Byggahus.se

Varning för Next House

1. J
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

jultomten

Medlem
    Hej!

Bygger själv hus med Next House, ett Medium Townhouse 199.
    Mina erfarenheter av NH är att de har vissa problem att ta tag i, men att de allt som oftast försöker ställa saker till rätta, ibland efter tuffa förhandlingar.

Det gäller dock att vara påläst vad gäller entreprenadjuridik och avtalsrätt mm, utan dessa kunskaper kan det stå dig dyrt att bygga ”arkitektritat till alla” till ”lågt pris”.

Se till att byggentreprenören ni anlitar noggrant prickar för vad som finns i containern på följesedeln och helst är med och plockar in grejerna. NH har problem med sitt lagersystem...

Vad gäller byggkunskapen på NH är den största (och enda?) bristen för få kunniga medarbetare. De som kan branschen är alldeles för få, men de finns. Man får hoppas att de förstärker med flera byggkunniga personer så snart som möjligt.

Men, det tål att upprepas: Välj rätt entreprenör och inte någon som "byggt flera NH tidigare". Begär in referenser i massor, samt intyg på de olika behörigheter som krävs innan ni skriver under avtalet. Be dessutom att entreprenörer besöker tomten innan för en okulär besiktning och tänk på att eventuell omlastning av container till mindre lastbilar normalt sett landar på dig som kund. För protokoll på möten och be att från början få reda på vad som INTE ingår i nyckelfärdigt hus. Sådant som är uppenbart förhållande vid en okulär besiktning (att huset skall byggas på Mt. Everest) skall ingå i offererad entreprenadsumma...

Ordet "normalförhållande" verkar populärt även det, detta argument faller i samband med en okulär besiktning av den specifika tomten innan avtalstecknandet.

Summa summarum:

NH vill ha nöjda kunder, men det krävs stort engagemang från dig som beställare om du vill använda dig av en ABS-entreprenad. Andra alternativ finns, undersök dessa.

Vi flyttar snart in (om allt går som det ska) i vårt nya Next House!

2. S
    Medlem · stockholm · 7 inlägg

Svante Allhammar

Medlem

Nexthouse

Jultomten, intressant att få dina synpunkter och erfarenheter. Innan jag bestämmer mig så undrar jag ifall det finns en chans att få titta på ditt hus? Köpte du huset som ett paket och sedan anlitade egna entreprenörer eller nyckelfärdigt? Det låter som att du köpte bara huskitet.

3. J
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

jultomten

Medlem
    Självklart!
    Jag köpte huset för sig (materialsats) samt anlitade entreprenör efter rekommendation från NH...
    Ett dåligt beslut med facit i hand, men man lär sig av sina misstag.

Vi flyttar som sagt snart in, vi kan väl sy ihop en träff på plats under sommaren beroende på hur bråttom du har?

Fick även höra talas om att NH kommer ut med en ny husserie inom kort, en något enklare (och billigare?) variant.

4. S

Svante Allhammar

Medlem

Jultomten..hur får jag tag direkt på dig?

Att besöka dig i sommar vore kanon efter att ni flyttat in. Så hur får jag tag på dig så vi kan komma övertens om pltas och tid?

5. K
    Medlem · stockholm · 3 inlägg

kojaellerslott

Medlem
    Hej! Jag söker "Jultomten" och "Svante Allhammar"!!
    Har fått prospekt från Next House på ett M199 hus och är verkligen intresserad av att få komma i kontakt med tidigare kunder till Next House! Skulle vara mycket tacksam ifall ni vill höra av er till mig! Att få ta del av era erfarenheter vore guld värt!

6. O
    Medlem · Skåne · 5 inlägg

ooDRAKIRoo

Medlem

Konkurs

Liten varning... Företaget har en konkursansökan och skulder på miljonbelopp. Om affären sker via deras nya bolag NextHouse International Ab så finns där ingen F-skatt. Googla NextHouse så får du en ganska klar bild om bolaget.

7. S

Svante Allhammar

Medlem
    Jag tycker att med den här nya snygga arkitekten Marie som finnn där så har de resurser och kompetens som fungerar riktigt bra. Grabbarna på NH gör ett bra jobb.

8. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Vafan är det här för tråd?? Känns som bluffare och skummisar hela bunten som skrivit här.

• Laddar…
  9. O

ooDRAKIRoo

Medlem
    Svante Allhammar. Seriöst att grunda kompetens på utseendet av arkitekten. Trodde ett tag att du var en riktig blivande kund. Skriv något som hjälper folk att få information om NextHouse och inte sådant trams............

https://www.flashback.org/t1252508

10. S

Svante Allhammar

Medlem
    Drakir, sorry ifall jag störde dig med att göra arkitekten till något som skulle försköna diskussionen på denna tråd. Hur som helst så hon gör ett bra jobb.

Jag lät en extern arkitekt kolla på NHs hus och det sättet som de byggs på. Det var inget att anmärka sa arkitekten och tyckte att det var flera intressanta lösningar de hade. Sedan att man inte kan välja allt efter sitt eget tycke och smak får väl anses som en kompromiss vs. kostnad. Jag gjorde ett kostnadskalkyl på ett Götenehus av liknande typ och den hamnade SEK 1M över NH´s kalkyl. Självklart kan det inte bli exakt äpplen mot äpplen.
    Självklart ska man föra en dialog med sin egen bank om vilka risker som NH´s fiannser kan medföra men det gäller väl att försöka göra en deal med NH som drar ner på en exponering ifall något skulle gå galet. Jag fick flera bra råd från min bank.
    Jag har skrivit avtal med NH och väntar nu på byggnadslov från kommunen.

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 268 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag hoppas att det framgår för alla att det är väldigt skumma användare som diskuterar i den här tråden och jag låter tråden ligga kvar enbart i avskräckande syfte.

12. O

ooDRAKIRoo

Medlem

Råd

Hoppas verkligen det funkar för dig med NextHouse. Har inget emot Marie då jag inte har haft någon kontakt med henne. Det hade varit intressant om du velat dela med dig råden som din bank gav så det kan hjälpa andra när man gör affärer med konkursmässiga bolag.
    Själv hade jag inte vågat ge mig in i en sådan affär.Eftersom bolagen inte innehar F-skatt kan man bli skyldig som uppdragsgivare att betala de lagstadgade skatter som finns. Där ligger ju en del arbetskostnad bakom att sälja ett hus.... Hade varit skoj att följa ditt bygge på denna tråden så skriv gärna hur det fortlöper.

13. M
    Medlem · skåne · 198 inlägg

Malmöbyggaren

Medlem

Ingen f-skatt

Det stämmer faktiskt: NEXT-HOUSE HAR INGEN F-SKATT !!! Jag skulle aldrig ta i ett företag med tång som inte har f-skatt. Jag skulle aldrig låta ett företag utan F-skatt lägga plattor på min uppfart, än mindre köpa ett helt hus av dom.
    Kul att få betala Next-House anställdas skatter??
    Jag visste att Next-House inte var det mest seriösa företaget i branchen, men detta är ju verkligen bluffmakeri på riktigt låg nivå....

14. ferd123
    Medlem · skogen · 99 inlägg

ferd123

Medlem
    Var inne och kollade en kreditkoll på detta bolag och kan nog säga att den bank som beviljar lån mot att man ska bygga med denna leverantör finns inte.
    Dom har ett aktuellt skuldsaldo på över 5 mille och ansökt om konkurs.

Bli inte lurade dom är finito !

15. F
    Husägare · Skåne · 223 inlägg

Frodda

Husägare
    Men att här fortfarande finns folk som en diskuterar om ta dom här husen fattar jag inte.
    Det är just såna här som får folk få en stor klump i magen vid köp av hus, kanske sin livs affär.

Det finns ju hårdfakta om företagen och personerna! Bra skrivet Marlene Eskilsson

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.