Byggahus.se

Vart kan jag vända mig?

1. A
    Medlem · 2 inlägg

AxE

Medlem
    Jag har precis byggt ett nytt hus. Den hustillverkare jag anlitat är inte lätt att hålla komunikation med utan lovar bara att återkomma för att sedan inte höra av sig.... och sedan dimper fakturorna ner... Detta tyvärr i de fall man lovat att det inte kommer att kosta ngt eller att det "givetvis inte skall faktureras, för det får ju vi ta på oss". Fast jag återkommit flera ggr för att verifiera att allt varit ok, har jag inte hört något från dem... förrän nu nästan ett år senare. Då skickar man ett krav på beloppet + 22% ränta. Snyggt va? Nu undrar jag, kan man göra hur som helst? Vilka rättigheter har jag som kund osv. Var kan jag vända mig?

Desperat (vissa husleverantörer borde man kunna svartlista eller VERKLIGEN varna andra för...) :(

2. N
    Medlem · 97 inlägg

niklasl

Medlem

Re: Vart kan jag vända mig?

Sånt där är verkligen trist.  >:(
    Det är ju så att alla avtal gäller, även muntliga, men det kan vara svårt när ord står mot ord. Kolla med konsumentvägledaren.
    Hota att hänga ut företaget här, det kanske hjälper  -- om de överhuvudtaget bryr sig om sitt rykte.

Tillägg: Hitta din konsumentvägledare här http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Ja, visst är det trist.
    Jag tycker Du skall skriva ett brev till företagets VD och förklara Din syn på saken och vad som tidigare hänt samt formellt bestrida deras krav.
    Hota också med publicitet i detta media m.fl.
    Skulle de inte ta rättelse och hota med inkasso behöver Du inte vara speciellt rädd för det eftersom inkassoföretagen strider mot god inkassosed om de kräver på fordringar som bestrids och inte får göra så.
    Skulle kravet lika väl gå till kronofogden skall Du bestrida dit. Om Du är konsument kommer ansökan till kronofogden då inte att publiceras i några anmärkningsregister. Företaget måste i så fall stämma Dig för att komma vidare.

Vad gäller dröjsmålsräntan så är denna f.n. referensräntan (2 %) + 8 %, d.v.s. 10%. Om fordran uppstod för ca ett år sedan är räntan någon procentenhet högre. Detta under förutsättning att köpet skett enligt ABS 95 eller trähusfabrikernas allmänna leveransvillkor och att inte högre ränta avtalats i köpekontraktet.

4. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

och jag tycker du ska tala om vilken firma och varna för den...

5. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

>:( Detta liknar vad jag har gått igenom också! Min hemsida som handlar om detta har många läst och lärt av, säger de i alla fall!

De måste ha underlag och bevis för att kunna kräva pengar i efterskott, vilket nu även min hustillverkare gör med hänvisning till skrivelser och diskussioner mm.

Kanske Konsumentrådgivaren i Kommunen kan ge "första hjälpen" ;)

Själv har jag gått till advokat och det är ett dyrt och mycket mödo- och smärtsamt arbete!

Helena med
    Sverige Stugan

6. L
    Medlem · 4 inlägg

Law_and_Order

Medlem

Från 1 juli 2004 gäller konsumentens ord när tvist eller oklarhet uppstår. När tecknade du avtal!?

Ditt ord gäller om inte säljaren kan påvisa något annat d v s skriftligt.

7. L
    Medlem · 4 inlägg

Law_and_Order

Medlem

Jag glömde skriva ............. Vilket företag.

Till vilken nytta delar vi av erfarenheter om företag som är oetiska kan förbli anonyma

8. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Den ändring som Law_and_Order nämner ovan träder ikraft 2005-01-01 (således inte 2004-07-01)för avtal som är tecknade efter denna tidpunkt. Det är en hel del tillägg till den nuvarande konsumenttjänstlagen, bl.a. innebärande att konsumenten har tolkningsförträde i vissa avseende om det inte finns skriftligt på saken ifråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.