Byggahus.se

Vart får man tag på Svart Elementfärg?

1. Ramnemark
    Hobbysnickare · Halland · 6 220 inlägg

Ramnemark

Hobbysnickare
    Tjena.
    Letar efter svart elementfärg för elementet i mitt tv-rum, som har korsvirkes väggar, och även elementet på min toalett som går helt i svart/vitt.

Letar efter svart elementfärg men de verkar bara finnas vit.
    Någon som vet om de finns på någon sida på nätet?
    Eller kan man måla de med en vanlig svart metallfärg eftersom de inte borde gulna när de är svarta?

Tacksam för svar.

MVH Johan

2. S
    Medlem · Dalarna · 183 inlägg

steffeb

Medlem
    Är det inte bara att bryta färgen i svart hos en färghandlare?

3. V
    Medlem · Halland · 3 992 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Det går bra med vanlig färg, knappt så man behöver elementfärg för att måla vitt heller. Färgerna gulnar inte på samma sätt idag. Måla när elementet är kallt.

4. D
    Medlem · Dalarnas · 837 inlägg

Drömhus2012

Medlem
    Som sagt så finns elementfärg bara i vitt av den anledningen att den är gjord för att inte gulna så lätt, det är enda skillnaden. Om du vill måla i annan färg så ta vanlig väggfärg.
    Det rådet fick jag när jag frågade samma sak (fast brunaktig färg) på min lokala Nordsjöbutik.

5. G
    Medlem · Gotland · 46 inlägg

Gahmen

Medlem
    Ta vanlig snickerifärg, fungerar kanon! Har gjort så på alla element här hemma.

6. H
    Medlem · Skåne · 56 inlägg

Hell00

Medlem
    Funkar vanlig färg också om man har ett högtemperatursystem där elementen kanske har upp till 50 grader som värst?

• Laddar…
  7. G
    Medlem · Sverige · 234 inlägg

Gnor

Medlem
    Jag har använt biltemas vita emaljfärg till element, blev riktigt bra. Den färgen finns i lite olika kulörer vad jag jag minnas.

8. D
    Medlem · Dalarnas · 837 inlägg

Drömhus2012

Medlem
    Hähä. Gick ut hårt med att trycka tack när jag skulle trycka svara.

Jag frågade det också när jag skulle köpa och de sade att det var inga problem, man kommer helt enkelt inte upp i någon temperatur då det blir problem, men fråga för säkerhets skull i din färgaffär också ifall de har någon annan synpunkt.

9. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Vanliga vattenburna lackfärger går bra så länge elementen inte blir så varma att du inte kan hålla handen på dem. Det är den bästa måttstocken.

Riktig elementfärg är, till skillnad från vad många verkar tro, inte bara gjord för att hålla sig vit utan också för att kunna stråla vidare värme. En vanlig färg sänker värmeeffekten något.

10. Ramnemark

Ramnemark

Hobbysnickare
    Då undrar jag ju även om de finns någon svart färg som strålar igenom värmen på samma sätt.
    Jag får springa ner till färgbutiken och se om de har något alternativ.
    Men söker man runt på elementfärg på nätet så finns de ju enbart vit som alternativ.

11. G
    Medlem · Sverige · 234 inlägg

Gnor

Medlem
    Den värme som isoleras bort av färgen går ju inte förlorad, den cirkulerar ju tillbaka. Fast har du ett rum där du måste ligga på elementets max för att få ok värme kan det eventuellt märkas, men jag är tveksam att det gör något i praktiken.

12. Ramnemark

Ramnemark

Hobbysnickare
    Nej rummet kräver inte elementets max kapacitet. Dessutom är de mitt tv-rum där jag har både tv, förstärkare, dator och projektor så de alstras lite värme från dem med :)

13. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Tror inte att någon tillverkar elementfärg i baser, typ bara antikvit. Det är ju en så otroligt smal produkt, som dessutom går bra att ersätta med modernare lackfärger.

Det där med värmestrålningen var bara en parentes. Spelar ju liksom ingen roll i vanliga lägenheter, framförallt inte när man har dator mm påslaget dygnet runt :)

14. Boviken
    Bannad · Västerbotten · 24 inlägg

Boviken

Bannad
    Vi målade med den svarta lackfärgen som ÖB hade, och den var kanon.

Bra glans så elementen är mycket enkla att tvätta av.

15. Ramnemark

Ramnemark

Hobbysnickare
    Får testa med någon färg lämplig för metall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.