Hej, idag när jag tog bort två golvlister på källarplan i vårt sutteränghus så blev jag rejält skrämd. Bakom listen och, vad det set ut som på väggen bakom en vävtapet, är där gul varningstejp med "ASBETS" skrivet på sig. Gul varningstejp med texten "ASBEST" påträffad bakom borttagen golvlist i källarplan, visar potentiell asbestfara i hålbetongvägg och golvmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första listen jag tog bort var mot en innervägg, byggd med blåbetong, och den hade ingen varningstejp. Men väggen där asbesttejpen sitter på är i hålbetong. Det ser ut som om där sitter varningstejp på väggen också. Men som blivit övermålad?När jag tittar noga så verkar den ha en annan väv som varit målad i väldigt ljus vit färg först och sen den befintliga väven över den.
Gul varningstejp med "ASBEST" syns bakom en vit golvlist och på väggen i ett sutteränghus, ovanför en linoleummatta.
Skapa konto

Kanske i denna originalväv som asbesten sitter i? Listerna hade silikon ovanför sig också, som om för att kapsla in mot väggen?
Det är en linoleummatta på golvet. Kan det vara den som tejpen avser?
Tanken var att måla väggarna först och sen lägga ett parkettgolv ovanpå linoleummattan. Men nu vågar jag inte dra bort fler lister. Ska jag skära bort en bit från väggen och skicka på analys? Eller är det med största sannolikhet golvet som varningstejpen avser?

• Bild av en vägg med en borttagen golvlist som visar gul varningstejp med texten "ASBETS". Golvet är täckt med en grå linoleummatta.
    Skapa konto
  • Skadad vägg med gulnade lager av färg och tapet bakom borttagen golvlist, exponerar söndrig betong och golv med sliten linoleummatta.
    Skapa konto
namnbyte
Nej skulle snarare tro att det är för att uppmärksamma om någon får för sig att riva upp/bort mattan. Där kan det finnas asbest, både i mattans undre lager och i limmet.

Snyggt att de ändå varnat, hör inte till vanligheterna.

• Gilla
AndreasAndersson87 och 1 till
  • Laddar…
Det gula på väggen ser ut som en vanlig 70-tals tapet.

• Gilla
AndreasAndersson87
  • Laddar…
Misstänker att de varnar för golvmattan eller mattlim. Vill du ha svar så är det analys som gäller... Vill du inte riva så bredspackla väggen och lägg nya golvet uppe på befintligt golv.

Ps. Sätt gärna varningstejpen på gamla mattan innan du lägger nya golvet så får den som river i framtiden en påminnelse att göra analys....

• Gilla
AndreasAndersson87 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Kommer riva bort listerna och lägga nytt golv ovanpå :)

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.