Byggahus.se

Varning för Björklidenhus

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej igen !

Nå vart har ni som bygger med Björklidenhus tagit vägen ?
    Kan ni inte skriva några rader så vi får veta hur det går med husbygget ? Blev det bättre för er med nya/gamla Björklidenhus ??

2. K
    Medlem Nivå 1
    Hej argbigga!
    För egen del kan jag berätta att vi sedan i september 2011 bor i vårt nya Björklidenhus. Slutbesiktningen gick jättebra med ett fåtal fel som samtliga berodde på Bravidas (el och vvs) slappa attityd, och i vissa fall bristfälliga kunnande, dock var byggledaren hela tiden på vår sida och backade verkligen upp oss om att det skulle åtgärdas snabbt.
    Efter att nu har bott in oss lite i huset kan vi konstatera att det är ett mycket välbyggt hus med hög kvalitetskänsla. Vi är supernöjda! Men som tidigare nämnts i tråden är det nog viktigt att man själv är delaktig och inte lutar sig bakåt och kopplar av för då smiter små onödiga fel emellan.
    Ha det gott!
    //Henke

3. A
    Medlem Nivå 1
    Roligt att höra :) Jag vet att Björklidenhus har några få typ 2 st riktigt bra killar som kan sitt jobb och lång erfarenhet Jag har själv träffat dom synd bara att vi inte hade nån av dom på vårt husbygge och jag tippar att ni som haft minst fel i byggena har haft just dom medans vi andra haft oturen att få dom andra. och sen spelar det ju roll vilka som tas in att göra jobben i husen och där finns både bra och dåliga firmor. Jo man måste som sagt va med i svängarna vid ett husbygge men alla vet inte det och om man köper den enkla lösningen som husfirmorna skyltar med ska va så bra totalentrepenad och nyckel i handen klart att flytta in. så blir det problem även om man som vi va med i alla led men motarbetades och fördes bakom ljuset och verkligen dålig kundkontakt i alla led och så blir det om man inte har erfaren personal det fick inte vi till vårt bygge.
    Hoppas fler kommer och berättar hur det går med sina husbyggen man berättat om vi vill veta hur blev det sen är husen klara ?

4. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har fortfarande inte börja bygga men fick bygglovet förra veckan, så snart kan vi vara igång. Att det tagit så lång tid har inte berott på Björklidenhus utan på kommun och Lantmäteri. Hittills har Björkliden snabbt tagit fram de dokument vi behöver och svarat på frågor. Efter möte med banken nästa vecka kommer Björklidenhus lägga beställningen på huset och påbörja markarbete senare i vår.

Ni andra som byggt med Björklidenhus, hur lång tid efter det att ni gått skarpt, alltså kontrakt, bygglov, spärrförbindelse och allt klart, har ni kunnat flytta in i ert hus? Vi hoppas kunna fira jul i vårt nya hus men är osäkra på om det kommer bli möjligt.

5. F
    Medlem Nivå 1

Björklidenhus har fel attityd

Om jag lät förhoppningsfull i somras (trots småmissar och missuppfattningar) har det helt bytts ut mot frustration och misstro. I juli väntade vi bara på den sista ritningen. I vanlig ordning blev en felaktighet korrigerad medan något annat ändrades utan att vi bett om det. Ritningar skickade fram och tillbaka så nu sitter vi här med 11 olika versioner, och den slutliga ritningen har även den felaktigheter som lett till problem i byggnationen.

Inte i något läge har Björklidenhus haft inställningen att de ska göra oss till viljes. Har de en möjlighet att komma ur sitt åtagande försöker de ta den. Vi har så många olika ritningar, utförandebeskrivningar, leveransblablabla, mail, kompletteringsavtal och andra viktiga papper så det tar lång tid att kontrollera deras misstag varje gång de trampar i klaveret.

De stora bristerna inom Björklidenhus är enligt mig en bristfällig kommunikation inom företaget, bristfällig kunskap kring husbyggnation samt en attityd gentemot kunderna som är långt ifrån vad man är van vid om man jämför med situationer där du är kund och betalat för kalaset. Nu är det vi som får betala för Björklidenhus misstag - det känns inte rätt.

Jag vill varna alla för Björklidenhus. Minsta problem som uppstår så står du där ensam och får ändå betala för skiten.

