Byggahus.se

Varning för Electrolux / Husqvarna vitvaror

1. K
    Medlem Nivå 1
    Köp inte Husqvarna vitvaror!

På mindre än 4½ år har jag fått byta kretskort och elektronik samt diverse andra smådetaljer på alla mina Husqvarna vitvaror (tvättmaskin, spis, diskmaskin, kyl och frys)
    När man bygger ett nytt hus så kostar man gärna på sig lite bätter vitvaror - så även vi. Frågan är dock hur länge man kan tycka att liknande produkter skall hålla?
    När vi nu summerar lite drygt fyra år i vårt hus så har vi fått köra den rostfria diskmaskinen till tippen (köpt en Miele istället), bytt all elektronik på frysen för ca 3 000 kronor,
    bytt nästan all el och övriga detaljer på kylen. Dessutom så gick tvättmaskinen sönder och knappen på spisen har slutat fungera. Vad gör man när allt detta inträffar?
    Naturligtvis ringer man Husqvarna och vill ha en dialog om produkternas kvalite och om det är rimligt att jag som konsument skall bekosta alla dessa dyra reprationer.

Efter att ha blivit kopplad runt på företaget kommer man till någon som "ibland" arbetar med reklamationer. Nu har vi precis fått ett svar från Christina Steen på Husqvarna
    (dem efter att ha fått påminna dem om vår reklamation) " Åtagande enligt EHL 2002 skyddar konsument från kostnader i samband med beskrivna händelser, upp till två år från inköpsdatum. Med hänvisning till detta, kan vi inte erbjuda dig någon ersättning
    för servicekostnader".

På en marknad med mördande konkurrens så har Husqvarna råd att vara ett av Sveriges sämsta serviceföretag. Inte bara att de duckar för den dåliga kvaliten på produkterna de arbetar med reklamationer som ett nystartat enmansbolag. Ordet goodwill existerar inte i Husqvarna.

Så mina vänner - håll er borta från produkter som kommer från Husqvarna och köp SAS aktier istället!

//Håkan

P.S Nej vi har inget elfel i huset. Det enda fel vi haft är dåliga vitvaror D.S

• Laddar…
  2. C
    Köksfixare Nivå 6
    Tråkigt för dig... Tror dock inte att det finns många märken som ersätter något efter fyra år!
    Låter som ett extrem fall!!!

• Laddar…
  3. rqu
    Medlem Nivå 4
    Vi har också bara Husqvarna, tycker dom suger rätt ordentligt, fast mest är det användarvänligheten. Mikron är en katastrof, värmer ojämnt, krånglig att ställa in tid och effekt. Har man väl startat den så kan man inte ändra tiden med ratten eller ändra effekt. Tycker man att man värmt klart och öppnat luckan måste man stänga luckan för att kunna nollställa tiden, helt galet! Ingen kan ju ha testat apparaten på en användare innan tillverkningen... Tacka vet jag Whirpools mikro vi hade innan vi flyttade.

Föräldrarnas Electrolux-mikro är ännu knäppare, den kan man inte sätta igång utan att först läsa bruksanvisningen mycket noga. Vi brukar skoja med gäster som är på besök och se om dom kan få ingång den, alla utom en engelsk ingenjör har gått bet hittills...
    Diskmaskinen är väl sådär, tycker att vår Bosch/Siemens var tystare och hade nog bättre ytrymmen, i varje fall passade tallrikarna bättre, och glasen stod stadigare på övervåningen.

4. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Vi har haft Husqvarna kyl & frys i ett par månader nu och måste säga att vi är ganska nöjda. Dock är det nästintill omöjligt att öppna dem utan att trycka på "fot öppnaren".

5. rqu
    Medlem Nivå 4
    Jo samma sak med vår, man får utbilda alla som kommer på besök, det rycks annars rätt kraftullt i det stackars handtaget... Plastgallret som sitter nedtill vid fotöppnaren sitter inte superbra på vår, känns lite smäckigt.

6. S
    Allvetare Nivå 6
  7. Springare
    Medlem Nivå 7
    HJÄLP!!!
    Alla våra svartvaror i köket är Husqvarna och 2,5 år ;)

Är nöjd med allt förutom induktionshällen som låter när man kör på full effekt.

8. DrKnowLittle
    Medlem Nivå 3
    Nja väldigt mycket som inte omfattas om man läser på sidan 6.

9. T
    Medlem Nivå 6
    vilka vitvaror är bäst tycker ni då?
    jag ska köpa ugn,häll,mikro...

10. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    För bedrövligt att garantin inte täcker att du efter 4,5år tappar morteln rätt ner på spishällen så den spricker och i chockat tillstånd stapplar du baklänges och sätter dig i diskmaskinens överkorg så den knäcks. Diskmaskinen vippar till så att avlopssledningen knäcks..odsv osv..öhh.....;)

11. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Bäst är säkert överprissatta Miele

12. T
    Medlem Nivå 6
    Miele är ganska dyra...är dom så mycket bättre än alla andra..tveksamt..
    är kanske som bang olofson tv..ser bra ut ..men samma innehåll som andra tv..

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Släkting hade Miele, de har haft fler vitvaruproblem än vi.

Vi har Huskvarna kyl frys och diskmaskin. Kylen har fått "totalrepareras" under garantin, diskamskinen har fått repareras. Felet på kylen är ett standradfel som finns även på frysen, bara väntar på att den också skall rasa.

• Laddar…
  14. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Vad är det mer exakt som är standard fel?

15. B
    Medlem Nivå 3
    ett naturligt fenomen . på 80 talet hade jag en video apparat som säkert vägde 30kg
    efter 23 år bytte jag till en ny den väger kanske ca 5kg. fabrikerna hittar nya billigare komponenter till sina apparater. det verkar vara så med allt. konkurensen är hård . vill man tillverka en video apparat som på 80-talet. så kostar den så mycket så att ingen vill köpa den . 1st vidoeapparat a la 80´s 25 000:- håller i 23 år.
    17st videoapparate a 1500:- håller 1 år o 4 månader
    ( filosoferande bäver hög på dålig bark)