55 988 läst · 95 svar
56k läst
95 svar
Varning för Björklidenhus
Sida 1 av 7
Ur verkligheten...tyvärr...mail från mig till X (Sälj & Marknadschef på Björklidenhus)
Hej X
Utifrån vårt muntliga samtal med Y (Försäljning) den 23 feb (då ritningar i skala 1:100 samt önskemålslista samtidigt mailades över) var Björklidenhus den, utan tvekan, klart vassaste kandidaten. Men sedan...
Efter prick en månad kommer X på att han ska fixa en katalog istället för att sälja hus och att den ekonomiskt kunnige var upptagen...fortfarande... Dock bad han om mera tid, vilket jag raskt beviljade samma dag, tillsammans med följdfrågor. Jag förväntar mig svar och uppföljning.
Sedan då? Vad händer sen?
Sedan händer inte ett skit, ja, förutom att jag ber X om livstecken gång på gång..., vilket negligeras vid varje tillfälle. Kundvård - ett helt okänt begrepp, tycks det...
Efter att för fjärde gången bett X höra av sig utan resultat beslutar jag att lyfta ärendet till info-avd/sälj- och marknadschefen. Några dagar senare får jag samma dag dels din mail, dels X:s svar att det plötsligt inte finns några representanter i regionen, varför han avslutar ärendet. Herrejäv....ar....
...vi bygger med kvalitet...yeah, right...på det här sättet får ni inte bygga alls...
Som du förstår kommer jag i närtid att ta upp detta i lämpliga forum/bloggar på nätet. Hoppas därmed kunna informera andra, som går med hus-planer, så de kan undvika samma tidsspillan i allmänhet och nonchalans i synnerhet. Gissningsvis väljer de i stället företag som återkopplar och värdesätter en god kundrelation. Om nu inte all PR är bra PR...
Därmed avslutar vi kapitlet Björklidenhus med emfas, då planerna och illusionerna nu är helt bortblåsta. Förhoppningen och tron på att detta kunde ha blivit något jättebra har effektivt tagits från oss, tråkigt nog. Ett beklagligt- och obegripligt beteende, inte minst med en sådan kalasbra initiering den 23 feb, att man väljer att agera (eller ska jag skriva icke-agera) på detta sätt.
Hälsningar
Z
Hej X
Utifrån vårt muntliga samtal med Y (Försäljning) den 23 feb (då ritningar i skala 1:100 samt önskemålslista samtidigt mailades över) var Björklidenhus den, utan tvekan, klart vassaste kandidaten. Men sedan...
Efter prick en månad kommer X på att han ska fixa en katalog istället för att sälja hus och att den ekonomiskt kunnige var upptagen...fortfarande... Dock bad han om mera tid, vilket jag raskt beviljade samma dag, tillsammans med följdfrågor. Jag förväntar mig svar och uppföljning.
Sedan händer inte ett skit, ja, förutom att jag ber X om livstecken gång på gång..., vilket negligeras vid varje tillfälle. Kundvård - ett helt okänt begrepp, tycks det...
Efter att för fjärde gången bett X höra av sig utan resultat beslutar jag att lyfta ärendet till info-avd/sälj- och marknadschefen. Några dagar senare får jag samma dag dels din mail, dels X:s svar att det plötsligt inte finns några representanter i regionen, varför han avslutar ärendet. Herrejäv....ar....
...vi bygger med kvalitet...yeah, right...på det här sättet får ni inte bygga alls...
Som du förstår kommer jag i närtid att ta upp detta i lämpliga forum/bloggar på nätet. Hoppas därmed kunna informera andra, som går med hus-planer, så de kan undvika samma tidsspillan i allmänhet och nonchalans i synnerhet. Gissningsvis väljer de i stället företag som återkopplar och värdesätter en god kundrelation. Om nu inte all PR är bra PR...
Därmed avslutar vi kapitlet Björklidenhus med emfas, då planerna och illusionerna nu är helt bortblåsta. Förhoppningen och tron på att detta kunde ha blivit något jättebra har effektivt tagits från oss, tråkigt nog. Ett beklagligt- och obegripligt beteende, inte minst med en sådan kalasbra initiering den 23 feb, att man väljer att agera (eller ska jag skriva icke-agera) på detta sätt.
