Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag monterade Byggmax dosor i våras, och kan nu konstatera att de som jag fortfarande kan se har spruckit. Inga mikrosprickor, utan ordentliga sprickor. Dessa sprickor uppträder där materialet blir utsatt för mekanisk spänning. det betyder att stutsar där man stoppat in VP-rör spricker. Just i det fallet blir sprickan längsgående och öppnar sig ca 1 mm.

Om man har monterat dosan så att VP-rören drar lite i dosan, så spricker hela dosan och monteringsringen lossnar. Sprickorna blir så stora att en FK lätt passerar, dvs 4-5 mm.

Borde inte elsäkerhetsverket utförda försäljningsförbud för dessa dosor?

Det är samma dosor som jag skrev om i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/90676-tips-varning.html

• Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Har också upptäckt detta. Ganska trist :(

T
Är de såna gröna/gula dosor som man ser om man går in på Byggmax hemsida nu, eller är det några andra?

De ser ju annars ut som vanliga ED-WA-dosor, och de brukar vara av rätt ok kvalitet. Jag brukar använda såna istället för att betala 40 spänn för Eljo-dosor (många bäckar små osv).

Säljer inte Byggmax vanliga EDWA-dosor som de flesta andra byggfirmor inklusive Clas Olsson mfl.? Visst är det "amatörkvalitet", men de ska ju inte spricka. Dålig batch från tillverkaren? I så fall skall de reklameras. Kontakta tillverkaren/generalagenten direkt för från Byggmax får du möjligen pengarna tillbaka, dvs en tia.
Jag har monterat åtskilliga EDWA utan större problem. Ringen är enligt min åsikt det sämsta med dessa (jämför med t.ex. Eljos ring).

Jasså dom var så dåliga? Att dom skulle vara dåliga är ju lätt att förstå bara genom att se på priset men jag trodde nog inte att dom var så dåliga....

Jo, de är kass, och ja, det är de som säljs idag.

De dosor som byggmax säljer nu (har också råkat ut för problemet) ser inte ut som några dosor jag sett tidigare. De är av ganska matt gul plast. Kopplingsdosorna har metall fjädrar som lås för röret (har för mig att det inte finns på apparatdosorna).

Just låsningen och det faktum att skruvarna är maskingängade med "inplastade" muttrar i ringen fick mig att tror att det var kvalitet.

De jag har köpt har också varit vanliga ed-wa och tja de var som vilka ed-wa som helst

mats_o skrev:
De jag har köpt har också varit vanliga ed-wa och tja de var som vilka ed-wa som helst
Samma här,, handlar på öb ibland också, och kan inte upptäcka någon skillnad från Woodys eller Ahlsells, annat än priset då..

Fast man får väl kolla lite extra nästa gång man handlar, så det inte är någe skrot de kränger..

Själva försäljningsidén hos lågprisvaruhus är väl att det är skit dom säljer....eller?

Det är som med allt annat. "Man får vad man betalar för".. Jag är mer förvånad över att någon trodde att de är kvalitet dom säljer!

Kvalitet och pris KAN men behöver inte ha med varann att göra när det gäller priset till konsument. I tillverkningsledet kostar kvalitet vanligtvis lite mer, men knappast såpass mycket att det borde påverka priset till konsument mer än marginellt. Sen är det mycket psykologi inblandat, många vill gärna tro att det är nåt fel på varor som kostar hälften än man är "van" vid. Generellt är inte Byggmax varor sämre än nån annanstans, däremot är sortimentet begränsat /torftigt (speciellt på el & vvs), lokalerna så enkla som möjligt och förlagda där hyran är låg.

• Gilla
Olof.s
  • Laddar…
Då jag har ett förflutet inom tillverkningsindustrin, och fortfarande har släkt och vänner där, så VET jag, att exakt samma produkt , tillverkad av samma material, av samma människa , i samma maskin , läggs i olika kartonger, för att sedan säljas till olika pris.
Dels som en finare produkt, sen också som en lågprisprodukt,

Vad Byggmax beträffar vet jag en del grejer som är SAMMA sak som Woody och Beijer säljer för 4 gånger priset..

Därmed inte sagt att all lågpris är bra, men det kan ofta vara värt att prova ändå..
Sk-t har jag köpt på bättre affärer till fulllpris också...

Snailman
lite OT detta, men...

man får definitivt inte vad man betalar för, när det tex gäller avloppsrör och krökar, så är rinkabyrör betydligt billigare än byggmax (särskilt på krökarna) och då säljer rinkaby bara märkena uponor och pipelife, medan byggmax har mer okända leverantörer.... (man behöver hämta 6-metersrören själv hos rinkaby om dessa ska bli billigare än byggmax) men krökarna är väl 50% dyrare hos byggmax, och byggmax har bara en bråkdel av rinkabys sortiment

så jag längtar verkligen efter ett rinkabyrör inom elområdet....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.