Hej!

Vi har varit utan varmvatten i 3 veckor, och fick äntligen hem ny varmvattenberedare. Hade dock inte tänkt på att det inte medföljer inkopplad sladd för snabb inkoppling till 230V.

Vi ska koppla till 400V vid senare tillfälle, men sparar det tills vi ska göra en vettigare dragning av PEX rören samtidigt. Tänkte inhandla ett sladdställ, ex (3x0.75mm2):
Elektrisk sladdställ med oisolerade ändar för inkoppling och en EU-kontakt för 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och koppla in enligt nedan:
Varvvattenberedares elektriska anslutning utan sladd, illustrerad kopplingsschema överlagt.
Skapa konto

Tacksam om någon kan tala om ifall det rätt ut?

Glömde såklart elschemat...
El-schema för enkel inkoppling av varmvattenberedare till 230V enligt inlägg.

Tyvärr inte det sakan en blå nolla i nuvarande anslutninsplint, jord och L1 är rätt

Går bra att köra den på 230 V , blir ca halva effekten då, men laddar upp över en natt. du ska ha en lika kabel men minst 1,5 m2

LevaLivet LevaLivet skrev:
Tacksam om någon kan tala om ifall det rätt ut?
Det borde fungera utmärkt.

H håbbe1961 skrev:
Tyvärr inte det sakan en blå nolla i nuvarande anslutninsplint, jord och L1 är rätt
Tackar för snabbt svar :)

Undrar om du kan förklara lite mer ingående?
Sladdstället jag tänkte inhandla in närmaste butik har bara jord (gul/grön), brun och blå. L3 ska inte kopplas enligt elschemat för 230V, så då körde jag uteslutningsmetoden för bruna kabeln.. hur ska jag koppla istället?

J jonaserik skrev:
Går bra att köra den på 230 V , blir ca halva effekten då, men laddar upp över en natt. du ska ha en lika kabel men minst 1,5 m2
Yes, tar ca 7.1h att värma upp den på 230V. Men hellre det än att fortsätta utan varmvatten, 3 veckor räcker :D

Men, 3x0.75mm2 som sladdstället har. Det räcker inte alltså?

EddieHansson
LevaLivet LevaLivet skrev:
Yes, tar ca 7.1h att värma upp den på 230V. Men hellre det än att fortsätta utan varmvatten, 3 veckor räcker :D

Men, 3x0.75mm2 som sladdstället har. Det räcker inte alltså?
Borde väl det. 1kW är ju bara ~4.4 ampere

Svårt å se om den blåa nollan är med in på kabel in. Har den gamla gått på 2 lr 3 faser möjligtvis. Men annars skall den kopplas som en lampa, bru plus nollan blå plus jord

3G0,75mm² är vanligt som anslutningskabel. Det räcker bra till 1000W.

Är ingen blå internt i VVB , rakt in som du ritat och har ingen betydelse var blå eller brun hamnar, blir som att vända på en stickproppen, men använd 1,5 m2

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ser nog rätt ut i alla fall. Såg på elschenat att L2 är lika med noll

Magnus E K
Behöver du verkligen köpa ett sånt sladdställ? Har du inte någon trasig eller avlagd apparat eller förlängningskabel att ta av? (Eller fråga om grannarna har.)

0,75 kvadratmillimeter är för klent, men 1,0 funkar till den effekten om det är en lös kabel.

Edit: Det verkar som jag hade fel där; även 0,75 funkar. Ser nu att till och med min 2000 W vattenkokare har 0,75! Skadar dock inte att ha lite marginal för en apparat som ska gå timmar i sträck, och grövre gör det även svårare att misslyckas med inkopplingen.

Redigerat:
H håbbe1961 skrev:
Svårt å se om den blåa nollan är med in på kabel in. Har den gamla gått på 2 lr 3 faser möjligtvis. Men annars skall den kopplas som en lampa, bru plus nollan blå plus jord
Ahh, nu kanske jag förstår vad som är svårt att se.. tog inte bild i vinkel så man ser motsvarande kopplingar in.
Tydligare med detta kanske:

• Närbild av en elektrisk anslutning med kablar och skruvklämmor inuti en apparat.
    Skapa konto
Kasta om färgerna bara, L2 blå L1 brun

H håbbe1961 skrev:
Den gamla beredaren har ingenting med detta att göra. Det är en ny beredare som skall kopplas in temporärt med stickpropp. Det är ett värmeelement i den som kan kopplas in mellan faser för 3000W eller mellan fas och nolla för 1000W. Det senare gör man på det vis som TS ritat.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.