Vi ska bygga ett badrum i vårt gästhus och vattnet till tomten går idag via ett spett som tar upp grundvatten. Det pumpas upp till huset, som ligger högre än pumpen. Vi tänker att man sätter varmvattenberedaren i den lilla källare som finns under gästhuset (suterränghus). Detta borde väl gå bra?

Alla rör i gäststugan kommer dras nya - det finns alltså inga idag. Det finns anslutningsmöjligheter till vattnet via källaren på gästhuset idag, där blanda annat filtret sitter.

Vad är potentiella problem? Att pumpen inte orkar med? Påverkar det ens? Kan man ha en varmvattenberedare under själva badrummet med denna konfiguration och få någorlunda tryck?

Tack för svar.

Du kan sätta beredaren var du vill, det kommer alltid vatten till den från pumpen och till tappställena, sen får du se hur det blir med frysrisk och avtappningen inför vintern, ska du kallställa stugan så se till att alla rör har lite nerförsbacke mot lägsta punkten och ventil, inget roligt att behöva blåsa rören.

J jonaserik skrev:
Du kan sätta beredaren var du vill, det kommer alltid vatten till den från pumpen och till tappställena, sen får du se hur det blir med frysrisk och avtappningen inför vintern, ska du kallställa stugan så se till att alla rör har lite nerförsbacke mot lägsta punkten och ventil, inget roligt att behöva blåsa rören.
Okej! Just det, den drar ju alltid vatten från spettet för att hålla sig full.

Vi kommer väl alltid ha lite värme i stugan, och vi har en värmevakt i källaren där nu för att hålla filterboxen och rören tinade, eftersom de leder vidare till huvudhuset också, så att säga.

override override skrev:
den drar ju alltid vatten från spettet för att hålla sig full.
Vad menar du med drar, var sitter själva pumpen med tryckkärlet

J jonaserik skrev:
Vad menar du med drar, var sitter själva pumpen med tryckkärlet
Jag antar att den sitter i pumphuset, vid "spettet", för i källaren har jag inte sett nån. Vi har precis fått tillträde, så lite luddig på vad allt är än.. :/

Det är OK med allt om pumpen sitter i pumphuset, då trycker pumpen mot husen

• Gilla
override
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är OK med allt om pumpen sitter i pumphuset, då trycker pumpen mot husen
Jag ska öppna huset och kika in allt i veckan ändå, så jag uppdaterar här igen då, men jag är ganska säker på att det är så. Det "enda" förutom lite för som sitter i källaren är filterbehållaren, som jag förstår det.

Om det sitter ett filter i källaren idag kan jag inte komma på några problem med att dessutom sätta dit en varmvattenberedare. Det du skall tänka på är att det normalt droppar lite vatten från säkerhetsventilen på beredaren. Detta måste ta vägen någonstans. Om det även finns avloppsrör i utrymmet är det enkelt. Annars får du lösa det på annat sätt.

• Gilla
override
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det sitter ett filter i källaren idag kan jag inte komma på några problem med att dessutom sätta dit en varmvattenberedare. Det du skall tänka på är att det normalt droppar lite vatten från säkerhetsventilen på beredaren. Detta måste ta vägen någonstans. Om det även finns avloppsrör i utrymmet är det enkelt. Annars får du lösa det på annat sätt.
Tack!
Det finns ett avlopp i källaren. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.