4 026 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Varmvattenskapacitet bergvärmepump
Nybyggare
· Huddinge
· 13 inlägg
Hej
Vi ska bygga nytt 2-planshus, två vuxna och tre barn, och undrar nu om det är nån som har Nibe S1255-12 med inbyggd 180L varmvattenberedare som upplever att varmvattnet faktiskt räcker utan en extra varmvattenberedare?
Vi ska bygga nytt 2-planshus, två vuxna och tre barn, och undrar nu om det är nån som har Nibe S1255-12 med inbyggd 180L varmvattenberedare som upplever att varmvattnet faktiskt räcker utan en extra varmvattenberedare?
Tror det finns en massa familjer med f1255 och s1255 som tycker att vv räcker till. Man kan ju inte ta utt vv för en 30min dusch eller fylla ett stort bubbelbadkar med 50 grader vv men vid normal användning med normala duschar så funkar det
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Ja det räcker säkert. Den har ju dessutom en rätt kraftig kompressor som nog skulle klara av att värma nästan lika snabbt som duschen förbrukar. Men om du ska tappa upp badkar ofta så kan det vara idé att kolla på större.
ur en 180 liters beredare, så ska du kunna spola ut 200 liter 40 gradigt vatten. Har du ett normalt duschmuntycke, så spolar du 10-12 liter i minuten, så på 15 min är beredaren mer eller mindre tom.
Vi är 3 i huset, och har aldrig varit utan varmvatten, trots att vi kör på ekonomiläget, men man får utbilda sina familjemedlemmar, att man blöter sig, tvålar in och schamponerar sig, sen duschar man av sig, det går inte stå och komaduscha som när man har fjärrvärme, då lär man bli besviken.
Vi är 3 i huset, och har aldrig varit utan varmvatten, trots att vi kör på ekonomiläget, men man får utbilda sina familjemedlemmar, att man blöter sig, tvålar in och schamponerar sig, sen duschar man av sig, det går inte stå och komaduscha som när man har fjärrvärme, då lär man bli besviken.
Vad är normal användning? Det är ju tveklöst så att man kan få vattnet att räcka, men om det räcker till någon annan familj som sparar på vv hjälper ju inte när man står där och duschar iskallt.V Vector skrev:
Vi har 160liter i bergvärmepumpen och ytterligare 200 i en elvb bredvid, efter bergvp. Kostar ett par tusingar om året att ha det så, men jag slipper spara på vattnet.
Har för ett par veckor sedan fått en s1255-12 installerad. Kopplade då ur en vvb som var 20 år gammal som stöttat min tidigare Nibe Fighter. Har inte haft några problem med varmvatten ännu, men då har vi inte heller installerat badkar ännu som kommer i vinter. Vi är 4 pers i hushållet.
Man kan ju med app eller på display tillfälligt öka vattenmängden för tex en badkarsfyllning.
Man kan ju med app eller på display tillfälligt öka vattenmängden för tex en badkarsfyllning.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Viss skillnad på badkar och badkar då det kan vara allt mellan 200 liter till över 400 liter att fylla upp och en del ska ha varmt så man nästan blir kokt som en kräfta !!!
Har en Nibe F1255 sedan 4 veckor sedan.
Vi är två vuxna och tre barn i hushållet, och har hittills inte haft problem med att vattnet blivit kallt. Dock har vi inget badkar utan enbart dusch. Känns som den är skapligt snabb på att värma vattnet till 55 grader
Vi är två vuxna och tre barn i hushållet, och har hittills inte haft problem med att vattnet blivit kallt. Dock har vi inget badkar utan enbart dusch. Känns som den är skapligt snabb på att värma vattnet till 55 grader
Jag har vuxit upp med en gammaldags elberedare, och minns alltför väl bekymren med att varmvattnet tog slut när flera i familjen skulle duscha, bada eller diska.
Nu bor jag i hus med bergvärme (Nibe F1245) och en extra varmvattenberedare. Så länge jag har barn kommer jag aldrig att koppla bort den extra beredaren. Det är väldigt bekvämt att alla tre barnen kan ta varsitt bad i följd, och vi fortfarande har varmvatten kvar. Eftersom beredaren sitter efter bergvärmepumpen så behöver den inte värma mycket vatten, utan mest bara hålla det varmt. Varmvattenberedaren drar ca 100 kWh per månad, och då är det många bad och långa duschar i vår familj. Det är effektivt att ställa varmvattenberedaren på några grader lägre temperatur än man får ut från värmepumpen har jag märkt.
Det jag skulle önska är en möjlighet att enkelt koppla in och ur den extra varmvattenberedaren. Den dag barnen flyttar kanske man inte behöver den, men ändå vill kunna köra den om man får gäster. Men det går förmodligen att lösa med några extra rör och kranar.
Nu bor jag i hus med bergvärme (Nibe F1245) och en extra varmvattenberedare. Så länge jag har barn kommer jag aldrig att koppla bort den extra beredaren. Det är väldigt bekvämt att alla tre barnen kan ta varsitt bad i följd, och vi fortfarande har varmvatten kvar. Eftersom beredaren sitter efter bergvärmepumpen så behöver den inte värma mycket vatten, utan mest bara hålla det varmt. Varmvattenberedaren drar ca 100 kWh per månad, och då är det många bad och långa duschar i vår familj. Det är effektivt att ställa varmvattenberedaren på några grader lägre temperatur än man får ut från värmepumpen har jag märkt.
Det jag skulle önska är en möjlighet att enkelt koppla in och ur den extra varmvattenberedaren. Den dag barnen flyttar kanske man inte behöver den, men ändå vill kunna köra den om man får gäster. Men det går förmodligen att lösa med några extra rör och kranar.
Klicka här för att svara