Hälsningar
Z
Redigerat:
Såg att tryckfels-Nisse hade varit framme. Eller var det jag som slarvade med X och Y i den goda avsikten att vara juste och inte hänga ut personerna med sitt riktiga namn? Rätt ska vara rätt och nu är det korrekturläst lite bättre och det ska vara som nedan.
Z (tillika StarGate)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ur verkligheten...tyvärr...mail från mig till X (Sälj & Marknadschef på Björklidenhus)
Hej X
Efter prick en månad kommer Y på att han ska fixa en katalog istället för att sälja hus och att den ekonomiskt kunnige var upptagen...fortfarande... Dock bad han om mera tid, vilket jag raskt beviljade samma dag, tillsammans med följdfrågor. Jag förväntar mig svar och uppföljning.
Sedan händer inte ett skit, ja, förutom att jag ber Y om livstecken gång på gång..., vilket negligeras vid varje tillfälle. Kundvård - ett helt okänt begrepp, tycks det...
Efter att för fjärde gången bett Y höra av sig utan resultat beslutar jag att lyfta ärendet till info-avd/sälj- och marknadschefen. Några dagar senare får jag samma dag dels din mail, dels Y:s svar att det plötsligt inte finns några representanter i regionen, varför han avslutar ärendet. Herrejäv....ar....
Hälsningar
Z (tillika StarGate)
Z (tillika StarGate)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej X
Efter prick en månad kommer Y på att han ska fixa en katalog istället för att sälja hus och att den ekonomiskt kunnige var upptagen...fortfarande... Dock bad han om mera tid, vilket jag raskt beviljade samma dag, tillsammans med följdfrågor. Jag förväntar mig svar och uppföljning.
Sedan händer inte ett skit, ja, förutom att jag ber Y om livstecken gång på gång..., vilket negligeras vid varje tillfälle. Kundvård - ett helt okänt begrepp, tycks det...
Efter att för fjärde gången bett Y höra av sig utan resultat beslutar jag att lyfta ärendet till info-avd/sälj- och marknadschefen. Några dagar senare får jag samma dag dels din mail, dels Y:s svar att det plötsligt inte finns några representanter i regionen, varför han avslutar ärendet. Herrejäv....ar....
Hälsningar
Z (tillika StarGate)
Tja, det är ju inte bra om man drar ut på tiden men det kanske är så att säljaren i distriktet var på väg ifrån som representant för Björklidenhus. Då står ju de utan säljare och förklarligt nog inte kan vara behjälpliga. Flera andra bolag hade nog försökt pracka på dig en säljare från något annat distrikt så jag tycker det var bra att de sade att de inte kan hjälpa dig.
Synd på tiden som gick förlorad men du är nog gladare för det skedde än att stå med ett påskrivet kontrakt utan säljare på orten. Sedan verkar det som att det är någon enstaka månad också så det är väl inte så farligt när vi ändå pratar om ett hus som förhoppningsvis skall vara ditt i många år?
Att "varna för björklidenhus" så där i allmänhet är overkill i mina ögon.
Synd på tiden som gick förlorad men du är nog gladare för det skedde än att stå med ett påskrivet kontrakt utan säljare på orten. Sedan verkar det som att det är någon enstaka månad också så det är väl inte så farligt när vi ändå pratar om ett hus som förhoppningsvis skall vara ditt i många år?
Att "varna för björklidenhus" så där i allmänhet är overkill i mina ögon.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Lugn i stormen...
Hmmm...
Y är säljare på huvudkontoret. Är så fortfarande enligt hemsidan. No score m.a.o.
Ingen respons...hur svårt kan det vara? Egentligen? Hellre kontakt med någon i distrikt Yokohamawhatsoever än tyst nonchalans.
Förlorad tid, ja, hela våren/försommaren gick till spillo. Skit-trist. Är glad för att jag inte har några påskrivna kontrakt med dem, jag håller med dig där också..
Nu har vi kontakt med ett kundorienterat företag, som omväxling. Det blir nog bra det här på slutet.
Overkill...mja, min varning är självklar om den kan få en endaste person att tänka igenom "vill jag göra mitt livs kanske största affär, med miljontals kronor i potten, med dylika företag?".
