I
Hej!

Vi har ett äldre köksbord som behöver renoveras och funderar på om det är värt tiden. Vi skulle därför uppskatta lite tips och råd kring hur vi bäst går till väga.

De problem vi har noterat:
  1. Ojämn bordsskiva
    Skivan är inte rak, vilket syns tydligt på flera bilder. Variationerna slår i så gott som alla led. Små variationer på några millimeter är inte ett stort problem, men i vissa fall skapar det synliga glipor, till exempel vid bordsbenen. Eftersom trä är ett levande material är det vanligt att det böjer sig, men vi har svårt att bedöma om detta ligger inom rimliga gränser?

2. Tidigare behandling
    Bordsskivan har tidigare slipats och lackats med golvlack (Trestjerner), vilket visade sig vara ett dåligt val – det höll inte särskilt länge. Vi misstänker att det kommer krävas mycket arbete för att slipa bort denna lack.

3. Vita delar
    Samtliga vita delar på bordet behöver slipas och målas om.

4. Instabil extraskiva
    Extraskivan är en efterkonstruktion från butiken och känns både ostabil och otymplig. Dessutom hade vi behövt ytterligare en extraskiva.

Åtgärder vi ser som nödvändiga:
  1. Planhyvling och slipning
    • Hyvla bort några millimeter från skivan för att få bort lacken och göra den jämnare.
    • Slipa skivans sidor och alla vita delar.

Fråga:
      Är det enligt möjligt att slipa med bordet med ett rimligt resultat?
  2. Ny ytbehandling
    Applicera hårdvax som ytfinish för hållbarhet över tid samt måla underred.
  3. Omkonstruktion av extraskivan
    Förbättra konstruktionen av den befintliga extraskivan.
    Fråga: Hur kan man bygga en enklare och mer robust lösning?
  4. Tillverkning av ytterligare extraskiva
    Beställa en 50 cm bred skiva från en snickare.
    Fråga: Går det att få en skiva som är hyfsat lik den befintliga, eller kommer skillnaderna bli alltför stora?
Den stora frågan är förstås om det är värt att lägga ner all tid och energi på att renovera bordet. Kommer det bli något kvar av bordet?

Bilder
Ett äldre köksbord med ojämn träbordsskiva och vita stolar syns i bilden, där bordsskivan visar synliga variationer och glipor vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20241208_113756.jpg
Skapa konto
Ojämn köksbordsyta med synliga lackskador och avflagning, vilket visar behovet av renovering för att återställa jämn finish.
Skapa konto
Närbild av ett äldre köksbord med lackad träskiva och vitmålat underrede, visar tydligt bordsskivans ojämnheter och finish.
Skapa konto
20241208_113920.jpg
Skapa konto
20241208_121659.jpg
Skapa konto
20241208_121710.jpg
Skapa konto
20241208_121722.jpg
Skapa konto
20241208_121855.jpg
Skapa konto
20241208_121942.jpg
Skapa konto
20241208_112723.jpg
Skapa konto
20241208_112819.jpg
Skapa konto
20241208_112927 copy.jpg
Skapa konto
20241208_113846.jpg
Skapa konto
20241208_113138.jpg
Skapa konto
Närbild på en träbordsskiva med synligt kornmönster och skarpa kanter. Bordsskivan verkar vara lackad och har en slät yta.
Skapa konto
Bilden visar en uppsättning träskivor placerade på ett golv, där vissa delar verkar ha metallförslutningar; potentiellt extraskivor för ett bord.
Skapa konto

Tacksam för alla råd och erfarenheter kring detta!

Vilka verktyg har ni?

Vad gör det att det glipar vi bordsbenet? Guppar skivan eller är det bara ögat det stör?

Finns kemiska medel man kan använda för att 'lösa upp' lacken, så blir det mer att skrapa och.mindre att slipa..

I
Hej,

Jag har ingen maskinhall, men gott om verktyg och är öppen för att köpa eller hyra in maskiner om det behövs. Stora stationära maskiner kan däremot bli svårt.

Glipan vid benen verkar inte ha någon funktionell betydelse. Bordet står fortfarande stabilt, men det ser lite halvdant ut. Å andra sidan är det sällan man tittar där. Det går säkert att fylla igen med någon typ av fyllning om man stör sig på det.

Det som oroar mig är att skivan har vridit sig. Det är första gången jag ser det på ett bord, så frågan är hur vanligt det är och om det brukar ses som ett problem? Jag misstänker att hyvling, som jag först tänkte, kan bli knepigt även om det bara rör sig om ett par millimeter.

Lacken på bordet är ganska tjock, så det lär ta tid att slipa ner den. Jag har dock en rätt effektiv slipmaskin (METABO SXE 425 TurboTec, 125 mm) och en liten slipmus som kan komma åt detaljer.

Eftersom det är ett matbord vill jag helst undvika starka kemikalier, även om det annars hade varit en bra idé.

Så vad tror ni – hur är egentligen skicket på bordet? Är det värt att lägga ner tid på, eller är det bättre att kassera och köpa något annat?

Var har ni köpt bordet? Den där extraskivan ser rejält amatörsnickrad ut. Massivt trä måste ha utrymme att röra sig i breddled o med dom plankorna på undersidan har den skivan inte det.

...o kan man göra en extraskiva så risigt kan man nog ha byggt bordet lika risigt. Ser ut som skivan är stumt infäst mot sargen utan rörelsemån. Om så är fallet kan anledningen till att skivan slagit sig finnas där. Får den inte röra sig hittar den lätt på djävulskap istället, typ kupar eller spricker.

