Byggahus.se

Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare

1. C
    Medlem · Länet · 11 inlägg

Crunchie

Medlem
    Hej,
    Jag har fått en skriftlig varning av min BRF med hot om att de kan tvingas säga upp mig som bostadsrättshavare om störningarna inte omedelbart upphör. Störningar som åsyftas är 3 efterfester jag har haft på 2 år. Högljudda sådana men är man förbjuden enligt lag att ha fest?

Jag anser att man skäligen bör tåla 3 fester på 2 år. Vad säger praxis? Är det inte enormt svårt att tvinga en bostadsrättsinnehavare att sälja sin lgh? jag har aldrig hört talas om det.

Hur går det till formellt och när måste jag vara på min vakt att bestrida för att göra det så jobbigt som möjligt för dom i processen och dra ut på det så länge som möjligt?

Istället för öronproppar 1 gång per år väljer alltså min BRF att starta en konflikt. Allt pga surkärringen som bor under mig. Enligt ordf. är det bara hon som har "stora problem med mig".

Tacksam för svar av folk med praktisk eller teoretisk erfarenhet.

2. stake
    Medlem · skåne · 492 inlägg

stake

Medlem
    Jag känner en som blivit vräkt från sin bostadsrätt. Han hade visserligen fler fester än 3 stycken uppdelat på 2 år.
    Så visst förekommer det.

Sen tycker jag väl iofs att man aldrig har rätt att störa grannarna, sen är det givetvis olika vad man blir störd av.

3. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
    Hej
    Förklara läget sakligt för styrelsen.
    Ska man förverka en bostadsrätt ska man nog ha väldigt torrt på fötterna med dokumenterade störningar gärna med en polisrapport för att komma någonstans.
    Många som sitter i styrelserna sitter där för att få utlopp för sitt maktbegär och har inte mycket koll på lagar och förordningar.
    Jag kan ta exemplet med en person som bodde ovanför oss.
    Personen missbrukade narkotika och det var föräldrarna som köpt lägenheten åt henne utan att själva bo där.
    BRF hade ett elände att bli av med personen. Hon tog en överdos innan det gick till vräkning så BRF slapp det problemet till slut.
    Fredrik

4. C
    Medlem · 1 117 inlägg

cem77

Medlem
    Efterfest, snackar vi 2-3 tiden då på natten eller? Helt oacceptabelt isåfall speciellt om du inte förvarnat innan. Självklart bör du kunna hålla en fest hemma men då förvarna grannarna innan och efter midnatt tysta ner musik m.m.
    Inte komma hem från krogen och dra igång en fest mitt i natten när grannen sover.

Att tåla 3 fester på 2 år bör inte vara några problem, men då måste man få en chans att själv välja om man ska vara hemma i sin bostad. Oannonserade fester är aldrig okej när man bor tätt inpå andra människor.

• Laddar…
  5. C

Crunchie

Medlem
    Tack för alla svar.

Det har varit oannonserade efterfester som börjat 3 på natten och hållit på sent. Det bör påpekas att den första spårade ur rejält med öppna fönster och skrik på balkongen. Fick ta emot mycket skit från grannarna efteråt vilket jag har full förståelse för. Då sa de att har man folk hemma på natten skall alla fönster vara stängda. Jag bad om ursäkt och tog med mig det. De andra tillfällena har vi haft allt stängt och då låter det ytterst lite. Vi har enormt tjocka väggar.

Det är således bara tanten under som har problem efter den första. Ingen annan granne klagar.

cem77: jag vet inte var du får dina klockslag ifrån då det mig veterligen inte finns några föreskrifter om detta i lagtexter. Att folk tror att 22 och 24 är någon gyllene regel är för att HRFer och vissa BRFar har sånna regler internt. Dock inte vår.

Åter till min ursprungliga fråga. Hur går det till vid ett uppsägning av en bostadsrätt?

Styrelsen tar beslut om detta, jag bestrider och det hamnar i tingsrätten? Under tiden får jag bo kvar?

