6 196 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
vart kan man köpa vedbaffel till ctc 265 eller har någon en skiss?
Sida 1 av 2
Lägg för sjutton inte ned pengar och tid på att försöka elda ved i en ctc 265.
Det är omöjligt att värma hus med vedeldning i den pannan.
Pannan är inte konstruerad för vedeldning.
Öppna på övre luckan ta en lampa och lys in. Finns inte tillstymmelse till konvektionsdel utan den heta röken går rakt ut i skorstenen som riskeras att skadas. Bara försiktig eldning ger mer än 300 grader ut direkt.
Vedbaffeln gör inte särskilt stor nytta. Det går inte att trolla.
Finns en del trådar som handlar om det här för du är inte den enda som gått på en nit.
Till pelletseldning fungerar den så skaffa en begagnad brännare och stoppa in medan det finns ett utbud. Om en månad eller två är det svårt att få tag på något vettigt begagnat.
Det är omöjligt att värma hus med vedeldning i den pannan.
Pannan är inte konstruerad för vedeldning.
Öppna på övre luckan ta en lampa och lys in. Finns inte tillstymmelse till konvektionsdel utan den heta röken går rakt ut i skorstenen som riskeras att skadas. Bara försiktig eldning ger mer än 300 grader ut direkt.
Vedbaffeln gör inte särskilt stor nytta. Det går inte att trolla.
Finns en del trådar som handlar om det här för du är inte den enda som gått på en nit.
Till pelletseldning fungerar den så skaffa en begagnad brännare och stoppa in medan det finns ett utbud. Om en månad eller två är det svårt att få tag på något vettigt begagnat.
Tänk, det ante mig att jag skulle få ett dylikt svar.. Det går alldeles utmärkt att värma huset med denna pannan, och ja, jag vet att den har låg verkningsgrad. Jag har rökgastermometer och därmed koll på läget. Pellets? Det matar man ju kaninerna med..
johanpelle är forats don quijote, fast hans väderkvarnar är vedeldade gamla kombipannor.
Vad är vedbaffel? inte samma sak somroster?
Undrar eftersom jag eldat ved i en ctc 171b i 6år...(och ja det gick fint, iaf brann inte huset ner.)
Vad är vedbaffel? inte samma sak somroster?
Undrar eftersom jag eldat ved i en ctc 171b i 6år...(och ja det gick fint, iaf brann inte huset ner.)
Inte samma sak som roster. Denna kombipanna för olja/koks finns det två bafflar till. När man ska elda med fast bränsle hakar man på en plåt någonstans som förlänger rökvägen lite så att rökgaserna hinner ge ifrån sig lite mer värme.
Nu är det inte fråga om väderkvarnar Elffors utan seriöst menad information. Att du eldat i en CTC vedpanna är väl för böveln helt annat än att ha eldat i en CTC 265. Helt olika pannor med olika användningsområden och olika konstruktion.
"Vedbaffeln" är en trekantig plåt som hakas fast uppe vid tratten där röken går ut. Dess verkan är ganska minimal eftersom pannan helt saknar konvektionsdel.
Hur får doktor Elffors ut värmen från röken utan hjälp av någon konvektionsdel, det skulle jag gärna vilja ha ett svar på.
Man kan inte dra gamla kombipannor över en kam utan det fordras specifik kunskap och erfarenhet av varje pannmodell för sig för att kunna uttala sig. CTC 265 är erkänt usel för vedeldning och det är också vida känt och ingenting som jag har hittat på.
Att svamla om saker som man inte har erfarenhet av och som man inte har provat är rent utav oseriöst.
Själv har jag som installatör hjälpt åtskilliga personer som köpt fastigheter med CTC 265 (en gång sveriges mest sålda oljepanna) och som av mäklare eller tidigare ägare blivit lurade till att fastigheten kan värmas med ved.
