Byggahus.se

Varmvattenberedaren rinner. Varför?

1. V
    Medlem Nivå 1
    Det har börjat porla från varmvattenberedarens avrinningsrör (PARCA SAFIR) Vad kan det bero på?

2. S
    Medlem Nivå 9
    Fullt normalt. Det kommer från en övertrycksventil. Vattnet värms upp och utvidgas.Röret skall mynna ovan en golvbrunn vilket jag hoppas det gör.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Rinner det konstant läcker det för mycket.
    Droppar det är det mera normalt.

Protte

4. V
    Medlem Nivå 1
    Exakt min tanke. Jo det mynnar i en brunn och att det droppar ibland köper jag men nu porlar det som sagt. Inget i förbrukningsmönstret har ändrats så det verkar rimligt att något läcker. "Övertrycksventil" låter som om den satt på ovansidan av tanken? Det låter inte heller som ett amatörjobb att fixa, Måste man riva ut hela apparaten tro?

5. M
    Medlem Nivå 8
    Brukar helt enkelt vara en ventil av denna typ
    http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1267
    Brukar vara enkelt att byta, men ibland har det bara fastnat något skräp i dem. Öppna den så den spolar ur sig några gånger så kanske den tätar igen sedan.

6. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Vad är det för expansionskärl? Det kan vara trasigt vilket gör att övertrycksventilen släpper ut vatten så fort radioatorkretsen värms upp (och expanderar i volym). I sånt fall bör båda bytas.

7. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag tror TS menar säkerhetsventilen till varmvattenberedaren, inte värmesystemet.
    Om inte beredaren är onormalt varm, så ligger felet i säkerhetsventilen. Som sagts ovan, prova att öppna den ett par gånger och se om den tätar, annars får man byta ventil. Den kostar några hundralappar + arbete, såvida du inte byter själv.
    OBS! Det är normalt att det droppar lite ibland, speciellt om man använt mycket varmvatten. Dock ska det inte rinna hela tiden

8. S
    Medlem Nivå 2
    har en fråga i samma ämne så kör den här, öppna den, gör man det med kranen som sitter strax under den eller är det Knappen? uppe på?, och ifall det inte slutar då hur byter man den, bara att stänga av inkommande vatten eller är det nåt mer man ska tänka på?

9. M
    Medlem Nivå 8
    Det vanligaste nu verkar vara att man vrider på vredet, alltså det som är svart i bilden jag länkade till ovan. Finns en del äldre sorter (kanske fortfarande förekommer) där man vippar upp en liten arm också.

Man ska förstås kolla att man har en ny säkerhetsventil med rätt öppningstryck (och rätt gänga o.s.v.), annars brukar det inte vara några konstigheter att byta. Stäng vattnet, skruva loss den gamla, använd lämplig gängtätning, skruva dit den nya.

10. S
    Medlem Nivå 2
    så här ser min sak ut på toppen av beredaren, http://www.ladda-upp.com/bilder/39761/ventil och från den röda ventilen? så går det ett rör ned bakom beredaren som droppar ganska fort hela tiden, har börjat nu det senaste och undrar lite om nån vet nåt om den, hur den funkar, sitter för övrigt på kallvattnet.

11. M
    Medlem Nivå 8
    Ja, precis, det ska dels finnas en backventil så varmvattenberedaren inte kan trycka tillbaka (ev. nedsmutsat eller uppvärmt) vatten i den inkommande kallvattenledningen när vattnet värms och expanderar. För att inte spränga beredaren sätter man en säkerhetsventil, och den ska sitta på kallvattensidan så man inte häller ut varmvatten i onödan.

Har för mig att den där modellen manövreras med den där knoppen som sticker upp, men det var länge sedan jag såg en sådan modell och jag har för mig att den var helt mässingsfärgad, så den funkade kanske inte likadant heller.

12. S
    Medlem Nivå 2
    så ja, efter lite pill så har den fastnat i öppet läge så får bli till att byta den imorgon så får bli kall dusch ikväll :)
    tackar för svaren iallafall

13. V
    Medlem Nivå 1
    Jag har hittat ventilen i min PARCA SAFIR. Den satt på undersidan, och har en extramanick "avtappning"? som verkar överflödig: http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=5868
    Lätt att komma åt så jag byter väl själv men beskrivningen från mulpac ovan verkar lite förenklad - man måste väl tömma beredaren och kanske låta den svalna lite också. Att få en stråle kokhett vatten i ögat när jag gängat loss ventilen verkar onödigt.

14. M
    Medlem Nivå 8
    Ja, det är definitivt bäst att vara försiktig. Vattnet brukar i och för sig "hänga kvar" hyfsat snällt om man stänger alla kranar och inkommande vatten, så om man släpper ut trycket först genom att öppna säkerhetsventilen brukar det gå rätt bra. Men låt den gärna kallna, för om det skulle råka rinna ut är det ju otäckt om det är hett och om du dessutom har den under beredaren är ju risken uppenbar att allt vatten vill ut.

En funktionskontroll när man har monterat så man ser att det inte läcker och att ventilen kan släppa ut vatten är ju en klar fördel att lägga till också.

15. B
    Medlem Nivå 1
    Tjena :
    Skulle höra om arbetet utfördes av digsjälv vid installationen eller behöriga?