Y är säljare på huvudkontoret. Är så fortfarande enligt hemsidan. No score m.a.o.
Ingen respons...hur svårt kan det vara? Egentligen? Hellre kontakt med någon i distrikt Yokohamawhatsoever än tyst nonchalans.
Förlorad tid, ja, hela våren/försommaren gick till spillo. Skit-trist. Är glad för att jag inte har några påskrivna kontrakt med dem, jag håller med dig där också..
Nu har vi kontakt med ett kundorienterat företag, som omväxling. Det blir nog bra det här på slutet.
Overkill...mja, min varning är självklar om den kan få en endaste person att tänka igenom "vill jag göra mitt livs kanske största affär, med miljontals kronor i potten, med dylika företag?".
Jag är på din sida när det gäller att känna sig blåst på flera månader. Men, du verkar har råkat ut för 1 säljare som inte levt upp till vad man allra minsta kan kräva och det är det jag tycker är magstarkt. Nämligen att varna för bolaget som helhet. Du fick till sist tag i en marknadschef som berättade att de inte kunde leverera till dig och det är trotsallt en bra egenskap, dvs våga att säga nej för att man sannolikt inte kan leverera en bra produkt med för långt avstånd till kunden.StarGate skrev:
Jag har inga andra erfarenheter av Björklidenhus så jag har ingen aning om de är bra eller dåliga. De verkar prisvärda och har snygg design på nya moderna serien.
Det var Y, alltså huvudkontorssäljaren, som klippte av tråden när det började osa katt (= när jag ifrågasatte hans nonch till hans chefer), istället för att hänvisa mig till någon annan. Easy way out... Vid tillfället ifråga fick naturligtvis cheferna en kopia på den tidigare kompletta mailhistoriken.
Avståndet är ju betydelselöst, de försöker väl leverera över hela Sverige, utan friskrivningar. Om man ska tro hemsidan...
Magstarkt? Nej! Public service? Ja! Det är ju inte jag som har gjort bort mig.
Hoppas därmed ha öppnat ögon så att något liknande aldrig inträffar igen.
Avståndet är ju betydelselöst, de försöker väl leverera över hela Sverige, utan friskrivningar. Om man ska tro hemsidan...
Magstarkt? Nej! Public service? Ja! Det är ju inte jag som har gjort bort mig.
Hoppas därmed ha öppnat ögon så att något liknande aldrig inträffar igen.
Vi har byggt med Björkliden hus men vi tog själva lång tid på oss i avtals och beslutsfasen och de var så trevliga och överseende och nu när vi bor i vårt nya hus sa kan jag bara säga .HURRA!!! Allt gick så smidigt och lätt och huset är perfekt och dom har gjort allt som dom har haft som uppgift att göra. Helt enkelt Nyckelfärdigt och det utan något som helst problem så gå inte ut på forumet med den rubriken, Tack.
Vi har själva byggt med Björklidenhus, inflyttning augusti 2009 i ett modifierat Villa Kavat. Vill bara säga att vi är oerhört nöjda med Björklidenhus.
Visst, vissa svårigheter med svar från säljare under köpprocessen, han hade väldigt mycket att göra. Dessutom måste man självklart (som gäller alla säljare) verifiera och få allt på papper/mail.
Men trevligt bemötande av alla, superbra snickare (som jobbar för Björklidenhus=vana, vet vad som ska göras) och mycket bra/behjälplig projektledare vid problem/småfel/undringar under byggprocess. Underbart med totalentrepenad.
Kan varmt rekommendera Björklidenhus.
Visst, vissa svårigheter med svar från säljare under köpprocessen, han hade väldigt mycket att göra. Dessutom måste man självklart (som gäller alla säljare) verifiera och få allt på papper/mail.
Men trevligt bemötande av alla, superbra snickare (som jobbar för Björklidenhus=vana, vet vad som ska göras) och mycket bra/behjälplig projektledare vid problem/småfel/undringar under byggprocess. Underbart med totalentrepenad.
Kan varmt rekommendera Björklidenhus.
Vi har med Björklidens säljare i Skåne att göra inför vår nybyggnation. Björkliden är nu ett av de husföretag som e kvar efter månader av gallring. Å jag måste säga att han är den bäste säljare vi stött på i den här resan!! Hoppas det håller i sej under hela resans gång om vi väljer dessa, men han är kanon!!
