Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varning för misstänkta annonser

1. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem
    Så ny att testserien blev en produkt som man inte ens hann börja göra reklam för innan, utan lanserade på en mässa :D :D Dom är uppfinningsrika med förklaringa i varje fall.

2. altaxis
    Hobbyelektriker · Jämjö · 401 inlägg

altaxis

Hobbyelektriker
    Hittade denna "makita" på tradera nu (har precis suttit och läst igenom denna tråden under de senaste dagarna). Med min begränsade kunskap men efter googling på modelnamnet tror jag att annonsen är fejk.
    Här är annonsen: http://www.tradera.com/Ny-Makita-6271dwae-skruvdragare-borrmaskin-12V-CE-markt-auktion_100083864
    Och här hittade jag på Essve lite info om den riktiga makitan: http://www.essve.com/upload/MAKcentrBil_0323_2.pdf

bifogar printscreens på det hela om annonsen skulle försvinna...

[​IMG] [​IMG]

Edit: Killen säljer visst en massa maskiner just nu och är reggad som företagare så man vet ju aldrig men varken specarna eller färgerna eller klistermärkena stämmer överens så lite lustigt är det ju.
    [​IMG][​IMG]

Redigerat 8 okt 2009 17:37
  3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 432 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Njae, den maskinen ser äkta ut tycker jag. Den du jämför med på essve-länken är en 6270DWDE, dvs modellen tidigare.

Dock finns det 2 konstiga saker med maskinen

1) Den har röda, dvs Ni-Cd batterier på makitaspråk, vilket är extremt omodernt. Dessutom är de bara på 1,3Ah. Kanske är de importerade.

29 Den har inte exakt samma specar som 6271 har här: http://www.makita.se/pdf/sladdlost.pdf Kanske är det en uppdatering.

Maskinen som sådan tycker jag dock inte ser ut som en kopia.

4. altaxis
    Hobbyelektriker · Jämjö · 401 inlägg

altaxis

Hobbyelektriker
    oops. råkade söka på fel modellnummer...det står ju 6270dwde i början av annonstexten...men som du säger så är det ju intressant att specarna inte stämmer med det som finns på makitalänken. är väl importerad eller nåt.

Redigerat 8 okt 2009 18:35
  5. S
    Medlem · 326 inlägg

stomneby

Medlem
  6. K
    Medlem · Stockholm · 403 inlägg

kamy

Medlem
  7. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Jag tycker det är helt OK att köpaj i UK o sälja vidare på Tradera/Blocket. Sist jag kollade så hade vi en marknadsekonomi i Sverige....

8. K
    Medlem · Stockholm · 403 inlägg

kamy

Medlem
    Ja, är det någon som sagt något annat?

9. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Visst har vi marknadsekonomi, att sen generalagenterna håller priserna uppe på maskinerna i Sverige är en annan sak.

Det som jag däremot inte tycker är riktigt ok är att skriva att det är en "ny" modell. Det är säkert sista driven för att bli av med gamla batterier i fabriken eller nåt sånt. Köparen har ansvar att kolla vad utbudet är generellt givetvis, men bara en mindre nogräknad säljare skulle göra så.

Om folk privatimporterar och säljer vidare kan det i bästa fall betyda att priserna kommer sjunka på sikt.

10. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Handyman:

5-stjärnigt inlägg!

11. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 432 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Klingan uppe till vänster ser verkligen inte ut som en Dewalt series 60. Inga "nyckelhål" bredvid centrumhålet, inga stansade "utvidningslinjer" i klingan, fel typsnitt på texten. Desutom verkar det stå 40T på förpackningen (eftersom att han skriver att det är en 40 tänders klinga) med 30T på själva klingan. Dessutom undrar jag om Dewalt överhuvudtaget tillverkar Series 60 255mm klingor, jag såg inga på deras hemsida.

12. B
    Medlem · vällingby · 608 inlägg

Binesh

Medlem
  13. Mikael_L
    Medlem · 44 790 inlägg
    Bosch grön för hemmanvändaren, den kräsne amatören.
    Bosch blå för proffset, som använder maskinerna yrkesmässigt.

Men nu introducerar bosch sin oranga serie, för superproffsanvändare med allra högst ställda krav.
    Bosch orange ska inte bara ta upp kampen med Festool, utan faktiskt helt köra över dom.

Och nu har du chansen att fynda en sådan för några futtiga hundringar, varför klaga?

:D :D :D :D

14. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Jag vill ha en orange Bosch...not. Det var ett av de sämre försöken faktiskt.

Angående DeWaltklingor, Daniel, har jag sett alla möjliga konstiga klingor på utförsäljning - äkta alltså- även om jag inte vet hur det är med just de serier du
    skriver om.

Typsnitt osv. är förstås indikatorer på att något är fel i alla fall.

15. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    *LOL* de två ser exakt ut som min Biltema skruvdragare! Exakt samma skal finns även i billigare varianter som 12v, 18v mm, med bara en växel 0-350rpm, eller med två växlar 0-400/0-1400 (som biltemas).
    Den billigaste med det skalet jag har sett kostar 149 kr på Jula om jag inte minns fel. Tror de har en för 179 också.

Min på biltema kostade 1499 eller 1699 för sådär 8-9 år sedan. Men då är den väldigt stark också och batteriet håller än!

Oavsett, så är de där är verkligen inga Makitamaskiner, utan förmodligen de enklaste skräpen som finns, för 149 spänn :D

Helt otroligt att folk luras så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.