Hej,
Vi bor på Hönö och har stora problem med West Coast inåtgående fönster som vi lät sätta in för ca 1,5 år sedan. Första felet som de åtgärdat var att fönstren läckte in vatten när det regnade på dem. Det visade sig vara en miss i produktionen med att överskott av tätningsmassa hindrade vattnet att rinna ut på utsidan, så det rann in på fönsterbrädan istället. De skar bort överskottet, så nu rinner vatten som läcker in i fönstret ut istället för in.
Nästa fel är att det bildas kondens i fönsterkarmarna vintertid, då karmtätningen sitter i den kalla delen av konstruktionen. Den varma inomhusluften kondenserar vatten där kallt och varmt möts, vilket är ett mycket välkänt fenomen.
Westcoast utåtgående fönster är däremot helt korrekt konstruerade då tätningen istället sitter i den varma delen. Ni kan kolla själva på konstruktionsritningarna som finns på tillverkarens hemsida.
Företaget anser att det är fel på vår ventilation och inte deras fönster. Grannar i området med samma typ av hus, har också Westcoast, men utåtgående med annan konstruktion och de har inte haft några problem alls med sina fönster.
En säljare från Westcoast windows har varit här och tittat och sa att man inte skall använda inåtgående fönster på våra breddgrader, men att det går bra i sydeuropa, då deras hus inte är så känsliga för fukt och lite vatten inne inte gör så mycket.
Tyvärr har jag inget bevis på att han sagt detta, och när jag påtalade det för Westcoast säger de att det visst går bra med deras fönster i vårat klimat.

Jag har även haft kontakt med SP, numera RISE, men eftersom det är ett vinstdrivande företag ekonomiskt beroende av sina kunder och inte en myndighet, står de av förklarliga skäl inte på konsumenternas sida upplever jag.
De har tackat så mycket för mina synpunkter på konstruktionen, och även medgett att det inte är en optimal konstruktion. RISE slutsats är att det visserligen inte är en optimal konstruktion av fönster i vårat klimat, men att de inte fått in tillräckligt med klagomål på dessa fönster, så därför kommer inte SP märkningen att dras in och inga vidare åtgärder kommer göras.
Nästa steg är OVK- besiktning, så får vi se hur detta går, men vi kommer inte ge oss i första taget mot Westcoast Windows.

Någon som har något tips på att få upprättelse i detta problem? Närbild på kondens på ett fönster med SP-certifieringsdekal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kondens vid fönsterkarmen på ett West Coast inåtgående fönster.
Skapa konto
Kondens på inåtgående fönsterkarm vid SP-certifieringsmärke, tecken på dålig tätning.
Skapa konto
Närbild av ett fönsterhörn med spår av kondens och möjligt vattenskada på fönsterbrädan.
Skapa konto
Droppar av kondens på undersidan av ett inåtgående fönsters karm som illustrerar problem med dålig tätning.
Skapa konto
Vattenkondens på insidan av ett fönster och fönsterbräda.
Skapa konto

Mvh mycket besviken Westcoast Windows kund.

Redigerat:
  • Ledsen
Crippman
  • Laddar…

Bästa svaret

Mats-S
B Björn Johannesson skrev:
Företaget anser att det är fel på vår ventilation och inte deras fönster. Grannar i området med samma typ av hus, har också Westcoast, men utåtgående med annan konstruktion och de har inte haft några problem alls med sina fönster.
En säljare från Westcoast windows har varit här och tittat och sa att man inte skall använda inåtgående fönster på våra breddgrader, men att det går bra i sydeuropa, då deras hus inte är så känsliga för fukt och lite vatten inne inte gör så mycket.
Personligen skulle jag aldrig välja ett inåtgående fönster, vare sig jag bor i Sverige eller i sydeuropa. Dels för att det är opraktiskt, dels av tekniska skäl.
Instämmer därmed med säljaren från Westcoast, som var ärlig och sa precis som det är. Marginalerna blir betydligt mindre på ett inåtgående fönster, så bor man lite mer utsatt som ni gör så får man problem när marginalen inte räcker.

Jag antar att ni valde ett inåtgående fönster pga underlätta fönsterputsningen(?) och annat underhåll. Vi har valt överhängda vändbara fönster på övervåningen typ som det här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...oast-windows-3-glas-design-aluminium/p-917810
Det har aldrig under 40 år varit några problem med dom fönstren.

Tyvärr tror jag inte ni kan bli av med era problem med någon "easy fix" från tillverkaren, det är nog byte av fönster och modell som gäller här. Att man skyller problemet på er ventilation är bara BS, förutsatt att ni inte hade problem med kondens innan ni bytte fönster.

Lycka till, återkoppla gärna här vad som händer (y)

Mats-S Mats-S skrev:
Jag antar att ni valde ett inåtgående fönster pga underlätta fönsterputsningen(?) och annat underhåll. Vi har valt överhängda vändbara fönster på övervåningen typ som det här:
[länk]
Bra att du har goda erfarenheter av dina fönster. Jag tycker att 40 problemfria år är mycket rimligt för kvalitetsfönster, och utåtgående vridfönster är också vad jag själv föredrar. Men bara för att klargöra, så måste dina fönster vara av ett annat fabrikat? Med tanke på att Westcoast Windows kan fira sin 26:e födelsedag i år. https://www.westcoastwindows.se/om-oss/

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Bra att du har goda erfarenheter av dina fönster. Jag tycker att 40 problemfria år är mycket rimligt för kvalitetsfönster, och utåtgående vridfönster är också vad jag själv föredrar. Men bara för att klargöra, så måste dina fönster vara av ett annat fabrikat? Med tanke på att Westcoast Windows kan fira sin 26:e födelsedag i år. [länk]
Hej,
Du har nog orginalet istället, H-fönster från Lysekil, alltså de som var först med alu/trä fönster. De har funnits sedan 1978, 43år.
https://www.hfonstret.se/

Med tanke på att jag haft kvalitetsproblem med fönstren från dag 1 med att det rann in vatten beroende på produktionsfel så verkar det som att Westcoast Windows inte är är det kvalitetsmärke de en gång varit, tyvärr.

