Vi anlitade FLQ BYGG KONSULT 2020 för att bygga vårt hus. Vi hade i upphandlingsskedet tagit fram ett genomarbetat kontrakt, ABS18 i grunden samt 10 bilagor. Bland annat en bilaga som reglerar arbetsmiljön, en ganska noggrann beskrivning etc. för att minimera risken för missförstånd. Huset skulle bli klar vinter 2020 och idag augusti 2021 är huset fortfarande inte klar.
Vi har haft 3 slut besiktningar och det är inte godkänt tyvärr. Det jag kan se genomgående med detta bolag är att dom har satt i system att leta efter mindre företag att kunna utnyttja. Man ser på deras UC alla ansökningar från företag och dom har obetalda skulder på rätt så stora summor. Det vi har sett på vårt bygge är att dom har inte gett rät ritningar till deras entreprenörer så att det har gjorts fel. Deras arbetsledare kan tyvärr inte arbetsleda och det är ett bolag som inte har kompetens. På själva bygget har det varit extremt mycket oordning hela tiden. Dom bryr sig inte om materialet överhuvudtaget. När vi insåg att deras kompetens var inte bra tog vi in en projektledare som styrde upp saker. Vi kollade referenser vid upphandling av entreprenaden men jag inser att den ena hade kunnat vara en vän.

Tack vare vår projektledare så har mycket blivit rätt ändå. Vi har vite som tickar sedan 16e december och pga. av vad dom ansåg bristfälliga ritningar kom vi överens om att vi skulle ta lite dagar vardera av vite så att det nya datumet var 25 jan+12 som vi gick hålvägs var. Precis vartenda tidsplan vi har fått har dom inte kunnat hålla. Vi har blivit kontaktad av entreprenörer som inte fått betald där två i styrelsen klagar att det är pga. av att vi inte betalar. Vi håller inne ca 900,000 av kontrakt summa och det är vår rättighet med tanke på att dom inte blir klara. Det är inte på grund av oss att deras ekonomi är dålig.

Dom bytte ut entreprenörer vid flera tillfällen under byggets gång samt att all det administrativa är under all kritik. Sedan en annan grej som är otroligt är att när man hade lovat ett färdigställande datum då det skulle vara besiktning drar VD samt arbetsledare på semester i Spanien där dom har hus. När jag ringde till ekonomichef så säger han att han hade ingen aning att arbetsledare skulle på semester.

Trotts vite lade vi märke till att dom brydde sig inte om att vi hade vite i avtalet, jag kände att något skumt var på gång och det stämmer. FLQ styrelse är bedragare ! Trotts bygg möte varje vecka där ekonomin kom upp tog dom inte upp något. Efter att besiktningen blev icke godkänt av en besiktningsman fick vi en Excel lista med ÄTOR på 1,3 miljoner. Vi fick inte se fakturorna och här förstod vi att varningen från andra stämde. vi bestred Excel listan och nästa steg dom gör är att skicka oss till kronofogden med bluff fakturor vi har fortfarande inte fått ta del av.
Dom hade också kommit överens med min granne att få använda hans tomt mot att dom hjälper honom färdigställa detta. Dom sket fullständigt i min granne och fick själv anlita en annan markarbetare för att hjälpa honom.

FLQ tänker bara på sig själva och detta har dom satt i system för det finns många kunder dom har lurat. Ett tips är att logga in på lexbase.se och söka upp dom , ni kommer se att dom har gjort det till en sport att ha tvister med sina kunder och företag.
Jag jobbar själv i byggbranschen och visste att det är smutsig på privat marknaden men inte till den här nivån.

Jag vill varna er att inte anlita FLQ BYGG KONSULT!

• Gilla
Iggmo och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med i varningen. FLQ är endast ute efter att pressa ut så mycket pengar som möjligt men lägger tyvärr inget fokus på att leverera någon kvalitet. Bristen på fackmannamässighet är slående. De är över ett år försenade och det är långt ifrån klart...

• Gilla
Sylvia55
  • Laddar…
Elisabethhonu
K katasp skrev:
Kan bara hålla med i varningen. FLQ är endast ute efter att pressa ut så mycket pengar som möjligt men lägger tyvärr inget fokus på att leverera någon kvalitet. Bristen på fackmannamässighet är slående. De är över ett år försenade och det är långt ifrån klart...

En liten uppdatering om situationen,

Bygget är blev inte godkänt efter att FLQ meddelade att dom var klara med anmärkningarna. Finns massor av anmärkningarna som dom skiter i helt och hållet. Badrummen samt tvättstuga gjorde vi en särskild besiktning av och mkt var bra men det uppdagades fusk.

Mark utvändigt är också inte fackmannamässigt utfört och kommer behövas göras om. Deras UE byggde en sten mur den blev inte godkänt alls.

Tyvärr måste en hel del saker göras om för bolaget har ingen känsla för den där fina finish. Målningen av väggarna är under all kritik och vi håller på målar om dom nu av en annan bolag.

Bolaget har nyligen bytt namn till RÖNNINGE ENTREPENAD AB

• Gilla
katasp
  • Laddar…
MrJay
S Sylvia55 skrev:
Bolaget har nyligen bytt namn till RÖNNINGE ENTREPENAD AB
Bytt namn till ett bolag som funnits sedan 2008?

MrJay MrJay skrev:
Bytt namn till ett bolag som funnits sedan 2008?
Yes det kan man göra på bolagsverket. Varför dom gjorde det vet jag inte dock.

S Sylvia55 skrev:
Yes det kan man göra på bolagsverket. Varför dom gjorde det vet jag inte dock.
Det är väl inte så svårt att räkna ut, deras namn är rätt nersmutsat vid det här laget. Massvis med dåliga omdömen runtom på nätet, tidningsartiklar om byggfusk och uteblivna löner för UE. Att Felipe inte bara konkar företaget för att sedan starta ett nytt är för mig en gåta, då blir de av med alla bekymmer de försatt sig i nu.

Med tanke på att de är stammisar hos tingsrätten kan man ju hoppas att det blir ett näringsförbud för skojaren Felipe och Co, men tyvärr står väl bara någon annan som firmatecknare när ytterligare ett skitföretag dras igång...

• Gilla
Sylvia55 och 1 till
  • Laddar…
Förra året så försattes Rönninge Entreprenad AB, alltså FLQ Bygg Konsult AB i konkurs. Inte konstigt med tanke på allt dåligt arbete och skulder till höger och vänster.

Men inte slutar de bedra folk för det, nu fortsätter de under namnet Ro.T Partner AB vilket är FLQ Holding AB som de bytt namn på. Istället för att Felipe står på företaget är det nu hans fru som gör det.

Så stor varning för detta bolaget med, fundera inte en sekund på att göra några som helst affärer med dem!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.