Tja!

Jag letar efter ett frässtål till min överhandfräs, ett notfrässtål med 45grader avfasning.
Liknade det här 49720.jpg

Jag ska tillverka elementskydd i 12mm MDF och fräsa genomgående 8mm spår.
Och vill kunna få med både spåret o fasningen utan o byta frässtål.

Vart ska leta?

Mvh Erik

skaftdiameter?

8mm

Tack! Men skulle helst vilja beställa från en svensk sida, frakten o tull blir så jävla dyrt utomlands.
Mall är inget alternativ, jag kör med festool-skenan.

Men Tack

nooy skrev:
Tack! Men skulle helst vilja beställa från en svensk sida, frakten o tull blir så jävla dyrt utomlands.
Mall är inget alternativ, jag kör med festool-skenan.

Men Tack
Varför är inte mall ett alternativ?

Du betalar inte tull från UK. Frakten är inte dyr heller, skulle tro att totalkostnaden blir lägre än i Sverige även om du bara beställer ett stål.

Woodcontrol.se är jätte trevliga och har super snabb leverans desutom är dom nog billigast i sverige. Dom har hela cmts sortiment och andra märken
Hittade dom av en slump när jag letade efter en diamant klinga för träbearbetning som är ny på marknaden. Vid prisjämförelse så visade det sig att dom har väldigt konkurrenskraftiga priser på cmt jämfört med resten av EU och även ebay. Så nu kan man sluta att leta priser på utländska ställen. Vist man hittar säkerligen ett och annat cmt stål billigare på nätet. Men man ringer ena dagen och beställer och jag som bor på landet (fast det är stan) så har man det en till två dagar senare vid dörren.
Det kallar jag service.

Pär

Ps och så handlar man inom Sverige och det är alltid skönt och man får stålen i metriska mått, bara en sådan sak.

Redigerat:
Flink's järn har en massiv uppsättning med frässtål. De skickar också (även till privatperson), kanske värt att kolla med dem...

pär h skrev:
Woodcontrol.se är jätte trevliga och har super snabb leverans desutom är dom nog billigast i sverige. Dom har hela cmts sortiment och andra märken
Hittade dom av en slump när jag letade efter en diamant klinga för träbearbetning som är ny på marknaden. Vid prisjämförelse så visade det sig att dom har väldigt konkurrenskraftiga priser på cmt jämfört med resten av EU och även ebay. Så nu kan man sluta att leta priser på utländska ställen. Vist man hittar säkerligen ett och annat cmt stål billigare på nätet. Men man ringer ena dagen och beställer och jag som bor på landet (fast det är stan) så har man det en till två dagar senare vid dörren.
Det kallar jag service.

Pär

Ps och så handlar man inom Sverige och det är alltid skönt och man får stålen i metriska mått, bara en sådan sak.
Tack för tipset Pär, och att dom ligger nästgårds är ju trevligt:)

Jag antar att du måste köra det där spåret i flera omgångar, det är mycket att avverka på ett svep (?)
Du kanske t.o.m. ska ha avrundat på båda sidor och då blir det ju mallfräsning på baksidan, och den där fräsen ser inte ut att ha något kulllager monterat.
Då blir tiden för fräsbyte marginell sett till totaltiden, om du lägger upp arbetet lite rationellt.

Men det är ju trevligt att ha lite olika frässtål :)

Tack för tipsen. Jag tror att jag ska bredda spåren till 10mm så jag kan få ner avfasningstålet (kullagret är 8mm).

Har tyvärr påbörjat ett av elementskydden med 8mm spår, får runda av kanterna med sandpapper.

bild.jpg

Eller finns det avfasningfrässtål med mindre kullager?

Om du kör med skena kanske du kan använda ett vanligt avrundningsstål efter att du fräst ditt 8mm spår, du kan ju alltid ta bort kullagret...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.