Vet inte om det är korrekt val av undeforum, men tillhör väl principiellt trädgård då mitt virke ligger där.
När vi tillträdde vårat hus så lämnade säljaren kvar två större staplar med ved.

Dessa har vindskyddet i form av pressening blåst sönder på samt delvis rasat ihop.
Vi har ägt huset i 2 år nu och det var i detta skick när vi fick tillträde, men pga övriga prioriteringar har detta blivit liggandes.

Således är nu min fråga är det möjligt att "trava" om gammal fuktig ved som legat ute i regn och rusk utan direkt skydd. För att torka upp den igen och få den duglig, eller bör man gå igenom högen och det som är "murket" och inte känns torrt när man slår ihop två träbitar kanske skall förpassas till återvinningen?

Vid en granskning så tänker jag nog försöka spara den veden som trots allt legat skyddat och torrt. Frågan är det övriga?

C
Det går alldeles utmärkt att elda lite halvmurken ved om du låter den torka ordentligt, men energiinnehållet är inte densamma som en fräsch vedpinne. Dvs det brinner fortare. Så om det är värt det eller inte avgör du själv.

• Gilla
Nedro och 1 till
  • Laddar…
Vi eldar med allt, vi fick både fin och ful ved när vi köpte vårt hus. Vi eldar rubb och stubb. :rofl:

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Okey,
Utifrån era svar så är det alltså lönt att iallafall stapla om och säkerställa nytt väderskydd för veden. (Lär ju betala sig jämfört att köpa ett par kubik ny ved)

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Stapla den så luftigt som möjligt bara. Dvs. Stapla inte alls, utan kasta in den, så blir det mycket luft emellan pinnarna.

Staffan

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.