6. gefleborg
    Medlem · 74 inlägg

gefleborg

Medlem
    Det är väl bara att ta fasta på detta och sluta störa så händer inget.

Behöver du någon gång ha en fest så säg till i förväg. Det är inte kul att försöka sova mellan kväll (slutar 21.00) och morgon skift (börjar 6.00) när väggarna skakar.

/Peter

7. C
    Medlem · 1 117 inlägg

cem77

Medlem
    Nej jag är medveten om att det inte finns några klockslag i någon lagtext. Du får aldrig störa grannarna. 0-24. Däremot så finns det ju faktiskt en viss skillnad på om du har fest före 22 eller efter 22 då de flesta människor som ska upp och jobba dagen efter tex går och lägger sig runt 22 tiden. Därför tycker jag tiden spelar ganska stor roll när störningen inträffar. Att föra oljud klockan 22 är inte lika farligt som att göra det 02.00.

• Laddar…
  8. C

Crunchie

Medlem
    Hej Peter,

Förstår det och skulle aldrig bråka om så vore fallet. Här skakar inga väggar och är man så himla känslig löser öronproppar problemet. Bor mitt inne i Stockholm och livet från folk som går hem från krogen och stökar på gatan är betydligt mer störande.

Jag vill fortfarande kunna ha middagar, drinkar osv även efter 22 på tors, fre, lör. utan att det ska vara en big deal. Vilket det aldrig varit i andra lägenheter jag har haft. Därför vill jag veta hur jag skall bestrida deras (enligt mig) orimliga försök till vräkning

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 723 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om vi bortser från det ev. befogae/obefogade i föreningens hantering, så finns det i bostadsrättslagen (googla, den är ganska lättläst) en möjlighet för föreningen att "förverka bostadsrätten". Det innebär i princip att du kan bli utesluten ur föreningen, och då utser rätten en förvaltare/god man som får i uppdrag att sälja bostadsrätten på auktion.

Själva försäljningen tror jag sköts av kronofogden på liknande sätt som om det hade handlat om obetalda månadsavgifter.

En förening har ganska lång uppförsbacke innan ett förverkande kan bli av med hantering i rättsliga instanser (är osäker på om det är tingsrätten eller hyresnämnden som är rätt instans).

Problemet för dig som bostadsrättshavare är att även om du tror att du har rätt att ha de här festerna, så tar du en stor risk om du trotsar varningen från föreningen. För OM föreningen har rätt, och tar sig besväret att begära ett förverkande av din bostadsrätt, så har du inga fler chanser. Om du via rätten får reda på att du hade fel så är det försent att vidta rättelse. Då förverkas bostadsrätten, såvida inte föreningen av ren snällhet drar tillbaka sina anspråk.

Jag vet ett fall som är aktuellt där en förening har haft problem att få komma in för att utföra vissa underhållsarbeten i en lägenhet. De fick till slut handräckning efter domstolsbeslut, kunde bryta sig in och utföra underhåll. Men begär efter detta bostadsrätten förverkad, trots att de inte just nu har några problem med att inte få komma in i lägenheten. Fallet är inte avgjort ännu, men det ser mörkt ut för bostadsrättshavaren.

Problemet för sig är att om bostadsrätten förverkas så tappar du kontrollen, du får väldigt lite att säga till om vid försäljningen, den skall bara säljas fortast möjligt.

Det kan också ge dig problem om du vill köpa en ny bostad, många bostadsrättsföreningar begär in referenser, och just en sådan här sak är nog ett av de få skäl en förening har rätt att neka medlemskap för.

Så på sätt o vis kan man säga att föreningen har "tolkningsföreträde" du som medlem har för mycket att förlora om du har fel, för att kunna ifrågasätta deras åsikt.

