Byggahus.se

Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar

1. M
    Medlem Nivå 2
    IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
    Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
    När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
    Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
    ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
    Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?

2. D
    Medlem Nivå 6
    Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??

3. M
    Medlem Nivå 2
    Antagligen tillverkas minst 10 skivor per dag, troligen fler. Fördröjningen för medelkunden på grund av att lägga rättning av en av IKEA själva gjord feltillverkning för EN kund är då 1/0-dels dag eller en dag i värsta fall för 10 kunder. Viist, IKEAs schabbel drabbar kunder, men det är inte de få för vilka det blir feltillverkning som gjort fel utan IKEA, och 6 veckor extra fördröjning sänker varenda byggprojekt som drabbas av det. Nån dag drabbar helt försumbart.
    Därav varningen, i synnerhet för byggföretag som garanterar en färdigtid där t.o.m. leveranstidsböter föreligger.
    Att fatta detta är inte svårt för de som vill förstå. För övriga finns inget hopp.....

4. D
    Medlem Nivå 6
    Jag kommer aldrig vilja förstå ditt önskemål om att ”alla andra” får vänta...tycker fortfarande dock att en leverantör borde kunna ta höjd för dessa problem. Kan inte vara så svårt att kasta in några timmars övertid för att lösa problemet. En försening på en dag är lika allvarlig den om nu rörmokaren var inbokad just den dagen.

5. T
    Medlem · Nivå 7
    Fast IKEA kan inte hålla sina låga priser om de skall kasta in övertidstimmar och annat för att tillmötesgå alla på samma vis som lite dyrare leverantörer. Du kan inte både äta kakan, behålla den OCH få den till rabatterat pris på samma gång.

6. P
    Medlem Nivå 6
    När IKEA planerar sitt arbete borde dom planera in en viss del reklamationsärenden. När de säger 6 veckor borde de snarare vara 4 veckor med 2 veckors marginal för att ha tid för reklamationer.
    Jag håller helt med om att de borde prioritera reklamationer.

7. M
    Medlem Nivå 9
    Med lite argumentation är det stor chans att du får ett riktigt bra pris på skivan

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Farsan fick en spegelvänd bänkskiva från IKEA, de hävdade först att de att den fina sidan skulle vara nedåt, men det slutade att de fick omleverera, och farsan accepterade inte att hamna sist i kön, tror det tog 2v istället för 6v att få den nya.

9. D
    Medlem Nivå 6
    det är jag såklart medveten om och jag tänkte snarare leverantörer i allmänhet. Det är väl klart att Ikea hellre har 1 snarare än 10 reklamationsärenden men ville bara inte uttrycka mig riktigt så.

10. J
    Medlem · Nivå 13
    Inget nytt under solen, en del företag köper upp andra eller växer, då blir dom så stora att det med lille konsumenten är något som hamnar på sidan om i den vardagliga rutinen. Det är inget unikt för IKEA , det är samma sak med dom stora drakarna som köper upp andra företag, blir lite som att du är så liten så vi bryr oss inte. Se vilka som dominerar marknaden i Sverige, det är inte många företag kvar, snart kanske det inte finns helägda svenska företag kvar av större kaliber, då företagsklimatet verka hårdna inom gränsen. Går inte djupare in på det

11. B
    Medlem · Nivå 20
    Jag har för mig att enligt konsumentköplagen så ska reklamationer åtgärdas snarast (eller något liknande ord) och enligt Konsumentverket ska det tolkas som något i stil med 3 veckor. Så mitt råd är att du kollar upp vad det står i lagen och kollar med Hallå konsument om hur de ser på 6 veckors åtgärdstid. När du har det så kontaktar du Ikea igen.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Jag varnar inte här för att det hjälper mig. Varningen är till för att varna andra, och i bästa fall få IKEA att ändra sina rutiner....

13. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Får man fråga hur processen gick till? renoverade morsans kök för några år sedan och monterade då måttbeställd bänkskiva och stänkskydd från IKEA. Har för mig att jag fick en tillverkningsritning som jag fick godkänna innan de la beställningen. Gjordes det i detta fallet också?`

14. M
    Medlem Nivå 2
    Så var det här med. Det var skivan som inte följde ritningen.

15. B
    Medlem · Nivå 20
    Bra, men jag tror det är lättare att få Ikea att ändra sina rutiner om de vid alla reklamationer får direkt återkoppling om att de bryter mot lagen om det tar 6 veckor att åtgärda felet.

• Laddar…