Vi har en tomt som ligger ca 1.5 m under övrig omgivning så vi har en slänt ner mot gräsmattan. Slänten är som sagt ca 1.5 i höjd och går ut ca 2 m så den är ganska brant. Vi vill så gräs där men alla varnar för att det är så svårt att klippa. Vad tror ni? Vi vill ju inte ha rabatt där, det skulle kosta skjortan att fylla den...

Vi har tokmycket slänt i ungefär den lutningen eftersom vi höjt ganska mycket på en del av tomten och ja, det är jättejobbigt att klippa. Vi har slutat klippa nästan allt av det och har nu långt gräs istället. Inte snyggt men det är både farligt och jobbigt att klippa i slänt.

Så, satsa på andra marktäckande växter om det går. Eller lev med långt gräs för klippa kommer ni ge upp rätt fort tror jag.

Det obehagliga är ju risken att man halkar in under maskinen när man skall skicka ner gräsklipparen för slänten. Ännu värre om man försöker köra klipparen uppför och halkar, då får man klipparen över sig.

Snailman
jag kör en gång med trimmern, efter det fröat sig...

Jag tar det med lien till och från men snyggt är det inte och det är ju inte tal om att räfsa upp alla de kubikmeter som det blir :)

Har också en sån slänt och den får växa sig frodig

Fru_Skogsberg skrev:
Vi vill ju inte ha rabatt där, det skulle kosta skjortan att fylla den...
Smultron är en bra, billig, snabbväxande och dessutom GOD marktäckare. Så snart plantorna börjar reva sig så kan du pyttsa ner revplantorna på andra ställen i slänten.
De nya plantorna växer till sig på nolltid. De konkurrerar t.o.m ut kirskålen :)

Tänk på att smultron är en skogsväxt som inte vill ha extra näring. Då får du blad men inga bär. Du kan t.o.m plantera dem direkt i schaktmassor... Ja, de växer t.o.m. i makadam!

Jag fick ca 20 plantorna av svärmor för två säsonger sedan. I höstas hade de blivit ett 1000-tal :) Till barnens förtjusning ;)

• Gilla
ekiz4
  • Laddar…
Jag planterade smultronplantor i torvblock. Maken skrattade först men satte skrattet i halsen när det började växa. Vi fick tokmycket bär :)

Börjar bli nervös när jag läser här :) Vi har oxå en slänt eller kommer att få ...

Det blir nog cirka 50 cm fall på ca 1 - 1 1/2 m. Blir den för brant??

Om den blir för brant så hade vi tänkt att sätta någon markteckande vintergrön växt men nu låter faktiskt smultron riktigt bra. Hade det där vi bodde tidigare och det var kanon. Ser lite tråkigt ut på vintern men det kan ju kvitta.

Jag ska ta ett foto under dagen på vår slänt så får vi se om fler ideer dyker upp. Smultron låter bra - Annakanin, torvblock - hur gjorde du då? Kan det täcka marken redan denna somaren?

Om du har en slänt som inte är längre än att du kan stå ovanför och "släppa" klipparen och sedan dra upp den utan att du själv behöver gå i slänten så riskerar du inte så mycket. Att däremot klippa nerifrån är direkt livsfarligt (kanske lite överdrivet, men man kan klippa av sig diverse kroppsdelar om man får maskinen över sig), och det brukar avrådas från i bruksanvisningen till gräsklippare.

Kanske blir gräs ändå då :) Vi har en liten elgräsklippare så klipparen är inte så tung.

• Gilla
Jimmyle
  • Laddar…
Om man har en motorgräsklippare har jag hört att man måste ha en "speciell" för att klara klippa i släntar (något med oljan att göra tror jag). Någon som vet mer om detta?

Den första bilden är tagen vid nyplanteringen 23 juni. Den andra vid sommarens slut. Det går undan... Dessa är planterade i schaktmassor/skogsjord.

Vill man ha lite variation kan man ju blanda in lite andra marktäckare - vintergröna sådana kanhända...

• 0260-nyplanterat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1196-smultron.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om smultron klarar att konkurrera ut gräs? Det vore ju klart trevligare att ha några hundra kvadratmeter "smultronställe" än all ful slänt vi har nu men nu är där ju redan gräs :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.