungna att byta till fjärravlästa mätare.
    Då finns det definitivt inga sådana kvar till försäljning, vågar jag lova.

13. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Finns en del till salu på Tradera, från och till.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: