Hej!

Efter mödosam jakt i över ett år där vi sett priserna stiga med 30% är vi med villa och planerar vårt projekt.
Det är en trävilla i två plan + källare, 140 m2 + biarea 100 m2. På sikt planeras utbyggnad men vi kommer att starta med renovering. Huset har många välbevarade originaldetaljer som stuckatur, dörrar och även delvis fina golv som vi är måna om så vi vill gå varsamt fram.

Jag skulle önska synpunkter på projektets första fas och dess ordningsföljd:

Vi planerar på att göra ytskikten själva men ta in proffs för ny el, renovering badrum och kök.

Min första fråga är då ordningsföljden för dessa moment, jag tänker:

1: Ny el och elcentral, antingen använda befintliga kanaler eller göra nya samt även nya eluttag på valda platser.
1b: Vad ska jag inte missa när detta projekt nu genomförs? Planerar i framtiden för elbil och möjligen solceller. Bör detta förberedas redan nu? Jag planerar även att installera larm, bör detta göras samtidigt?
Jag tänker att det är bra att ha detta gjort när arbete startar med:

2: Nytt badrum, helrenovering inklusive ytskikt och installation av mekanisk ventilation.

3: Nytt kök som möjligtvis inkluderar öppning i en vägg, ny el lär behövas för ett nytt kök.

4: Ytskikt och golv.

Vad tror ni om ordningsföljden?

Söker även rekommendationer om hantverkare i separat tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-till-projekt-i-goeteborg-saevedalen.419768/

Stort tack för alla tips!

A
V Vigren skrev:
Hej!

Efter mödosam jakt i över ett år där vi sett priserna stiga med 30% är vi med villa och planerar vårt projekt.
Det är en trävilla i två plan + källare, 140 m2 + biarea 100 m2. På sikt planeras utbyggnad men vi kommer att starta med renovering. Huset har många välbevarade originaldetaljer som stuckatur, dörrar och även delvis fina golv som vi är måna om så vi vill gå varsamt fram.

Jag skulle önska synpunkter på projektets första fas och dess ordningsföljd:

Vi planerar på att göra ytskikten själva men ta in proffs för ny el, renovering badrum och kök.

Min första fråga är då ordningsföljden för dessa moment, jag tänker:

1: Ny el och elcentral, antingen använda befintliga kanaler eller göra nya samt även nya eluttag på valda platser.
1b: Vad ska jag inte missa när detta projekt nu genomförs? Planerar i framtiden för elbil och möjligen solceller. Bör detta förberedas redan nu? Jag planerar även att installera larm, bör detta göras samtidigt?
Jag tänker att det är bra att ha detta gjort när arbete startar med:

2: Nytt badrum, helrenovering inklusive ytskikt och installation av mekanisk ventilation.

3: Nytt kök som möjligtvis inkluderar öppning i en vägg, ny el lär behövas för ett nytt kök.

4: Ytskikt och golv.

Vad tror ni om ordningsföljden?

Söker även rekommendationer om hantverkare i separat tråd:

[länk]

Stort tack för alla tips!
Hade ett hus för rätt länge sedan i Sävedalen, norra delen. Trivdes bra där och centralt. Men flyttade p.g.a. av trafiken där vi bodde bara ökade och vi hörde motorväg och järnväg för mycket. Men bor man längst söderut är det tyst och fint.

Börja med att slipa och lacka golven överallt tycker jag. Täck över noga med vaxad papp tills resten är klart. Annars får du det byggdammet och skitar ned i hela huset i onödan sedan. Man blir "aldrig" av med det annars.

Om du slår ut vägg i köket får du matos och stekos i hela huset, fettbeläggningar, sättersig i textilier, gardiner m.m. Många gör det i Sverige, trendigt? (lika oförstående till det som att folk har tvättmaskin och klädvård i samma rum som toaletten?) Jag föredrar ett mindre kök t.o.m. utan sittytor och sedan äta i ett matrum intill.
Speciellt i ett gammalt hus som inte är anpassat för det. Bra att veta. Ingen köksfläkt i världen tar det. Stället kanske bättre att ta ut ett större hål och skjutdörr/dragspelsdörr/vanlig dörr. Du kan då stänga till om du vill. Har man bjudning är det kanske trevligare att slippa se disken i köket?

Redigerat:
Lite gammal tråd, men grattis till nya huset! Jag bor i närheten likande de norra delarna med på tok för mycket trafik och ljud från järnvägen :). Också köpt hus och har precis rivit en bärande vägg och renoverat badrum, tvättstuga och kök.

Allt beror på kontexten för ditt hus såklart, men tror snickare tycker om att börja ”längst bort” och jobba sig tillbaka, kan man fixa ytskikt eftersom mot ingången då det ibland skadas och stöts i här och där. Rörmokare/Elisar tycker nog om att börja från början och se till att elcentral och motsvarande är uppdaterade innan man rör sig vidare in i huset.

Om du kontaktar ett snickare så har de ett snickarlag med elektriker och rörmokare de använder sig av och kan koordinera vid behov. Kan vara skönt vid större och mer brådskande projekt som är så centrala, innan man har fått erfarenhet själv, som för oss med att få en ordentlig toalett med dusch, tvättstuga och kök.

Att börja med att byta ut elcentralen till en modern som elektriker är bekväma att arbeta med är inte särskilt dyrt, och besiktiga och byta ut elen är inte fel om ni ändå ska byta ut tätskiktet sen, särskilt från ett säkerhetsperspektiv. Ett av våra gamla eluttag smälte kablar och började nästan brinna när en modern kokplatta kördes i kombination med kaffekokare exempelvis...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.