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Personligen skulle jag aldrig välja ett inåtgående fönster, vare sig jag bor i Sverige eller i sydeuropa. Dels för att det är opraktiskt, dels av tekniska skäl.
Instämmer därmed med säljaren från Westcoast, som var ärlig och sa precis som det är. Marginalerna blir betydligt mindre på ett inåtgående fönster, så bor man lite mer utsatt som ni gör så får man problem när marginalen inte räcker.

[länk]

Tyvärr tror jag inte ni kan bli av med era problem med någon "easy fix" från tillverkaren, det är nog byte av fönster och modell som gäller här. Att man skyller problemet på er ventilation är bara BS, förutsatt att ni inte hade problem med kondens innan ni bytte fönster.

Lycka till, återkoppla gärna här vad som händer (y)
Vi hade inte problem med kondensvatten innan, och det var utåtgående fönster. Orsaken till att vi valde inåtgående var att man slipper handtaget där man ställer krukväxterna och så är det smidigt att kunna öppna fönsten på glänt också. Vi bytte fönster för att de gamla träfönstren blivit slitna i glaset bland annat.
Vi har ett inåtgående polskt PVC-fönster i förrådet sedan innan som fungerar alldeles utmärkt.

Redigerat:
Ja, du skriver ju att det är ett gott betyg att fönstren från WCW hållit i 40år, och sedan i nästa mening att WCW fyller 26år i år, hur går det ihop?
Hur tolkar du Stefans text egentligen?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Bra att du har goda erfarenheter av dina fönster. Jag tycker att 40 problemfria år är mycket rimligt för kvalitetsfönster, och utåtgående vridfönster är också vad jag själv föredrar. Men bara för att klargöra, så måste dina fönster vara av ett annat fabrikat? Med tanke på att Westcoast Windows kan fira sin 26:e födelsedag i år. [länk]

K Kane skrev:
Hur tolkar du Stefans text egentligen?
Jag såg fel och har tagit bort det nu. Ber så mycket om ursäkt.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Jag såg fel och har tagit bort det nu. Ber så mycket om ursäkt.
Du behöver inte be om ursäkt. Inte till mig i allafall.(y)
Har raderat mina svar på ditt borttagna inlägg.

nikasp
Vi har inåtgående fönster på vårt Älvsbyhus från 1997. Dvs. 23 år och still going strong. Inga problem som helst. Själv tycker jag att det är opraktiskt utom när man ska putsa och lite fult att de ligger djupt in, såklart bra då det skyddar och med lite underhåll lär de hålla många år till. Fönsterglas, bågar och karmar ser väldigt fina ut. Känns rätt bra med fönster man kan underhålla jämfört med slit-och-släng underhållsfria. Tänker plast och aluminium. Bilden visar söderläge där solen tar som värst.

Snötäckt veranda på ett grönt Älvsbyhus med inåtgående fönster i söderläge under en snöig dag.
Skapa konto

B
Vad har ni för ventilation? Det kan ju vara så att det är dåligt. Men synd ni inte tog de ”H-fönstren”, har de och riktigt bra. Kruka behöver inte stå precis vid handtaget, samt det går öppna om man önskar även om det regnar.

Nu har vi haft en ventilationsfirma här som gjort en OVK-besiktning. Han fann inga som helst problem med vare sig ventilation eller luftfuktighet i huset. Det råder undertryck och mätvärdena visade sig vara mycket bra. Nästa steg blir att anlita besiktningsman och funderar på om konsumentombudsmannen kanske kan vara till hjälp.

Schema över ventilationssystem som visar utomhusluft omvandlas till kondensvatten vid kontakt med varm inomhusluft.
Skapa konto

Här en ritning med mina kommentarer. Streckat område är trä och heldragna linjer är aluminiumprofil.
Lufttätningen anbringad på aluminiumprofilen som är lika kall som utomhusluften.

Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion.
Jag misstänker att de kalkylerat att det är billigare för dem att göra så än att anlita en egen besiktningsman som letar svepskäl.
De tog hit en nämligen som klagade på att vi har akvarium och eftersom det blåser på huset ibland så blir det tidvis övertryck i vissa av rummen på övervåningen och det gör att den varma fuktiga inomhusluften ”trycks” ut i fönsterbågarna och kondenserar mot den kalla tätningslisten på aluminiumprofilen.
Det konstiga är att även fönstren på nedervåningen, på toaletten och i köket har samma kondensproblem men där finns inga friskluftsventiler där vinden kan ta sig in!
Så nu står vi har med utredningar som talar rakt emot varandra från två ”oberoende” besiktningsmän och en OVK utan anmärkning.
Det är bara att gilla läget och surt betala för undersökningen som Westcoast Windows sa att dom skulle betala om den kom fram till att det är fel på fönstren! Men istället anlitade de en egen besiktningsman som kom fram till att det är för fuktigt i vårat hus och att det är akvariets och blåstens fel.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.