Byggahus.se

Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar

1. D
    Medlem · Nivå 7
    Ja och det första jag skriver är att det vore lämpligt med andra rutiner när detta uppkommer.

2. M
    Medlem Nivå 2
    De första 6 veckorna var inget oplanerbart problem. Det andra innebar att allt annat var klart och stopp i jobbet var enda som kunde göras.

3. E
    Medlem Nivå 3
    Alla som någon gång flugit och där deras plan blivit inställda vet att man hamnar sista i kön på nästa flight....dvs man försenar inte/kastar inte av andra passagerare på nästa flight utan du får snällt vänta på att det blir en plats ledig. Vilket är totalt logiskt, du är ju ändå redan försenad varför skulle man försena ytterligare människor? Samma sak med bänkskivan, ja du hade otur, ring IKEA så fixar de garanterat fram en provisorisk skiva om du inte kan använda den du redan har så länge och de ersätter dig garanterat för alla ”riktiga” kostnader som du har för att installera den provisoriska skivan.... (riktiga kostnader lika med hantverkskostnader och/eller eventuella inkomstbortfall för dig som du kan bevisa).

Att varna för ett företag som accepterar din reklamation och fixar en ny vara till dig känns inte jätte seriöst....men jag är kanske för dumsnäll som förstår att ibland blir det fel och med affärsmodeller där det inte finns luft i schemat (för att hålla ett lågt pris till kund) så får man vänta på att de skall tillverka om varan.....men visst flyger man business class (=betala 10ggr mer än apklassen) eller betalar 50 000kr/m för en skiva så skulle även jag förvänta mig att de får försena någon annan som bara betalt en bråkdel för samma sak....

4. M
    Medlem Nivå 2
    Denna typ av kommentarer ursäktar och möjliggör för IKEA att fortsätta med ett olämpligt förfarande.

5. R
    Medlem Nivå 8
    Jag tyder dig som att det på något vis ska vara okej att vänta 6 veckor till på reklamation.
    Rutinerna är enkla, sängtillverkaren har reklamationsavdelning och löser sådana problem, borde gå att tillämpa hos en skivtillverkare med.

6. K
    Medlem Nivå 1
    Du är duktig du, men tråden handlade väl inte om dig?

7. D
    Medlem · Nivå 7
    Då får du börja om i tråden och läsa en gång till. Jag tycker inte att andra ska drabbas. Om resultatet då blir att någon får vänta 6 veckor extra så tycker jag det ska vara så. Men jag vidhåller att Ikea borde kunna hitta bättre lösningar.

8. P
    Medlem Nivå 1
    Nu är ju inte IKEAs kök särskilt billiga i förhållande till andra kök med betydligt högre kvalitet

9. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Men det här stämmer ju inte överhuvudtaget!

Bolaget brukar oftast ha lediga platser att erbjuda och vid tillfällen när dessa redan är fyllda så erbjuds kompensation till valfri passagerare som avstår flighten.

10. E
    Medlem Nivå 6
    Precis,
    För de som drabbas så blir deras väntetid 6 veckor och kanske en dag.
    Och det problemet uppstår bara om de är 100% uppbokade i all evinnerlighet,

Sedan finns det en poäng i att leverantören ska få det besvärligt när de sjabblar, det föder rätt beteende.

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 9
    Så är det, men IKEA är ingen liten aktör.

12. P
    Medlem Nivå 9
    Är det då lämpligt att du får springa och byta ölen på Systembolaget när du kommer fram i kassan och upptäcker att Systembolaget märkt fel pris på ölen och den är en tia dyrare. Kassören tycker nog att det är ok att alla andra bakom dig kan vänta när du byter ut den. Men frågan är om alla andra kunder tycker att det är ok. Dålig jämförelse men ändock.

Ikea kanske tycker att det är ok med en förbannad kund som hamnar sist i kön än 100 förbannade kunder som ska släppa före dig.

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 8
    De som ikea handlar av kan vara det. Finns en i grannbyn som avslutade samarbete med ikea nyligen som var en styrka på ca 25-30 man. Kommer inte ihåg om de gjorde besticklådan, men de var plast.

14. M
    Medlem Nivå 2
    Med uppskattningsvis 10 tillverkade enheter per dag så innebär 6 veckors antal ca 300 st. Dessa kunder kommer inte ens att kunna märka någon försening.

• Laddar…
  15. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Vår skiva hade fabriken borrat hålet för blandaren fel på. Fick ny skiva, 8000kr för att snickaren skulle byta och behålla den felaktiga. IKEA var glada över att slippa hämta den felaktiga.

Vi har nu nästan likadan skiva och ho i tvättstugan. :)