3 841 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Vårt bygglov kräver energiberäkning för startbesked för ett fritidshus - Är det rimligt?
Hej
Energikraven i BBR gäller inte fritidshus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
Dock gäller PBF och PBL. Men där står inga hårda gränser som man ska klara. Vad ska man då med en energiberäkning till?
Det står också att rubriken gäller från 2025-01-01 längst ner. Innebär det alltså att det inte gäller som står ovan?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/energihushallning/
Energikraven i BBR gäller inte fritidshus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/

Dock gäller PBF och PBL. Men där står inga hårda gränser som man ska klara. Vad ska man då med en energiberäkning till?
Det står också att rubriken gäller från 2025-01-01 längst ner. Innebär det alltså att det inte gäller som står ovan?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/energihushallning/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skönt att det redde ut sig!
Annars trodde jag att detta var ändrat så att de numera även gällde även fritidshus. Men alltså inte?
Annars trodde jag att detta var ändrat så att de numera även gällde även fritidshus. Men alltså inte?
Jag har precis fått bygglov för fritidshus. KA ville skriva in krav på energiberäkningar samt tillgänglighetskrav för permanentboende. Jag protesterade och sa att det inte gällde för fritidshus. KA menade att jag kanske skulle sälja det som permanentboende i framtiden. Jag påpekade att jag bygger ett fritidshus och inget annat. Vad som händer i framtiden kan jag inte ansvara för. Kommunen höll med mig.
Tillgänglighetskraven för perm boende gör att man måste bygga väldigt stora badrum, vilket blir orimligt i ett litet fritidshus.
Tillgänglighetskraven för perm boende gör att man måste bygga väldigt stora badrum, vilket blir orimligt i ett litet fritidshus.
Lite OT men mitt tillgängliga badrum är 2,2 x 2 meter. Hade inte velat ha det mindre även om jag skulle kunnat komma runt kraven på tillgänglighet. "Väldigt stort" skulle jag definitivt inte säga att det är.B BJohan skrev:Jag har precis fått bygglov för fritidshus. KA ville skriva in krav på energiberäkningar samt tillgänglighetskrav för permanentboende. Jag protesterade och sa att det inte gällde för fritidshus. KA menade att jag kanske skulle sälja det som permanentboende i framtiden. Jag påpekade att jag bygger ett fritidshus och inget annat. Vad som händer i framtiden kan jag inte ansvara för. Kommunen höll med mig.
I gäststugan har vi byggt ett väl fungerande badrum som är 1,6 x 2,0 m. Det har dusch, wc, handfat, tvättmaskin och varmvattenberedare. Den storleken skulle inte uppfylla tillgänglighetskraven för permanentboende men skulle vara helt ok i ett mindre fritidshus.
Jag skulle nog byta KA i det läget. KA ska vara byggherren behjälplig, inte bestjälplig.B BJohan skrev:Jag har precis fått bygglov för fritidshus. KA ville skriva in krav på energiberäkningar samt tillgänglighetskrav för permanentboende. Jag protesterade och sa att det inte gällde för fritidshus. KA menade att jag kanske skulle sälja det som permanentboende i framtiden. Jag påpekade att jag bygger ett fritidshus och inget annat. Vad som händer i framtiden kan jag inte ansvara för. Kommunen höll med mig.
Jag hade en mycket bra KA vid en tillbyggnad för ett par år sen. Han stod på min sida i bygglovskriget mot kommunen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Växthus bygganmälan/bygglov eller svartbygge. Hjälp!
Juridik -
Kräver stängsel bygglov?
Bygglov -
Kommunen kräver bygglov på icke detaljplanerat område.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kräver bygglov för gamla byggnader
Bygglov -
"Återställa" altan efter dränering kräver bygglov?!
Utbyggnad och tillbyggnad