Hej på er!
I höstas när jag skulle tappa ur vattnet från varmvattenberedaren i stugan blev jag fundersam på hur säkerhetsventilen var kopplad. Förre stugägaren har satt säkerhetsventilen på inkommande kallvatten. Ska den inte sitta på tappslangen?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
1 493 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Varmvattenberedare: säkerhetsventil på inkommande kallvatten?
-
-
Krilleman
Husspekulant Plumber- Södermanland
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
- 2 585 bilder och filmer
27 jan 22:35 #2EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...
Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???
Hur är det ens möjligt?Redigerat 27 jan 22:55 -
27 jan 23:22 #3
-
28 jan 16:06 #4Payer skrev:
Håller du med om att man bör byta plats på slangen för inkommande vatten och tappslangen/spillslangen? -
28 jan 16:09 #5
Det där kan väl inte funka över huvud taget om inte ventilen är rensad på sitt innehåll?
-
28 jan 16:12 #6
-
Krilleman
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
28 jan 18:15 #7Här kan du se principen hur en VVB ska kopplas in med extra förgrening på kallvattnet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...varmvattenberedare.462559/page-2#post-4840778
Det är på själva matande kallvattenledning in i beredaren som förgreningen ska ske, likt bilden. INTE på säkerhetsventilens anslutning.
Principen på min bild som du ska följa:
Säkerhetsventil med rött vred ska mynna ca 10cm ovan golv vid golvbrunn.
Avstängningsventilen är blå.
Blandningsventilens vred är svart.
Gör om och gör rätt! Och du behöver byta säkerhetsventilen och dra ett utloppsrör till golvbrunn om sådan finnes. Där golvbrunn inte finns så brukar man bara dra ner röret till golvet.
Och blandningsventil verkar du sakna helt i din installation?!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 28 jan 18:20 -
28 jan 19:23 #8
Då ska man alltså byta position på de två rören
Blandningsventil finns men den sitter på det utgående varmvatten (ej med på bild). Men den har ju ingen funktion i det här fallet då kallvattnet inte är kopplat till blandningsventilen. Istället är kallvatten och varmvatten draget till blandare inne i stugan. -
Krilleman
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
28 jan 19:29 #9Payer skrev:
Blandningsventil finns men den sitter på det utgående varmvatten (ej med på bild). Men den har ju ingen funktion i det här fallet då kallvattnet inte är kopplat till blandningsventilen. Istället är kallvatten och varmvatten draget till blandare inne i stugan.
Börja om från början och få till blandningsventilen korrekt med kallvattenanslutning!
Lägg gärna upp en bild på din "blandningsventil" också så vi ser hur varmvattnet är kopplat.
Jag är nyfiken!
Går det att få en översiktsbild så forumet ser helheten? -
28 jan 19:36 #10Du kan inte bara byta position på rören, det hjälper dig inte alls.
Börja om från början och få till blandningsventilen korrekt med kallvattenanslutning!
Lägg gärna upp en bild på din "blandningsventil" också så vi ser hur varmvattnet är kopplat.
Jag är nyfiken!
Går det att få en översiktsbild så forumet ser helheten?
Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller? -
Krilleman
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
28 jan 19:42 #11Payer skrev:
Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller?
Du har ju principen i bildformat enligt mitt inlägg ovan, förgrening skall ske på matande ledning.Plus en övertydlig förklaring för dom andra rören.
Säkerhetsventilen har inget med förgrening att göra, bara termisk expansion!
Jag tycker starkt att du ska kontakta en rörmokare och få detta ombyggt efter konstens alla regler om du inte förstår varför det ska vara så, trots att jag varit övertydlig! -
28 jan 19:59 #12Payer skrev:
Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller?
Som @Krilleman säger - gör om, gör rätt. Om man ska hårdra det så är PEM-slang inte heller godkänd för varmvatten, den kan nog släppa otrevliga ämnen från plasten om den blir för varm. -
Krilleman
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
28 jan 20:04 #13-MaH- skrev:
Förenklad läsning utan massor med tekniska termer finns här:
https://ggcarat.se/guide/pem-slang-och-plastrorskopplingar/ -
28 jan 20:32 #14Nej, det går verkligen inte. Varför tror du det?
Du har ju principen i bildformat enligt mitt inlägg ovan, förgrening skall ske på matande ledning.Plus en övertydlig förklaring för dom andra rören.
Säkerhetsventilen har inget med förgrening att göra, bara termisk expansion!
Jag tycker starkt att du ska kontakta en rörmokare och få detta ombyggt efter konstens alla regler om du inte förstår varför det ska vara så, trots att jag varit övertydlig!
Enligt denna så har den tidigare ägaren kopplat kallvattnet till (3) och vid (4) har spillslangen fästs. Varför kan jag inte "byta tillbaka" och montera så som instruktionerna visar?? -
Krilleman
- Medlem okt 2010
- 14 772 inlägg
- 7 391 gillningar
28 jan 20:42 #15Payer skrev:
Är din pil "tappslang" samma som som utlopp säkerhetsventil? (Var mynnar denna ledningen ut någonstans?)
Om JA så är det bara byta anslutningarna som du föreslår + samtidigt köpa ny säkerhetsventil 9bar och byta den samtidigt.
Och i och med avsaknandet av kallvatten på blandningsventilen så får du ut ännu högre temperatur på varmvattnet, således blir problemet PEM och varmvatten ännu mer aktuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in