Varning för Fahlen Bygg

18k läst  31 svar

1. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Uppenbarligen kommer de inte att lyckas med första försöket, kanske inte ens andra och massor med spackel kommer att blandas i onödan eftersom de gör fel. ;)

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Skärpning!!!

Jag har raderat 30 inlägg som handlar om helt andra saker än trådskaparens problem.

3. F
    Medlem · Nivå 10

Skärpning på dig med!!!

Du har raderat sånt som absolut handlade om trådskaparens problem. Läste du inläggen innan du raderade?

4. F
    Medlem · Nivå 10
    Menar du att dom skulle ha gjort som proffsgjutare med en laser på stor glasfiberplatta och lyckats få en jämn platta på det sättet? Med tanke på vad du skrev om entreprenören så är jag tveksam. Så jävla lätt med laser, raka och sloda är det inte. Dragbanor och en riktig rätbräda som man inte lutar och böjer tycker jag är betydligt säkrare för oerfarna amatörer.

5. Tyresö
    Bannad Nivå 9

Jo, det stämmer. har man vägt in dragbanorna helt rätt, då är det den säkraste metoden om man inte är en van gjutare - det finns även mycket erfarna betongare som använder samma teknik.

Själv föredrar jag höjdlaser, för då slipper man förbereda med att blanda betong och väga in dragbanorna, låta betonghögarna brinna - för att sen gjuta.
    Det är även en tyngre och mer slitsam metod att gjuta med dragbanor.

Har man en höjdlaser, då gjuter man direkt utan förarbete och kollar varje enskild m2. Lokalfallet till golvbrunnarna drar man ut med en brädbit under gjutningen.
    Det är därför det är lättare med en höjdlaser - om man nu har tekniken att sätta ner lasern på exakt samma sätt alla m2 på plattan.

Min erfarenhet som betongpumpare är att 99% av alla plattor gjuts med höjdlaser, Det är oftast äldre betongare (55 - 60 år) som använder dragbanor pga dom är mest vana vid den tekniken, sen gammalt.

Yngre betongare använder helt uteslutande höjdlaser.

6. B
    Medlem Nivå 15
    Tyresö

Går det inte att bara gjuta 3cm finbetong på den bef plattan? Med fall mot brunnen?

7. Tyresö
    Bannad Nivå 9

Nej, det är inte lämpligt att gjuta tunnare än 5 cm med betong pga att betong kräver ett ingjutet armeringsnät för att inte spricka, och det är då riktigt gränsfall om det går att gjuta enbart 3 cm med betong. Det finns betongsorter som klarar så tunna gjutningar utan armering, men då är den tillverkad på en betongstation - jag är inte så insatt i alla färdiga betongsäckar som finns för hemmafixare. Välj i så fall en sort med ett K-värde på över 50

Det är då bättre med flytspackel, om man vill vara säker på att det ska hålla.
    Och anledningen till det är att flytspackel har ett K-värde på minst 70.

Redigerat 4 dec 2010 20:25
  8. falegname
    Bannad Nivå 3
    Vad kostade själva plattan och vad var mellbys kostnad för enbart garageleveransen?

Mellby garage levererar väl en sten på ca 10 cm som ska limmas mot plattan för att undvika dessa problem.
    Det är något som inte stämmer i priset, då det knappast är normalt att betala 340.000 för ett "enkelmellbygarage".

9. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Den sten på 10cm har jag aldrig ens fått information om? Är det ngt som Mellby levererar?
    Priset på 340 är med allt och inkluderar bygglovskostnader samt elen till garaget. Som bara den gick på drygt 30k.

Strax under 100 för plattan samt montering av garaget. Resten gick till Mellby, Bygglov, Elarbeten, Färg.

10. H
    Medlem Nivå 1
    Värt att nämna att det enda jag gjorde själv var målningen. Allt annat har jag lejt ut vilket gör att kostnaden sprungit iväg. Finns ju många händiga privatpersoner här på forumet. Det verkar som att det blir bättre och billigare då.

Byggbranschen är väl få branscher där dyrt absolut inte betyder kvalite. Hade jag anlitat halvskum arbetskraft hade jag kunnat komma undan med hälften av kostnaden med troligen liknande resultat som nu.

Jag kommer troligen anlita en annan firma som får spackla upp detta och sedan måla med epoxy så man inte ser att man spacklat. Då tänker jag använda industrispackel så det verkligen håller. Detta måste jag tyvärr vänta med till våren då det är för kallt nu och porten måste vara öppen för att få till snygg avslutning. Vid minusgrader så härdar inte spacklet rätt. Det finns tydligen spackel som klarar frost men den är inte lika stark.

11. Tyresö
    Bannad Nivå 9
    Ett tips om du ska måla med epoxifärg: Använd då den sorten som man strör ut färgad sand över, så att golvet blir som ett sandpapper. Målar du bara med vanlig slät epoxi utan sand, så kommer golvet bli snorhalt när det är blött - och då menar jag halare än nybonad parkett. Totalt livsfarligt.

12. H
    Medlem Nivå 1
    *skratt* fick en bild när frun står där inne med matkassarna och benen i luften och armarna utsträckta.

Tack för tipset med sand :). Ska definitivt kolla upp det.

13. Tyresö
    Bannad Nivå 9
    Jag hittade inget annat företag som håller på med sån ytbeläggning som jag menar, men det är sån här yta jag menar.

http://www.welvenol.se/

.....och jag som trodde att jag var ensam med att tycka det är skitkul när ens fru halkar omkull.....Hon gjorde en rejäl vurpa på Hellasgården i förra veckan - jag hade ju "första parkett" och såg allt - fy f-n vad jag skrattade när hon gled som en säl med huvudet före genom snön...Min underbara fru.

Redigerat 5 dec 2010 17:29
  14. E
    Medlem Nivå 1

Fahlen

Känner igen Fahlen, han var entrepenör för det Götenehus som vi köpte av den familj som byggt/beställt huset (vi är alltså andra ägaren av huset)

Vi fick ett vattenskada i huset och i samband med att vi felsökte detta och försökte komma tillrätta med vem som var ansvarig och hur felet/skadan hade kunnat uppstå kontaktade vi XXXX XXXXX som hade haft totalentrepenaden för huset..

Han var inte villig att ta ansvar eller sätta sig in i vårt problem trots att han var ansvarig för totalentrepenaden. Vi kontaktade honom vid flertal tillfällen för att utreda detta och förberedde även en reklamation mot honom.

Vi hade tur och fick dock ersättning av GarBo och Chubb (dolda fel försäkringen) så vi klarade oss ur detta utan större ekonomisk skada men man tappade helt förtroendet för Fahlen.

Mvh

E

15. H
    Medlem Nivå 1
    Det är den erfarenheten jag också har av Fahlen. Inget engagemang eller vilja att lösa problemet. För att få kontakt får man ringa ca: 10 gånger innan man kommer fram. En gång fick jag ringa från ett annat nummer för att han skulle ens svara i telefonen.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: