Hej

Energikraven i BBR gäller inte fritidshus.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/

Screenshot av en webbsida med text som beskriver undantag för fritidshus från BBR:s energikrav.

Dock gäller PBF och PBL. Men där står inga hårda gränser som man ska klara. Vad ska man då med en energiberäkning till?

Det står också att rubriken gäller från 2025-01-01 längst ner. Innebär det alltså att det inte gäller som står ovan?

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/energihushallning/

Skärmbild av Plan- och byggförordningen med text om krav på energihushållning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bygglovshandläggaren håller med om att det verkar ha blivit fel. Energiberäkning krävs inte för fritidshus.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det redde ut sig!
Annars trodde jag att detta var ändrat så att de numera även gällde även fritidshus. Men alltså inte?

Det som är otydligt är definitionen av ett fritidshus enligt boverkets regler. Men i bygglovet står det "bygglov för fritidshus".

Kommunen kan säkert hävda att det inte är ett fritidshus i andra fall...

Jag har precis fått bygglov för fritidshus. KA ville skriva in krav på energiberäkningar samt tillgänglighetskrav för permanentboende. Jag protesterade och sa att det inte gällde för fritidshus. KA menade att jag kanske skulle sälja det som permanentboende i framtiden. Jag påpekade att jag bygger ett fritidshus och inget annat. Vad som händer i framtiden kan jag inte ansvara för. Kommunen höll med mig.
Tillgänglighetskraven för perm boende gör att man måste bygga väldigt stora badrum, vilket blir orimligt i ett litet fritidshus.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag har precis fått bygglov för fritidshus. KA ville skriva in krav på energiberäkningar samt tillgänglighetskrav för permanentboende. Jag protesterade och sa att det inte gällde för fritidshus. KA menade att jag kanske skulle sälja det som permanentboende i framtiden. Jag påpekade att jag bygger ett fritidshus och inget annat. Vad som händer i framtiden kan jag inte ansvara för. Kommunen höll med mig.
Tillgänglighetskraven för perm boende gör att man måste bygga väldigt stora badrum, vilket blir orimligt i ett litet fritidshus.
Lite OT men mitt tillgängliga badrum är 2,2 x 2 meter. Hade inte velat ha det mindre även om jag skulle kunnat komma runt kraven på tillgänglighet. "Väldigt stort" skulle jag definitivt inte säga att det är.

I gäststugan har vi byggt ett väl fungerande badrum som är 1,6 x 2,0 m. Det har dusch, wc, handfat, tvättmaskin och varmvattenberedare. Den storleken skulle inte uppfylla tillgänglighetskraven för permanentboende men skulle vara helt ok i ett mindre fritidshus.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
B BJohan skrev:
Jag skulle nog byta KA i det läget. KA ska vara byggherren behjälplig, inte bestjälplig.

Jag hade en mycket bra KA vid en tillbyggnad för ett par år sen. Han stod på min sida i bygglovskriget mot kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.