Byggahus.se
BirgitS
D DFYD123 skrev:
Följa lagen?? Vilken lag syftar du på och fundera lite på huruvida den är applicerbar på en unik måttanpassad bänkskiva.
I Konsumentköplagen 26§ står det att avhjälpande av fel ska ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Lawline skriver:
"Det som sägs i förarbetena till konsumentköplagen är att bedömningen av vad som är skälig tid är köparens intresse. Häri torde ligga faktorer som hur viktig varan är för köparen."
"Det jag också kan utläsa ur förarbetena är att det här med avhjälpande inom skälig tid är mycket kort tid. Det talas om att det skall ske omedelbart."
"Dessutom kan du har rätt till en ersättningsprodukt under tiden din vara inte har avhjälpts."
https://lawline.se/answers/skalig-tid-for-avhjalpande-enligt-konsumentkoplagen

Det har t.ex. konstaterats i ARN/rätt att mer än några få veckor är för lång tid för att reparera en dator eller en mobil, men om köparen erbjuds en lånevara under tiden så är en längre tid acceptabel. I det här fallet skulle det innebära att om en köksleverantör inte kan åtgärda felet på några få veckor så får de se till att köparen kan laga mat på något annat sätt eller kanske ersätta merkostnaden för att köpa färdiglagad mat.

• Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
Ni som tycker det är ok, ställer ni er sist i kön på Ica om kassörskan gör fel? Annars påverkar det ju alla bakom i kön.

/ Hälsningar Fredrik

• Gilla
  • Haha
eleson och 12 till
  • Laddar…
6 veckors väntetid är väl ändå inte helt orimligt.. om man har lite framförhållning.
Dom gjorde samma sak för mig och va liknande leveranstid men behövde bara ringa ett samtal så fick jag nästa skiva på ca 1 vecka. Behövde inte krångla med att skicka tillbaka den gamla eller något sådant heller så jag va nöjd.

BirgitS BirgitS skrev:
I Konsumentköplagen 26§ står det att avhjälpande av fel ska ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Lawline skriver:
"Det som sägs i förarbetena till konsumentköplagen är att bedömningen av vad som är skälig tid är köparens intresse. Häri torde ligga faktorer som hur viktig varan är för köparen."
"Det jag också kan utläsa ur förarbetena är att det här med avhjälpande inom skälig tid är mycket kort tid. Det talas om att det skall ske omedelbart."
"Dessutom kan du har rätt till en ersättningsprodukt under tiden din vara inte har avhjälpts."
[länk]

Det har t.ex. konstaterats i ARN/rätt att mer än några få veckor är för lång tid för att reparera en dator eller en mobil, men om köparen erbjuds en lånevara under tiden så är en längre tid acceptabel. I det här fallet skulle det innebära att om en köksleverantör inte kan åtgärda felet på några få veckor så får de se till att köparen kan laga mat på något annat sätt eller kanske ersätta merkostnaden för att köpa färdiglagad mat.
Birgit jag såg att även du använde orden följa lagen men tänkte inte mer på det då. Den texten du skickar är öppen för tolkning och då från fall till fall. En instans som kan göra en bedömning är givetvis ARN. Men då först i efterhand. Nu handlar det inte längre om huruvida dom vill hjälpa TS eller ej utan nu är det tiden som är boven. I min bransch, vitvaror, är det fastställt att ett servicebesök rimligtvis ska ske inom 10 arbetsdagar. Men ”normalt inom 3-4 veckor” kan falla inom ramarna. Hur tror du själv man bedömer skräddarsydda varor. Tänk dig produkter som faktiskt har en längre tillverkningstid än 6 veckor. Gör det leverantören automatiskt en lagbrytare då??

• Haha
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
En byggfirma lär väl kunna såga ut för vask och blandare själv och behöver inte vänta på att IKEA ska fixa det? Dålig byggfirma annars...
Underlimmad vask. Hur många byggfirmor fixar det tror du? Och med samma garanti som om det redan är löst från fabrik. Och till samma kostnad. Och många monterar ju Ikea kök själv. Jag hade då inte fixat en underlimmad vask själv och skulle aldrig någonsin köpa en icke-underlimmad.

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Ni som tycker det är ok, ställer ni er sist i kön på Ica om kassörskan gör fel? Annars påverkar det ju alla bakom i kön.

/ Hälsningar Fredrik
Ja fan hellre det än att vara den där bittra jäveln som alltid står sist men springer fram till den nya kassan som öppnar och istället hamnar först med ett leende på läpparna som om dom precis vunnit en miljon...och då mest glad för att dom andra inte vann

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??
Ikea borde ju ha en särskild kö för dessa
Reklamationer

K Kjol skrev:
Ikea borde ju ha en särskild kö för dessa
Reklamationer
Ja absolut

D DFYD123 skrev:
Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??
Konstig fråga. Det är ju självklart att han ska hamna först i kön. Han beställde ju sin skiva 6 veckor före alla andra som köar nu.

• Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Alla kan göra ett misstag..
Kvaliteten på ett företag kryper fram när man ser hur man hanterar dessa "misstag..när de händer...
De reklamationsärenden jag haft mot ikea har alltid lösts på ett bra sätt. Skulle nog kunna säga att av de företag jag handlat från så har dom en bra serviceavdelning och är mån om sitt varumärke.
Därav tycker jag att TS gör fel i att svartmåla. Men det är min personliga åsikt.

• Gilla
Ekonomen2 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D DFYD123 skrev:
Birgit jag såg att även du använde orden följa lagen men tänkte inte mer på det då. Den texten du skickar är öppen för tolkning och då från fall till fall. En instans som kan göra en bedömning är givetvis ARN. Men då först i efterhand. Nu handlar det inte längre om huruvida dom vill hjälpa TS eller ej utan nu är det tiden som är boven. I min bransch, vitvaror, är det fastställt att ett servicebesök rimligtvis ska ske inom 10 arbetsdagar. Men ”normalt inom 3-4 veckor” kan falla inom ramarna. Hur tror du själv man bedömer skräddarsydda varor. Tänk dig produkter som faktiskt har en längre tillverkningstid än 6 veckor. Gör det leverantören automatiskt en lagbrytare då??
Som jag tolkar det som lagtexten, Konsumentverket, Lawline m.fl. skriver så handlar det om kunden och om att problemen för kunden ska minimeras. Hur viktig är varan för kunden och då särskilt med tanke på de problem förseningen orsakar kunden?

Att inte kunna laga mat under 6 veckor kan ställa till med stora problem, medan t.ex. att få en specialbeställd tapet försenad 6 veckor inte nödvändigtvis gör det eftersom det fortfarande går att använda rummet under tiden.

Att få låna ut (motsv.) en ersättning under tiden gör att en längre tid är acceptabel, t.ex. att säljaren lägger in en enkel bänkskiva och på ett enkelt sätt monterar kran, ho och häll i den (eller ställer in ett par lösa kokplattor) så kan säljaren få mycket lång tid på sig att åtgärda det egentliga felet eftersom köparen nu kan använda köket för matlagning.

• Gilla
Stibbadrill och 1 till
  • Laddar…
inte bara Ikea som har detta problem. vi köpte kök från Kvik Helsingborg och tyvärr blev det fel två gånger första bänkskivan var det problem med att skarvarna inte var 90 garder och att hålet för blandaren sitter för nära väggen.

När vi väl får den nya bänkskivan nr2 så är man inte så sugen på ett nytt fel vilket det blir den nya skivan har man inte ändrat på hålet till blandaren så det går inte montera denna heller!

Nu är man måttligt irriterad hur man sköter detta vem som bär ansvar för detta bryr jag mig inte om och vem har gjort fel vet jag inte heller men Kvik skyller på fabriken eftersom dom inte kan försvara sig i frågan. men även denna gång får vi vänta ett antal veckor utan att få någon möjlighet att gå före i kön för en ny bänkskiva.

Dom tråkiga orden som vi fick höra från Kviks säljare är "jag hör vad ni säger" när vi talar om problemet med att diska i tvättstugan laga mat på en kokplatta o leva utan kök i ca 3.5 månader!

Men jag måste skriva att Kviks butikschef ville hjälpa till när vi nu ville häva hela köket med att be oss att ta ett steg till baka och låta dom montera resten av köket och även montera panelen till väggarna och faktisk färdigställa resten av allt som var kvar för dom hade en så bra snickare som skulle vara så duktig. Men att skicka en kille som inte kan använda ett vattenpass och kyller på att väggarna är sned och man kan inte gör si o så är en helt annan del som jag kan berätta en annan gång!

/Micke

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
Inte läst hela tråden men kan bara utgå från mej själv. Vi köpte IKEA för ca 5 år sedan med måttanpassat. Våran skiva var knäckt vid leverans (5v levtid om jag minns rätt), ringde kundtjänst som sa att dom skulle kolla ärendet. Ringer tillbaka och säger att självklart får vi en ny skiva, fabriker har att göra men dom skall försöka få fram en ny så fort de går och dom bjöd på första samt andra leverans inkl. Lite rabatt på skivan. 3v tog det sen var den här hel och fin.

Visst är de jobbigt men det är ju inga problem att göra något provisoriskt under tiden. Kanske ändra lite attityd mot IKEA så kanske dom försöker hjälpa dej lite mer?

Lycka till

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
M MagnusSy skrev:
IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Det är mänskligt att göra fel och tråkigt när det drabbar någon men självklart gjorde Ikea rätt när de la den sist i kön.

Själv hade jag reklamerat och fått ny skiva och skött håltagningen själv.

BirgitS BirgitS skrev:

Lawline skriver:
[länk]

Ska man tilllämpa en lag lär man få vänta några år på skivan innan kvarnarna malt klart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.