Köpte ett Electrolux ERE3500 kylskåp 020628. Efter ca 1,5 år går kretskortet sönder. E-lux lagar det på garantin. Efter ytterligare 1,5 år går kretskortet sönder igen!! >:( Ringer E-lux service och vill att dom ska laga det utan kostnad för mig. Jag måste skicka ett mail till en viss adress och förklara problemet samt begära att det ska lagas utan kostnad. Svar ska komma efter ca 1 vecka. Efter 2 veckor så ringer jag upp. På service säger dom att dom inte har fått något mail!!! >:( >:( >:( >:(

Skickar det igen samtidigt som jag begär service. Det kommer att kosta ca 2 500 kr att byta kretskortet.

Får svar från E-lux service att dom inte kommer att stå för kostnaden!!

Det får jag ta på min hemförsäkring.

Är det moraliskt rimligt att försäkringskollektivet(d v s vi försäkringstagare) ska stå för kostnaden för Electroluxs undermåliga produkter ??? >:( >:(

ALDRIG MER ELECTROLUX PRODUKTER!!!

Svensk kvalitet!! Så F-n heller.

/Arg som ett bi

Vi har alltid haft Electrolux-grejor och aldrig haft problem.....kanske du hade oturen att få ett måndagsexemplar!

Ja, det är antagligen ett måndags ex. Just därför tycker jag att E-lux borde ta ansvar för sina måndags ex.

Är det någon annan som har haft problem med deras kylskåp av nyare modeller?

Kan vara intressant att höra hur det har löst sig för er.

Vi kör lite av deras också och har bara gott att säga om dom :)

Kör endast Electrolux i mitt kök och jag är väldigt nöjd.

För att ge lite balans till diskussionen så vill jag bara hålla med trådskaparen.
Jag köpte alla vitvaror från Elux.
Ugn, Kyl, Frys, Induktionshäll, Köksö kåpa, Extern motor till dito, Diskmaskin.
Facit på ovan kommer här:

Ugn- Lovad 4 veckor, blev 10 v lev tid. Funkar

Kyl - Lovad 4 veckor, blev 10 v lev tid. Funkar

Frys - Lovad 4 veckor, blev 12 v lev tid. Funkar

Kåpa - Lovad 4 veckor, blev 12 v lev tid. Trasig v lev.
Rep efter 3 veckor

Diskmaskin - Lovad 4 veckor, blev 12 v lev tid. Funkar

Häll- Lovad 4 veckor, blev 12 v lev tid. Pajade i
Fredags :-( På reperation nu.

Extern motor- Lovad 4 veckor, blev 12 v lev tid. Trasig v lev. Utbytt efter 8 veckor.
Denna produkten är totalt felkonstruerad och läcker.
Elux tar inget ansvar för konstruktionen utan säger att "lite läckage gör inget". Efter påtryckningar så skickade dom en tekniker som spacklade fast och tätade anslutningsröret med plastic padding! "Nu funkar den"...?! Vidare så rekommenderar Elux att man använder 160 mm spirorör mellan kåpan och motorn, men anslutningarna är 150 mm och det följer inte med nån stos till detta. Dom säger att den är tillverkad för en Europeisk marknad och därför är det 150 mm anslutning. Jag tycker att dom kan hålla sig utanför Sverige med denna om dom inte kan anpassa sig till den svenska standarden.
Jag är förstås missnöjd med Elux och med facit i handen så skulle jag absolut ha valt ett annat märke. Enligt Elux så är det väldigt få av deras produkter som tillverkas i Sverige nuförtiden så det där med "Svensk kvalité" kan dom stoppa upp nånstans där inte solen skiner....
Slutsats: Köp nåt annat än Elux!!

Jag är alltså inte ensam. Man blir arg när nya varor har fel och brister. Tillverkarna borde ta ett större ansvar för sina bristfälliga produkter.

p.s. kolla på Plus om några veckor. Dom ska ta upp problem med vitvaror.

Jag köpte en diskmaskin i rostfritt från Husqvarna (tillhör också Electrolux-familjen) för någon månad sedan. Diskmaskinen var en av Husqvarnas dyrare med listpris på runt 10 000:-.

Efter några dagar fick jag problem med att knapparna på knappsatsen fastnade inne. Ringde Electrolux-service som kom och fixade problemet.