10. H
    Moderator · Stockholm · 44 723 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag tror som sagt att ett sådant här ärende avgörs i hyresnämnden (som är en fullfjädrad domstol). De är ganska bra att prata med, så du kan ev. prova att ringa dit och fråga om det finns några rättsfall för liknande situationer. Då kan du får en bättre uppfattning om hur ditt läge ser ut.

Men tänk på att OM det exempelvis behövs bullermätning som bevis, och föreningen inte har det nu. Så kan de mycket väl fixa det nästa gång du har fest, och då får du ingen ytterligare varning, då är det kört.

11. mikael_thn
    Medlem · Västra götalands län · 348 inlägg

mikael_thn

Medlem
    Du får nog gärna ha middagar och drinkar oavsett tid på dygnet, däremot finns de inget som ger dig "rätt" att störa grannarna, oavsett tid på dygnet. Man ska dock visa extra mycket hänsyn under natten.

Om grannarna blir störda för att du knuffar Fia lite för hårt när du spelar "Fia med knuff" så kommer du med stor sannolikhet få sluta spela just Fia med knuff i din lägenhet. (ok, det var kanske lite överdrivet, men så är principen).

Du har alltså ingen rätt att störa grannarna, även om du själv anser det vara ett normalt förfarande.

Jag tror att de enda ljuden man måste acceptera från grannarna är sånt som tillhör det nödvändiga, dvs spola i toaletten/handfat, enstaka duschar nattetid.

• Laddar…
  12. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Har TS hört talas om respekt? Om man vill kunna ha fester efter kl. 22 så får man skaffa villa.... När man bor i en BR så måste man respektera sina grannar... det handlar inte om att respektera dig. Bara för att grannar inte klagat till dig så innebär det inte att de är ostörda. Det är ingen rättighet att kunna ha fester när som helst. Om föreningen nu ser sig så pass störda på dina fester så att de väljer att säga upp ditt medlemskap, kanske det är dags att ta sig en funderare på om man ända kanske har gjort fel....
    Man ska inte behöva sova med öronproppar för att någon vill kunna festa när han vill...
    Dock är det inte helt säkert att de kan vinna... men risken finns. Är du verkligen villig och ta den risken?

13. mikael_thn
    Medlem · Västra götalands län · 348 inlägg

mikael_thn

Medlem
    Man kan ju leka lite med tanken att det hade funnits en praxis för det.
    3 fester på 2 år, dvs 1.5fest/år.
    Säg att det är en förhållandevis stor förening, kanske totalt 200 lägenheter. Ponera att alla dessa har 1.5 efterfest/år, det är då totalt 300 efterfester om året, dessa ska sen fördelas ut på torsdag,fredag och lördag (vilket jag antar är vanligaste dagarna för fest). På ett normalår med 52 veckor blir det då 156 dagar att fördela 300 efterfester på.. Alltså nästan 2 efterfester per natt, alla torsdagar, fredagar och lördagar året om.

Dvs, det vore dumt att hitta någon form av praxis i antalet fester.. :)

Man får prata med grannarna innan, om de blir störda av dina fester, ja, då får du helt enkelt låta bli att ha fester i lägenheten.

14. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Ja tänk vilket helvete rent ut sagt det vore å bo i en BR då.... När man måste fly lägenheten varje torsdag till söndag....:)

• Laddar…
  15. C

Crunchie

Medlem
    Tack för dina svar.

Hittade detta hos hyresnämnden.

Om du missköter dig allvarligt kan du förverka bostadsrätten. Gör du invändningar mot uppsägningen, får föreningen vända sig till allmän domstol. Du har alltså rätt att få saken prövad innan du eventuellt förlorar bostadsrätten. Du kan också vända dig till hyresnämnden, som då kostnadsfritt medlar mellan dig och bostadsrättsföreningen. Nämnden kan medla så länge tvisten inte pågår i domstol.Du hittar lagreglerna i 7 kap. 18-25 §§ bostadsrättslagen.

3 efterfester på 2 år är ingenstans att missköta sig allvarligt. Jag tror inte ens en torftig domstolen skulle anse det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.