När ni lackade skivan, lackade ni undersidan också? Annars kan där vara en till bov i dramat varför den kupat sig.

I
Bordet var köpt på Ingemars Möbler i Bjärnum runt 2013. Numera verkar det vara uppköpt av Möbelmästarna. Vet att de fick någon extern snickare att tillverka inläggsskivan och den har fungerat okej, verkar ha hållit formen bra, men ja, det ser ganska amatörmässigt ut. Jag tror inte att de byggde några möbler själva, utan det är säkert ett sådant bord som kom i en container från något avlägset ställe.

Det stämmer, vi lackade inte undersidan och visste inte att det ens behövdes, så det är möjligt att det är en bidragande faktor.

Jag har ett annat bord(IKEA) med riktigt tjock skiva och med några mm faner istället för massivt trä. När jag kontrollerar detta bord så är det mycket rakare, MEN på längden kan jag se liknande böjning faktiskt, så det kanske inte är så ovanligt.

Ett nytt matbord verkar ligga runt 12 000 kr och uppåt om man vill ha massivt och typ den stilen vi söker. Man kan finna en hel del begagnade bord för väldigt bra priser. Oftast har de lite små defekter, men det kan man leva med. Just ett sådant här bord med den designen verkar dock mindre vanligt, speciellt idag då man gått över till helt andra former.

Jag kan absolut tänka mig lägga lite jobb på att renovera detta bordet men då måste det finnas en god chans att nå ett bra resultat. En skev skiva låter spontant svårt att åtgärda och det är otydligt om det går att hyvla yta med gott resultat.

I Ironside skrev:
Eftersom det är ett matbord vill jag helst undvika starka kemikalier, även om det annars hade varit en bra idé.
Iden är att lösa upp lacken, skrapa bort skiten och sen slipa. Så rent praktiskt blir där inga kemikalier som du behöver vara orolig för att käka upp..

I Ironside skrev:
Bordet var köpt på Ingemars Möbler i Bjärnum runt 2013. Numera verkar det vara uppköpt av Möbelmästarna. Vet att de fick någon extern snickare att tillverka inläggsskivan och den har fungerat okej, verkar ha hållit formen bra, men ja, det ser ganska amatörmässigt ut. Jag tror inte att de byggde några möbler själva, utan det är säkert ett sådant bord som kom i en container från något avlägset ställe.

Det stämmer, vi lackade inte undersidan och visste inte att det ens behövdes, så det är möjligt att det är en bidragande faktor.

Jag har ett annat bord(IKEA) med riktigt tjock skiva och med några mm faner istället för massivt trä. När jag kontrollerar detta bord så är det mycket rakare, MEN på längden kan jag se liknande böjning faktiskt, så det kanske inte är så ovanligt.

Ett nytt matbord verkar ligga runt 12 000 kr och uppåt om man vill ha massivt och typ den stilen vi söker. Man kan finna en hel del begagnade bord för väldigt bra priser. Oftast har de lite små defekter, men det kan man leva med. Just ett sådant här bord med den designen verkar dock mindre vanligt, speciellt idag då man gått över till helt andra former.

Jag kan absolut tänka mig lägga lite jobb på att renovera detta bordet men då måste det finnas en god chans att nå ett bra resultat. En skev skiva låter spontant svårt att åtgärda och det är otydligt om det går att hyvla yta med gott resultat.
Jag köpte själv två begagnade ekbord (ena skivan var dålig, men med ett fint underrede) liknande ditt och byggde ihop ett nytt med vitt underrede till fritidshuset. Jag slipade ena skivan och oljande den bara med parafinolja - enkelt att underhålla, blir det märken eller missfärgning så skrapar jag bara av den med en sickel och slipar den för hand med våtslippapper och parafinolja så blir den i toppskick igen.

I
Låter som att det egentligen inte är värt jobbet att åtgärda det bordet vi har. Istället bör vi titta efter något annat, kanske begagnat med mindre renoveringsbehov.

I Ironside skrev:
Låter som att det egentligen inte är värt jobbet att åtgärda det bordet vi har. Istället bör vi titta efter något annat, kanske begagnat med mindre renoveringsbehov.
Bara du som kan bestämma vad som är värt och inte.
Med lacklösare+skrapning och sen slipning av allt, så kanske du är uppe på 3h.
Måla+olja 2h till.

Sen får du bygga extraskiva på några timmar ;)

Jag gör hellre det än köper nytt. Men jag tycker att det är kul att pyssla. Min fru hade gått ut direkt på blocket..

Jag skulle bara gå loss med en duglig excenterslip och starta med grovt papper. På ett par timmar tänker jag mig att jag har en "perfekt" yta färdig för valfri ytbehandling. Gör det för enkelt för mig? Tror ni lacken är tuffare än vad jag tror?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle bara gå loss med en duglig excenterslip och starta med grovt papper. På ett par timmar tänker jag mig att jag har en "perfekt" yta färdig för valfri ytbehandling. Gör det för enkelt för mig? Tror ni lacken är tuffare än vad jag tror?
Nä, tror bara det går fortare om man löser upp skiten och skrapar bort den.

Frustrator Frustrator skrev:
Nä, tror bara det går fortare om man löser upp skiten och skrapar bort den.
Tänkte mest att det man vinner i tid kanske man förlorar i slabb och stank. En Metabo lackfräs borde väl vara guld här? Dock bara en killgisning från en som aldrig provat någon... 😳

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.