6. K
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis skickat in bygglovsansökan för ett 90m2 - 1 plans - Björklidenhus (Villa Emma). Tycker att det gick relativt smidigt att få bygghandlingarna från Björklidenhus (några mindre justeringar krävdes men fixades snabbt). Nu har vi 10 långa veckor att vänta på bygglov......huset är planerat stå färdigt hösten 2013 och byggas i Strömstad.

7. StarGate
    Medlem Nivå 3
    Tragiskt, men föga förvånande, att så många haft trassel med Björklidenhus. Själva valde vi en byggnation där dialogen med ansvarige är klockren. En självklarhet kan man tycka, men inte för alla uppenbarligen...

8. Y
    Medlem Nivå 1
    Vårt Björklidenhus ska snart stå färdigt. Vi är nöjda med arbetet än så länge (få se vad de säger på slutbesiktningen) men problemet har varit kontakten med Björklidenhus. Vår projektledare har varit svår att få tag på och få svar från. Men om vi blir nöjda med slutprodukten så kommer jag nog tycka att det har varit värt den extra tid jag fått lägga ner då vårt hus är mycket billigare än liknande hus från andra företag. Hoppas nu bara huset blir klart i tid och att jag är lika positiv efter att ha flyttat in.

9. K
    Medlem Nivå 1

Betalning för byggbarack och bajamaja?

Hej igen,
    vi har precis skickat in vår fabriksorder och det mesta går enligt plan. Sprängning sker under nästa vecka. Dock har säljaren kommit med helt ny info gällande vem som är ansvarig för att fixa byggbarack och bajamaja under byggnationen. Vi har vid flera tillfällen frågat säljare om vilket ansvar vi själva har under själva husbygget. Svaret har hela tiden varit:byggel, byggvatten och container för byggavfall! Nu i sista sekund hävdar han att vi även skall stå för att fixa byggbarack och toalett till hantverkare. Har ni någon erfarenhet av detta? Det finns inget som stödjer detta i kontraktet och vi kommer driva denna fråga till sin spets.

10. StarGate
    Medlem Nivå 3
    Att inte vilja minnas vad som är sagt tid tillbaka verkar dessvärre inte vara unikt. Om det är klart utskrivet i kontraktet att detta ingår (vilket det inte gör, enligt dig) är det ju inget snack om saken. Lusläs då det finstilta. Be säljaren ta fram rock-solid underlag till varför detta inte skulle ingå i hans plikter utan i era. Kolla med kommunens byggansvariga om praxis, ansvar, prejudikat m.m.

11. K
    Medlem Nivå 1
    Tack. Kommun, kvalitetsansvarig och kompis som är jurist är redan tillfrågade. Jag kommer inte acceptera att de inte fullföljer sina åtaganden - hoppas fortfarande att de tar sitt förnuft till fånga då det är helt orimligt att vi skall ta detta ansvar. Vi har ju inget att göra med hantverkarna och får inte ens besöka bygget utan att först boka med projektledare. Återkommer under veckan då vi skall ta mer formell kontakt med huvudkontoret.

12. K
    Medlem Nivå 1
    Problemet löst! Björklidenhus tar ansvar för bygg-barack och byggtoa! Allt verkar vara ett mänskligt missförstånd. Riktigt skönt att det är löst trots några dagar av extrajobb och frustration. Nu kör vi igen. Imorgon spränger vi för dränering och VA.

13. StarGate
    Medlem Nivå 3
    Skönt att det ordnade sig. Annars blev jag minst sagt förvånad över att ni inte fick besöka bygget när det passar er. Är detta gängse förfarande så är det jättetrist och tvärtom mot vårt pågående bygge där ansvariga blir jätteglada över (även oanmälda) besök.

14. K
    Medlem Nivå 1
    Idag sprängde vi helt enligt plan. Kan verkligen rekommendera sprängarfirman från Munkedal samt vår besiktningsman -inga problem alls. Imorgon börjar vi fylla upp tomten.
    Gällande besök på byggplats så väntar jag att kommentera tills vi fått byggprojektledare tillsatt. Förhoppningsvis löser det sig också.......hoppas att vi är inne i ett flow

15. K
    Medlem Nivå 1
    Många skriver om kommunikationsproblem med Björklidenhus-hitills så har vi positiv erfarenhet av huvudkontoret. Har utan problem fått mycket snabb feedback på tekniska frågor direkt från entreprenadchef och säljansvarig på huvudkontor. Tror det är viktigt att inte bara skriva inlägg i denna typ av forum när det strular.