Vi kan ibland ha kontakt flera ggr per vecka , ibland per dag!! Alltid lika hjälpsam och återkommer samma dag! Helt suverän , så här långt...
Vi kan ibland ha kontakt flera ggr per vecka , ibland per dag!! Alltid lika hjälpsam och återkommer samma dag! Helt suverän , så här långt...
Det är ju inte märkliga igentligen det här med kundkontakt.
Alla som vill lägga ut X antal kr, i husköp oftas många miljoner.
Folket på företagen som säljer hus borde förstå att detta är kanske nått man bara gör en gång i livet.
Det tycker jag det är brist på generellt.
Att stargate går ut med en varning kan jag absolut tycka är ok, då det är från hans synvinkel. Hur han upplevt det.
Även om en representant är på väg någonstans så borde de väl företaget vara beredda fånga upp eventuellt efter kunder som eftersläpar? Som person X lämnar efter sig. (om inte annars för det kan generera en bra vinst för företag)
Så fungerar så många andra företag, när det rör sig om betydligt mindre pengar.
Sen till Lizzi anser jag det är väl ganska klart då Stargate skriver från sin synvinkel? Därför skriver han som han gör.
Alla som vill lägga ut X antal kr, i husköp oftas många miljoner.
Folket på företagen som säljer hus borde förstå att detta är kanske nått man bara gör en gång i livet.
Det tycker jag det är brist på generellt.
Att stargate går ut med en varning kan jag absolut tycka är ok, då det är från hans synvinkel. Hur han upplevt det.
Även om en representant är på väg någonstans så borde de väl företaget vara beredda fånga upp eventuellt efter kunder som eftersläpar? Som person X lämnar efter sig. (om inte annars för det kan generera en bra vinst för företag)
Så fungerar så många andra företag, när det rör sig om betydligt mindre pengar.
Sen till Lizzi anser jag det är väl ganska klart då Stargate skriver från sin synvinkel? Därför skriver han som han gör.
Dessvärre är det ju så att säljaren påverkar utgången och "upplevelsen" av husbygget extremt mycket. Vi har också haft turen att ha Björklidenhus säljare i Skånde/blekinge. Han är mycket kundorienterad och svarar på frågor så fort han kan. Även huvudkontoret har visat sig ytterst kompetenta. Då jag hörde om en ändring i nybyggnadskartan (utplaceringen av huset) skickades den nya kartan ut SAMMA dag, och jag hade den i min brevlåda två dagar senare. Nu skall vi göra ännu fler ändringar i bygghandlingarna men hittills har det gått mycket fort i vändningarna.
I Stargates fall kanske han känner att en varning är befogad men jag skulle snarare påstå att man skall vara försiktig med ALLA försäljare, får man inget gott intryck (och goda rekommendationer från andra) så bör man nog gå vidare till någon annan.
I Stargates fall kanske han känner att en varning är befogad men jag skulle snarare påstå att man skall vara försiktig med ALLA försäljare, får man inget gott intryck (och goda rekommendationer från andra) så bör man nog gå vidare till någon annan.
Hej verkar vara en väldig skillnad på vilka man har att att göra med vi skall bygga ennav deras hus nu och har bara possitiva saker att säga om Björkliden och deras organisation och det är inte bara vi utan vi känner tre till som har samma syn
\\M
\\M
jag önskar att denna tråd funnits innan vi skrev på pappren med björkliden så vi hade vetat vad som kunde väntas av dem... säljaren var så underbar och hantverkarna med tills helt plötsligt all kommunikation försvann och även om vi är nöjda med själva husets utformning skulle vi ALDRIG rekommendera någon att bygga med björkliden på totalentrepenad om man inte själv vill få stressa och hetsa och ha magont dagligen eftersom det mesta går fel, allt från fakturor till felmonteringar och glömda/ignorerade överrenskommelser. så jag tycker du ska tacka din lyckliga stjärna STARGATE och att du varnar är superbra, kanske gör det att man kan undvika dessa händelser i fortsättningen. alt iaf vara medveten om att de är nonchalerande på kontoret och om man anser det är ok fortsätta bygga med björkliden.