18 151 läst · 6 svar
18k läst
6 svar
Vart finns det extra djupa bänkskivor?
Jag är i behov av en bänkskiva (laminat) som är 70x230 och det verkar vara omöjligt att hitta utan att bli ruinerad... Den ska vara till en tvättstuga men jag frågar här hos er köksexperter...
IKEA's standardskiva kostar 429,- men vill jag ha den 8cm djupare kostar den 2 600,-
XL Bygg kunde skaka fram en för 2 200,-
Karl Hedin ville ha 2000,- PER METER...
Gemensamt för alla är en leveranstid på 4-5 veckor...
Bor i Falun så man är inte direkt bortskämd med gigantiska byggvaruhus, har dock vägarna förbi Sundsvall här framöver och där finns väl K-rauta och andra större varuhus.
Alla tips på var man kan hitta en 70+ cm djup bänksskiva som inte kostar skjortan och som man inte behöver vänta över en månad på mottages tacksamt!
IKEA's standardskiva kostar 429,- men vill jag ha den 8cm djupare kostar den 2 600,-
XL Bygg kunde skaka fram en för 2 200,-
Karl Hedin ville ha 2000,- PER METER...
Gemensamt för alla är en leveranstid på 4-5 veckor...
Bor i Falun så man är inte direkt bortskämd med gigantiska byggvaruhus, har dock vägarna förbi Sundsvall här framöver och där finns väl K-rauta och andra större varuhus.
Alla tips på var man kan hitta en 70+ cm djup bänksskiva som inte kostar skjortan och som man inte behöver vänta över en månad på mottages tacksamt!
Skarva laminat är ingen höjdare så skippa det.
Tyvärr är det så att saker kostar pengar och så fort du frångår standard (600-630mm) så kostar det mer pengar än de 500-800kr som standard kostar. Jag har faktiskt ingen bra lösning åt dig annat än att antingen ändra till tråkig standard eller försöka bygga en lite upphöjning i bakkant som täcker de sista 10 centimetrarna.
Tyvärr är det så att saker kostar pengar och så fort du frångår standard (600-630mm) så kostar det mer pengar än de 500-800kr som standard kostar. Jag har faktiskt ingen bra lösning åt dig annat än att antingen ändra till tråkig standard eller försöka bygga en lite upphöjning i bakkant som täcker de sista 10 centimetrarna.
Hade jag kunnat ändra till standard hade jag gjort det direkt... Nu ska denna skiva täcka två kökskåp och mellan dem står tvättmaskin och torktumlare. På väggen bakom går rör till bergvärmen som ställer till det med djupet.. Stommar går att kapa ur, men det är värre med tvätt och tork.
Det är väl bara att öppna plånboken om man vill ha laminat. Alternativet att skarva två massiva träskivor finns ju fortfarande...
Det är väl bara att öppna plånboken om man vill ha laminat. Alternativet att skarva två massiva träskivor finns ju fortfarande...
När vi gjorde om köket för några år sedan fick ett snickeri tillverka tillverka alla bänkskivor varav en hörndel som är 90x130 och limma trälist i framkant. Det blev kanon då vi slapp en skarv vid hörnskåpet.
Om jag minns rätt var det http://www.ohgrens.se/index.htm som gjorde skivorna.
Och om jag minns rätt var det inte så blodigt dyrt
Om jag minns rätt var det http://www.ohgrens.se/index.htm som gjorde skivorna.
Och om jag minns rätt var det inte så blodigt dyrt
Okej - jag missade att det var laminat det rörde sig om, fast att det stod klart och tydligt i texten...
Jag hade samma problem i mitt förra hus där det satt ett element på väggen där tvättbänken skulle komma att hamna. Jag löste problemet genom att bygga en liten "vägglåda" som var ca 120x120 mm och hade ribbade fönsterbrädor i framkant. På så sätt fick jag en bra ventilation runt elementet och tvättmaskin/tumlare. På lådans ovansida kaklade jag med högblanka granitskivor (ca 10mm tjocka.)
Jag hade samma problem i mitt förra hus där det satt ett element på väggen där tvättbänken skulle komma att hamna. Jag löste problemet genom att bygga en liten "vägglåda" som var ca 120x120 mm och hade ribbade fönsterbrädor i framkant. På så sätt fick jag en bra ventilation runt elementet och tvättmaskin/tumlare. På lådans ovansida kaklade jag med högblanka granitskivor (ca 10mm tjocka.)
Liknande trådar
-
Panasonic Comfort Cloud är fruktansvärt värdelös - finns det alternativ?
Värmepumpar -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Vart ska ett fönster placeras? Finns det nån grundregel?
Fönster & Dörrar -
Finns det någon skrivartillverkare man inte behöver hata?
Teknik -
Luftluftvärmepump med svart utedel - finns det?
Värme allmänt