Hej!
Vi har varit utan varmvatten i 3 veckor, och fick äntligen hem ny varmvattenberedare. Hade dock inte tänkt på att det inte medföljer inkopplad sladd för snabb inkoppling till 230V.
Vi ska koppla till 400V vid senare tillfälle, men sparar det tills vi ska göra en vettigare dragning av PEX rören samtidigt. Tänkte inhandla ett sladdställ, ex (3x0.75mm2):
Och koppla in enligt nedan:
Tacksam om någon kan tala om ifall det rätt ut?
Glömde såklart elschemat...
Vi har varit utan varmvatten i 3 veckor, och fick äntligen hem ny varmvattenberedare. Hade dock inte tänkt på att det inte medföljer inkopplad sladd för snabb inkoppling till 230V.
Vi ska koppla till 400V vid senare tillfälle, men sparar det tills vi ska göra en vettigare dragning av PEX rören samtidigt. Tänkte inhandla ett sladdställ, ex (3x0.75mm2):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och koppla in enligt nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam om någon kan tala om ifall det rätt ut?
Glömde såklart elschemat...
Tackar för snabbt svarH håbbe1961 skrev:
Undrar om du kan förklara lite mer ingående?
Sladdstället jag tänkte inhandla in närmaste butik har bara jord (gul/grön), brun och blå. L3 ska inte kopplas enligt elschemat för 230V, så då körde jag uteslutningsmetoden för bruna kabeln.. hur ska jag koppla istället?
Yes, tar ca 7.1h att värma upp den på 230V. Men hellre det än att fortsätta utan varmvatten, 3 veckor räckerJ jonaserik skrev:
Men, 3x0.75mm2 som sladdstället har. Det räcker inte alltså?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Behöver du verkligen köpa ett sånt sladdställ? Har du inte någon trasig eller avlagd apparat eller förlängningskabel att ta av? (Eller fråga om grannarna har.)
0,75 kvadratmillimeter är för klent, men 1,0 funkar till den effekten om det är en lös kabel.
Edit: Det verkar som jag hade fel där; även 0,75 funkar. Ser nu att till och med min 2000 W vattenkokare har 0,75! Skadar dock inte att ha lite marginal för en apparat som ska gå timmar i sträck, och grövre gör det även svårare att misslyckas med inkopplingen.
0,75 kvadratmillimeter är för klent, men 1,0 funkar till den effekten om det är en lös kabel.
Edit: Det verkar som jag hade fel där; även 0,75 funkar. Ser nu att till och med min 2000 W vattenkokare har 0,75! Skadar dock inte att ha lite marginal för en apparat som ska gå timmar i sträck, och grövre gör det även svårare att misslyckas med inkopplingen.
Redigerat:
Ahh, nu kanske jag förstår vad som är svårt att se.. tog inte bild i vinkel så man ser motsvarande kopplingar in.H håbbe1961 skrev:
Tydligare med detta kanske:
Den gamla beredaren har ingenting med detta att göra. Det är en ny beredare som skall kopplas in temporärt med stickpropp. Det är ett värmeelement i den som kan kopplas in mellan faser för 3000W eller mellan fas och nolla för 1000W. Det senare gör man på det vis som TS ritat.H håbbe1961 skrev: