Byggahus.se

Varning för Gram - katastrofal service

1. B
    Medlem · Västra Götalands · 169 inlägg

biggles12

Medlem
    Vi köpte vid årsskiftet ett frysskåp av märket Gram. Häromdagen märkte jag att varningslampan lyste och frysen lät, pyste. Valde att direkt felanmäla på webben. Efter tre dagar kom en servicetekniker som konstaterar att kompressorn är trasig och att den läcker gas. Bara kompressorbytet kostar mer än hela frysen. Han berättar då att han måste rapportera till Gram som sedan ska göra en bedömning och ta ett beslut om utbyte. Detta gällande en helt ny produkt som var felaktig vid leverans och som man väldigt enkelt inser måste bytas ut. Hur lång tid ska då denna process ta? Serviceteknikern tror inte vi ska räkna med en ny frys förrän i slutet på nästa vecka.

Jag tycker det hela verkar konstigt och ringer Gram direkt. De vidhåller att de måste ha in en rapport som deras tekniker sedan ska bedöma och därefter beslutar de om en ny frys, som minst tar ett par dagar att frakta till oss. Vidare slänger de också urt sig att jag får skuylla mig själv som köpt från tretti.se för annars hade jag kunnat få hämta ett i butik (som att butiken hade haft min frys inne för omgående leverans...). Dessutom väldigt otrevligt sätt att behandla sina leverantörer. Istället för att beklaga att de levererat en dålig produkt vilket orsakat mig kostnader (förstörda frysvaror bl a) och stort besvär, argumenterar de om att de minsann har sin policy. Beklämmande!

Jag är mycket besviken på Grams produkt av förklarliga skäl, men än mer upprörd över deras katastrofala sätt att ahntera den uppkomna problematiken. Varför litar de inte på sin egen serviceorganisations bedömning ute på fältet?

Så mitt råd är: Håll er borta från Grams produkter! Det kommer jag garanterat att göra!

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Östergötland · 1 235 inlägg

Nonkan

Medlem
    Är inte det här något som du ska ta med tretti.se? Det är ju där du köpt den, och de borde kunna leverera en ny frys till dig i så fall. Det är tretti.se som ska äga problemet, inte deras leverantör.

3. B

biggles12

Medlem
    Tyvärr är det inte så enkelt, då hade problemet varit löst sedan länge. Grams service sköter Gram själva (eller rättare sagt den serviceorganisation som de anlitar). Upplägget är vanligt hos de flesta vitvarutillverkare. Självklart har tretti.se ett konsumenträttsligt ansvar, men det finns ju ingen anledning att börja dra i det. Att Gram har en i det närmaste brottsligt urusel hantering av garantiärenden är tycärr inte olagligt, så mina rättigheter som konsument är ju fortfarande intakta. Alltså kan jag inte blanda in tretti.se (annat än att berätta för dem hur illa deras leverantör behandlar mig, vilket jag naturligtivs gjort).

4. K
    Medlem · Västmanland · 137 inlägg

klypert

Medlem
    Låt mig gissa på att gram-reperatören (garantgruppen?) är en lokal vitvaruhandlare som förmodligen helt vill sätta dit folk som handlar på nätet eller de stora kedjorna. Är så fallet så finns det en anledning till att de vill få tretti.se och till och med gram ska framstå så dåliga.

/RF

5. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Visst är det trist när saker går sönder, men är det inte normalt ett helt normalt sett som garantier hanteras. Den som ska ersätta skadan vill undersöka produkten själv eller få en godkänd 3e part att presentera dokumentation runt detta?

När det gäller dom förstörda frysvarorna så bör väl iaf helförsäkringen ersätta dessa.

6. B

biggles12

Medlem
    Självklart hade hemförsäkringen ersätta detta, men dels ska man upp i självrisken och dels är avskrivningen på frysvaror är inte att leka med... Jag säger inte att Gram borde ersätta mig, men jag tycker servicen är kass och långsam och att någon åtminstone kunde sagt, "vi ber om ursäkt för att vi levererat en dåligt produkt". Nu känns det mest som att vi är j-ligt jobbiga för att vi inte är nöjda med vår knappa två månader gamla frys som rasat och borde vara glada för att vi över huvud taget får en ny, hur länge det än tar... Detta är två anledningar till att jag aldrig kommer välja Gram igen.

7. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Håller med om att ett vänligt bemötande kan vara guld värt i samband med en reklamation. Nu kanske de inte är rättvist att varna för ett helt varumärke för att en anställd inte uppträdde på ett proffsigt sätt.

När det kommer till handläggningstider så tror ja inte det skilt sig så mycket mellan olika märken.

8. B

biggles12

Medlem
    Nu är det inte en kontakt utan flera. Och det jag hänger upp mig på, som ligger bakom varningen, är att de har "en policy" som gör att reklamationer på trasiga vitvaror måste ta minst en vecka, vare sig det är nödvändigt eller ej. Jag tycker inte det är en bra eller en rimlig policy. en reklamation ska lösas så smidigt som möjligt för kunden, inte efter att rätt prcoessteg genomförts internt i organisationen. Kunden främsta bör vara det viktigaste hos en leverantör i min mening. Gram ligger långt därifrån och därmed tycker jag det är en viktig information i valet av vitvaruleverantör.

9. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    När så dyra komponenter rasar så hamnar serviceverkstaden i ett dilemma, reparera eller byta ut. Detta beslut måste ju tas av den som står för garantin. Normalt sett vid mindre reparationer kan ju servicefirman ta beslut själva.
    Har själv haft ett motsvarande fall med en Bosch tvättmaskin där motorn rasade. Det tog nästan 2 veckor innan det var fixat men jag springer anledning att varna för varumärket Bosch pga detta.

10. B

biggles12

Medlem
    Som sagt, här var det en no-brainer. Det jag inte accepterar, som sagt, är att man ska vänta för väntandes skull, inte för att det behövdes.

11. B

biggles12

Medlem
    Ber om ursäkt för sen återkoppling. Efter många om och men fick vi en ny frys på plats. Den vi valt fanns inte längre i sortimentet, utan istället fick vi en större modell. Visserligen är det kul med en större frys, men samtidigt passade den inte in där vi tänkt ha den. Jaja, på det hela taget löstes problemet, även om det känns som att allt kunde gått MYCKET smidigare.

12. Kattvovven
    Medlem · Stockholm · 968 inlägg

Kattvovven

Medlem
    Reagerade på detta, du menar alltså att två veckor är helt förkastligt och du varnar folk för Bosch pga din 2v väntetid? :O du kan inte ha det lätt i livet som konsument eller kund.

13. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Sorry, rättstavningen i IPAD är ibland helt förkastlig, det jag ämnade att skriva var att jag INTE ser någon anledning för att varna för varumärket Bosch, sorry för detta ;)

14. Kattvovven
    Medlem · Stockholm · 968 inlägg

Kattvovven

Medlem
    Tack och lov! Mitt hopp för mänskligheten hann dö lite :D (y)

15. M
    Medlem · Västmanland · 142 inlägg

MrTim

Medlem
    Hör av dig till tretti.se och berätta att Gram själva avråder att handla ifrån dom. Har hört mycket skit om Gram och detta stärker ju inte direkt deras varumärke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.