Om ni har Stockholms Elbolag AB titta på eran faktura,
Och räkna själv och se om summan stämmer med elpriset.
När jag såg att en faktura var fel så gick jag igen alla mina fakturor och såg att endast 4st var korrekta.
Resten av fakturorna var saltade.
Ett exp
Nu är det fel på min faktura igen.
Jag har förbrukat 485KW och har ett pris på 44,92öre
485 x 0,4492= 217,86kr
Men på min faktura så står det felaktigt 272kr
Tur att jag har bytt el leverantör nu..
Om ni har Stockholms Elbolag AB titta på eran faktura,
Och räkna själv och se om summan stämmer med elpriset.
När jag såg att en faktura var fel så gick jag igen alla mina fakturor och såg att endast 4st var korrekta.
Resten av fakturorna var saltade.
Ett exp
Nu är det fel på min faktura igen.
Jag har förbrukat 485KW och har ett pris på 44,92öre
485 x 0,4492= 217,86kr
Men på min faktura så står det felaktigt 272kr
Tur att jag har bytt el leverantör nu..
Nej det är inte inte moms det är med i priset.
Jag tar en annan månad.
Pris KW 0,4449 kr x 1073KW = 477,37 kr men på fakturan så står det 645,78kr
Se faktura.så förstår du.
Momsen kommer till efter 645,78 kr som är utan moms. Men den summan borde ha varit 477,37kr + moms.
Mycket listig faktura för att kunna lura kunder.
Till och med du blev lurad,
För 25% moms på 477,37kr är 119,34kr
Var kommer summan 645,78kr ifrån ett tillägg på 168,44kr + moms?
Dom har betalt tillbaka pengarna men inte bett om ursäkt och förklarade det med någon extra avgift.
Men på vad?
Enligt lag så skall en faktura vara tydligt och alla kostnader skall beskrivas tydligt.
Summan 645 kr är inklusive moms, momsen är specad till 129 kr någon rad senare. Vilket stämmer. Momsen är 20% av en bruttosumma (men 25 påslag på en nettosumma, det blir samma sak).
Dock så är något fel ändå. För summan ex moms är ju 516 kr, vilket är 39 kr mer än kostnaden för el. Så något mer än själva elkostnaden verkar de ha lagt på.
Jag är skeptisk till Eon, även när vi är bortresta går det åt väldigt mycket ström, har försökt salta förbrukningen själv, men kommer ändå inte upp i fakturerad nivå, vi snackar 461KWh under en månad när ingen var hemma. Avfuktare, några LED och lysrör, men jag lyckas som sagt inte. Speciellt när jag resten av året bastar 4-7 dagar i veckan, spis, tvätt, tork o.s.v. och då bara kommer upp i nästan exakt dubbla förbrukningen mot när ingen är hemma.
Jag är skeptisk till Eon, även när vi är bortresta går det åt väldigt mycket ström, har försökt salta förbrukningen själv, men kommer ändå inte upp i fakturerad nivå, vi snackar 461KWh under en månad när ingen var hemma. Avfuktare, några LED och lysrör, men jag lyckas som sagt inte. Speciellt när jag resten av året bastar 4-7 dagar i veckan, spis, tvätt, tork o.s.v. och då bara kommer upp i nästan exakt dubbla förbrukningen mot när ingen är hemma.
Om du misstänker att elmätaren mäter fel kontakta elmätsbolaget. Det förekommer att mätare är felaktiga (även om det troligen är vanligare att det är något bortglömt som ligger och drar ström).