När servicekillen skruvade loss frontluckan frågade han mig om jag hade haft maskinen stående utomhus (?). Nej svarade jag. Då visade det sig att under frontluckan var det fullt med någon form av lera och jord (?).

Ringde samma dag upp Electrolux och ville he en förklaring till hur detta kunde komma sig och jag ville naturligtvis ha en ny felfri maskin. Jag har ju ingen aning om vad maskinen varit utsatt för. Det enda dom kan tänka sig är att skicka ut Electrolux-service igen och rengöra maskinen. Men det vill inte jag. Jag vill ha en felfri och ny maskin.

Man tycker ju att det borde ligga i Electrolux eget intresse att ta reda på var leran och jorden kommer ifrån.

Har också varit kontakt med återförsäljaren där jag köpte maskinen och dom står på min sida. Har därifrån blivit lovad en ny maskin om inte Electrolux byter ut min maskin mot en ny.

Det tråkiga är att vi tänkt köpa övriga vitvaror från just Husqvarna. Men efter detta kanske det blir något annat märke.

Electrolux verkar inte vara måna om sitt rykte. Dom vill sälja med mördande reklam. Men är det något fel, så vill dom inte vara med längre. >:(

Tur att det finns många andra märken utanför E-lux koncernen.

Alla våra vitvaror är från E-luxkoncernen, AEG, Husqvarna och E-lux. Allt fungerar och har gjort så under de åren vi haft dom. Alltså är vi nöjda ;D

Men även en Mercedes har sina brister...

Där ser man. Själv har jag haft problem med 2 electrolux produkter. Det första var en tvättmaskin (Husquarna). Den brann upp och ingen ville ta på sig något ansvar. Svagt. >:(

Den andra grejen är ett Electrolux kyl-frys. Efter bara några dagars drift började det låta underligt vid start. Det liksom "tjöt". ??? Jag brydde mig ärligt talat mig inte så mycket om det.

Några månader senare luktade det bränt bakelik i köket. Efter lång sökning kom jag fram till att lukten kom från kyl-frysen. Jag drog ut den och drog ur kontakten. Ringde service och killen som servade den sa att jag hade haft tur, eftersom det var ett startrelä som börjat brännas. Han fixade nytt och allt var ok.

Men bara några månader efter lagningen började det "tjuta" igen. Jag ringde direkt och fick en helt ny kyl-frys av något annat märke, och sedan dess har jag inte haft nåt problem med sådant.

Ah, förresten, spisen som är en electrolux. Där har ett vred gått sönder en gång, men jag var på tippen och bjud på tårta så jag kunde ta ett vred från en av maskinerna som hade kastast. Det var snällt av dem att låta mig göra det ;D

E-lux spis två ungnar med häll kortslutning efter 2 år +1mån. (koka över lite potatis) Nu går den igen efter torkning?? men plattan är antingen på högsta effekt eller av. Idag gick kylen sönder e-lux.. ca 4 år.. hm är så himla trött på usel kvalité.

Termostaten som tur var.. Plattbyte och knappbyte på spisen.. Så nu funkar det ett tag igen..

Jobbets nya frys med automatisk avfrostning, temperaturen går inte under -12 C. Ett måndagsex till.

Köpte ett Elektrolux 2-metersskåp kyl/frys för ett par år sedan. Dubbla kompressorer. Kanonskåp sa försäljaren (men när säljer de nåt som inte är bäst?). Inom ett år började kylen gå upp och ner i temp med följden att tex gurkan stundtals frös i botten av kylen. Lagades på garantin utan knot för att efter ett par veckor uppvisa samma fenomen. Då byttes skåpet mot ett nytt likadant. Utan knot. Efter ett par månader började det på samma sätt att gå upp och ner i temp.
Började bli trött på detta nu.
Elektrolux service blev oxå trötta och sa: Det där är inga bra skåp. De görs i Spanien. Vill du ha ett bra skåp måste de heta "superkabinett". Då är de gjorda i Sverige.
Haha, vad säger man?
Hursomhelst fick vi ett superkabinett, märke Husqvarna, samma typ av skåp, kostar 3-4000 mer. Utan att betala en krona.
Så. Taskig kvalitet på vårt Elektrolux-skåp, men bra skött av deras service/garanti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.