Deras förtvivlan och ilska brukar vara ganska stor när de upptäcker det omöjliga i att elda ved i den pannan.
Lyckligtvis går den rätt bra med pellets så den lösningen räddar situationen när temperaturen kryper nedåt -10 grader.
Är inte ett forum till för att hjälpa folk? Det trodde jag. Att vara spydig över saker man inte har provat och därför inte är insatt i hjälper väl ingen.
Andreas_H gör alldeles som han vill själv.
"Vedbaffeln" är en trekantig plåt som hakas fast uppe vid tratten där röken går ut. Dess verkan är ganska minimal eftersom pannan helt saknar konvektionsdel.
Hur får doktor Elffors ut värmen från röken utan hjälp av någon konvektionsdel, det skulle jag gärna vilja ha ett svar på.
Man kan inte dra gamla kombipannor över en kam utan det fordras specifik kunskap och erfarenhet av varje pannmodell för sig för att kunna uttala sig. CTC 265 är erkänt usel för vedeldning och det är också vida känt och ingenting som jag har hittat på.
Att svamla om saker som man inte har erfarenhet av och som man inte har provat är rent utav oseriöst.
Själv har jag som installatör hjälpt åtskilliga personer som köpt fastigheter med CTC 265 (en gång sveriges mest sålda oljepanna) och som av mäklare eller tidigare ägare blivit lurade till att fastigheten kan värmas med ved.
Deras förtvivlan och ilska brukar vara ganska stor när de upptäcker det omöjliga i att elda ved i den pannan.
Lyckligtvis går den rätt bra med pellets så den lösningen räddar situationen när temperaturen kryper nedåt -10 grader.
Är inte ett forum till för att hjälpa folk? Det trodde jag. Att vara spydig över saker man inte har provat och därför inte är insatt i hjälper väl ingen.
Andreas_H gör alldeles som han vill själv.
Ojojoj. Känslostorm. he he.
Lugn o fin. jag ville bara säga till killen som gör sitt andra inlägg på forumet att du är likadan i alla trådar som handlar om gamla kombipannor.
För det är du.
ctc 171 är ingen VEDPANNA utan en kass olje/koks panna och man fick inte ut värmen via den obefintliga konvektionsdelen. Så helt ovidkommamde var inte jämförelsen. visste du inte det?
Jag tycker själv att elda i dessa reliker var värdelöst, men det låg inte i vår ekonomi på den tiden att investera i något bättre och det gäller nog många med oss.
Lugn o fin. jag ville bara säga till killen som gör sitt andra inlägg på forumet att du är likadan i alla trådar som handlar om gamla kombipannor.
För det är du.
ctc 171 är ingen VEDPANNA utan en kass olje/koks panna och man fick inte ut värmen via den obefintliga konvektionsdelen. Så helt ovidkommamde var inte jämförelsen. visste du inte det?
Jag tycker själv att elda i dessa reliker var värdelöst, men det låg inte i vår ekonomi på den tiden att investera i något bättre och det gäller nog många med oss.
Jag eldar ved i min ctc265 på somrarna för varmvatten och det går visst. Den som säger något annat talar i nattmössan. Jag har rökgastermometer och för att hålla tempen ut till skorstenen kring 250 är det små ilägg ofta som gäller. Det tjärar och brinner troligtvis rätt kass. Den större delen av värmen åker ut genom skorstenen. Men veden har jag i stortsett gratis så det är iaf mycket billigare än att köra pellets på sommarn.
Någon vedbaffel har jag däremot inte. Bara den som hänger mellan eldstäderna.
Någon vedbaffel har jag däremot inte. Bara den som hänger mellan eldstäderna.
kompisen min har en ctc total med en 500l tank.. den pannan är frå 81 och har bara eldats med ved och el finns ingen olje tank och har aldrig funnits sen dom byggde om till vattenburet 81- och han eldar ved i den... pappa eldade med ved i en ctc total inget hus brann