personstar

Varning för Byggmax skruv!

30k läst  77 svar

1. H
    Bannad · Nivå 8
    skall skruven fungera så behöver huvudet ligga utanför skivan kanske 2-3mm

Snickerick gillar
  2. T
    Medlem Nivå 1
    Som sagt Rostfri skuv är känsligare, speciellt om du använder den i Lärk eller liknande ädlare trä där det brukar vara krav på Rostfritt just. Till vanlig trall(Tryckimpregnerad furu) så brukar de rekommendera behandlad skruv tex Corrseal från Essve eller motsvarande.Plus att man skall alltid vara medveten att man skall ställa in moment beroende på hur hårt traslaget är under de första skruven man drar.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Hur menar du?

4. H
    Bannad · Nivå 8
    om det ts skruv skall fungera så behöver dom ha huvudet 2-3mm utanför skivan.
    ts har ju litat på att byggmax gav ts rätt skruv.
    jag trodde först också att det inte kunde stämma. men byggmax tog fram helt fel skruv

5. T
    Medlem Nivå 1
    Jag är inte helt med på vad du menar. En försänkt skruvskalle ska skruvas i så att försänkningen är i skivan och skallen jäms med ytan på skivan.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 14
    Precis. Och i det här fallet går inte det eftersom gängan tar slut innan skruven har nått tillräckligt långt in. Hade det varit en träregel skulle det ha funkar, men inte med plåtreglar.

Snickerick och henke_benke gillar
  7. T
    Medlem Nivå 1
    Nu förstår jag vad ni menar. Ni pratar om hur en hypotetisk situations förutsättningar skulle behöva vara för att TSs skruv skulle fungera medan jag pratar om hur försänkta skruvar fungerar :) Med andra ord är vi helt överens så långt.
    Fortfarande kan man inte med TSs bild avgöra om så är fallet. Men jag får väl lita på det han skriver.

8. K
    Medlem · Nivå 9
    Om man mäter på bilden så är det längre från skruvskallen till första gängan än skivans tjocklek. Känns inte rätt.......

9. H
    Bannad · Nivå 8
    när man vet skivan tjocklek. och ungefärligt på regelns "brytningar" så vet man. eller så bara skivans tjocklek.

10. H
    Bannad · Nivå 8
    det saknas gängor för att skruven skall fungera.

henkepenk gillar
  11. H
    Medlem Nivå 1
    Man undrar ju om TS skulle ha vänligheten att fota den där "28 mm skruven" bredvid en tumstock och lägga in den bilden. Då ser vi ju alla om det är någon mening att diskutera mer. Är det en "28" eller "42a". Vi väntar med spänning. För jag menar att butiksfolk som föreslår skruv t.ex är vanligt folk det med och vi gör ju alla misstag ibland (utom jag då förstås.. hehe).

12. H
    Bannad · Nivå 8
    som högst skulle det kunna vara en 32mm skruv

13. S
    Medlem Nivå 6
    Precis så är det! Jag vet, för jag har provat ;)

14. H
    Bannad · Nivå 8
    förlåt. för att jag inte trodde på dig först

Snickerick gillar
  15. S
    Medlem Nivå 6
    Idag ringde en kille från min lokala Byggmaxbutik. Han hade uppenbarligen blivit ombedd av huvudkontoret att kontakta mig, och var nog lite fundersam till varför han skulle ringa mig, för även han tyckte ju att problemet var rätt uppenbart. Han hade fått bilden av huvudkontoret. Han skulle skriva en reklamation tillbaka till huvudkontoret, sa han.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: