1 666 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Varmvattenberedaren börjar värma vattnet långsamt
VARMVATTENBEREDARE METRO THERM MODUL 300 E. Alltid gått på 1-fas.
Inköpt 2006. Byter anod var 3e år, inga synliga läckor etc
Vad är det som brukar krångla på dessa ?
Värmeelement ? Termostat ?
Vet inte hur den ska felsökas, förutom att tömma vattnet och göra en okulärbesiktning. Vad mer ?
Tacksam för tips !
Vet inte hur den ska felsökas, förutom att tömma vattnet och göra en okulärbesiktning. Vad mer ?
Tacksam för tips !
Vad menar du med "långsamt"? Med 1-fas/2300 Watt tar det ganska många timmar att värma 300 liter vatten...
Har du kollat temperaturen i tanken och/eller på utgående rör före och efter blandningsventilen? Det kan ju vara blandningsventilen som kärvar så den blandar in för mycket kallvatten.
Har du kollat temperaturen i tanken och/eller på utgående rör före och efter blandningsventilen? Det kan ju vara blandningsventilen som kärvar så den blandar in för mycket kallvatten.
T tompatempo skrev:VARMVATTENBEREDARE METRO THERM MODUL 300 E. Alltid gått på 1-fas.
Tacksam för tips !
Har bara fått direkt input från andra hälften att det inte kommer hett vatten när hon spolar. Har inte mätt något och problemet upptäcktes i morse.Kan blandningsventilen göra så att inte tanken inte blir tillräckligt varm ?useless skrev:
Bästa svaret
Nej men utgående temp. Finns ett vred med + och - eller öka/minska symbol. Snurra ca 10 gånger från min till max på den, samtidigt som du spolar lite VV. Termostaten kan ha kärvat till sig. Sen in med handen under kran och ställ tempen, det ska nästan vara så det bränns.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
min metrotherm dog och det visade sig vara kabelanslutningarna till elementet som gett upp. Väldigt klena kablar och så hade det väl varit lite dålig kontakt och rostat lite så ja, det hade destruerat sig själv.......
Det som är bra med dessa är ju att elementet sitter som i en tub så man behöver aldrig tappa ur och krångla. Bara lossa och dra ut men de är ganska dyra. Jag lyckades rädda min med mycket möda. Anslutningarna är väl M4 eller nåt sånt.
Det som är bra med dessa är ju att elementet sitter som i en tub så man behöver aldrig tappa ur och krångla. Bara lossa och dra ut men de är ganska dyra. Jag lyckades rädda min med mycket möda. Anslutningarna är väl M4 eller nåt sånt.
Hos mig har denna modell ätit värmeelement (steatitelement). Jag kör den tvåfas, så varmare än du gör. Vet inte hur många jag har bytt sedan 2005 (har tappat räkningen) men de brinner av regelbundet (några års mellanrum) att jag alltid har ett extra element liggandes hemma. Har visat sig vara klokt för även grannen som har samma modell har också behövt byte av värmeelementet två gånger och har varit innerligt tacksam att jag har kunnat lösa det på kort varsel på någon halvtimme.
Du kan mäta om det av genom vanlig resistensmätning. Eller bara inspektera det så brukar man se stället där tråden har brunnit av.
Här är steatitelementet:
https://www.vvsochbad.se/metro-varm...bsOXb9iZGeGtBHYt2-E1nHtQr9J0VBfkaAhY6EALw_wcB
Sök på Google så får du se och läsa om avbrunna steatitelement: site:byggahus.se steatitelement
Här är tråden jag tidigare har rapporterat i:
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Du kan mäta om det av genom vanlig resistensmätning. Eller bara inspektera det så brukar man se stället där tråden har brunnit av.
Här är steatitelementet:
https://www.vvsochbad.se/metro-varm...bsOXb9iZGeGtBHYt2-E1nHtQr9J0VBfkaAhY6EALw_wcB
Sök på Google så får du se och läsa om avbrunna steatitelement: site:byggahus.se steatitelement
Här är tråden jag tidigare har rapporterat i:
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Redigerat:
Är det detta elementet du beskriver ?S Stefan1972 skrev:min metrotherm dog och det visade sig vara kabelanslutningarna till elementet som gett upp. Väldigt klena kablar och så hade det väl varit lite dålig kontakt och rostat lite så ja, det hade destruerat sig själv.......
https://www.vvsochbad.se/metro-varmepatron-till-55-300-liter-205635
Jag kör beredaren på 1-fas så vet inte om den skulle fungera ? (om det är den som krånglar)
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
vet inte vilken effekt jag kopplade min på men det är möjligt den bara går på 240volt. Det räcker till oss på två vuxna och fem ungar iallafall. Dåligt med varmvatten blir det om typ tre duschar direkt efter varann. Så äter de element kopplade på 400volt så skulle jag nog överväga att ändra detta......minns inte hur många liter jag har men den är axelhög iallafall.
Vår räcker till 4 pers. på 1-fas. Har ännu inte bytt ett enda steatitelement på 18 år. Kanske är dags nu ? Ska undersökas.S Stefan1972 skrev:vet inte vilken effekt jag kopplade min på men det är möjligt den bara går på 240volt. Det räcker till oss på två vuxna och fem ungar iallafall. Dåligt med varmvatten blir det om typ tre duschar direkt efter varann. Så äter de element kopplade på 400volt så skulle jag nog överväga att ändra detta......minns inte hur många liter jag har men den är axelhög iallafall.
Blandaren för utgående vattnet.
Klicka här för att svara