Byggahus.se
J
Fotografen Fotografen skrev:
Låt bli skiten.
Så då anser du att alla andra VVB är bättre då , med kalkutfällning på patroner med haveri som följd , Metrotherm har 4 års garanti på grejerna , hur många andra har det , En inte alltför viktig sak är servicekostnad . hur långt tid tar det att byte patron på en tex en Nibe eller annat fabrikat , på dessa kan vilken som helst som inte har tummen för mycket i handen byta på 10 min .; Så det med låt bli skiten får stå för dig och säg inget på ett forum om det

• Gilla
blindahl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kanske kan man argumentera att Metro Therm gör nischberedare som är det minst dåliga alternativet för särskilt kalkrikt vatten. Men så marknadsför inte Metro Therm sina varmvattenberedare.

Inte heller är det alltid extrema kalkhalter där dessa installeras. Jag har erfarenhet av både min egen beredare som installerades 2005 och grannens som installerades senare. Inget kalk i vattnet här utan idealt mjukt kommunalt vatten. Valet av varmvattenberedare gjordes av den lokala etablerade VVS-firman. Jag var vid tiden okunnig konsument. I dag skulle jag inte välja detta skräp. De regelbundna bytena av steatitelement är ekonomiskt mindre problematiska, snittårskostnaden för steatitkelementen är inte så illa nu när man kan köpa via webbutik. Men allt besvär detta orsakat mig genom åren.

• Gilla
Dalköpinge Bygg
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Så det med låt bli skiten får stå för dig och säg inget på ett forum om det
Jag står för det till 100%. Låt bli skiten.
Jag skriver det även på forum och annorstädes, alldeles oavsett vad du tycker om saken.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske kan man argumentera att Metro Therm gör nischberedare som är det minst dåliga alternativet för särskilt kalkrikt vatten.
Skulle kunna vara så.

Och har man så mycket kalk i vattnet att det blir problem är det väl smartast att åtgärda problemet dvs ta bort kalk.

Mikael_L
Det här är en klassiker med Metros beredare; det är steatitelementet som leder över ström till dyktuben den är instucken i. Alla symptomen stämmer, slumpmässigt lösande jordfelsbrytare över en längre tid som slutligen eskalerar och leder till total kortslutning och att säkringarna går.
Jag har bytt ett sånt element åt en kund, i våras.
Symptomen var ganska exakt så. Han hade haft lite tjuvlösningar av JFB och slutligen hade även säkringen till VVB löst som indikerade ungefär var problemet kunde ligga.

Jag meggade (i kallt tillstånd) och allt verkade bra så vi provade att först koppla förbi JFB och då blev det kortis som löste säkringen efter någon enstaka dag. Då bytte jag värmepatronen och det funkade bra.

Jag tycker att jag sett ganska många sådana här Metro installerade av VVS-firmor här i Uppsalaområdet. Jag har undrat lite faktiskt, då jag inte trodde att de så gärna befattade sig med märken som går att köpa lite varsomhelst. Men det kan ju faktiskt vara så att det kalkrika vattnet här leder till detta val.

• Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kan ju faktiskt vara så att det kalkrika vattnet här leder till detta val.
Dessa är emaljerade och är nog dom enda som klarar hög kalkhalt , det finns även VVB med s.k värmesköldar som klarar kalk .
Normalt så när en patron sitter i vattnet med mycket kalk så avsätts det på patronen , som vi alla vet i gamet så kokar vattnet direkt mot patronen , och för varje bubbla så torkar det till i bubblan och kalken fastnar på patronen ca my varje gång , inte mycket men bygger på med tiden . Tillslut är patronen så omgärdad av kalk så den inte kyls av , då spricker den och JFB eller säkring löser . har varit med om att inte ( nästan ) fått ut en patron då den varit ca 15 cm tjock med kalk

Claes Sörmland
Förutom de återkommande problemen med steatitelementen som brinner av och kortsluter elen så har peppar, peppar inget annat strulat på min VVB sedan 2005. Kanske borde man koppla om den till enfas så går steatitelementet inte så varmt?

J
till enfas så går steatitelementet inte så varmt?
Inte helt fel , Då blir den på 2 kw , är den på 300L så räcker den gått till en familj och laddar upp under en natt , jag har en
200L 3 fas men ingen kalk och kör den på 1 fas och den laddar upp på natten på sommaren , vinter laddar jag med ved

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Det borde ju i rimlighetens namn gå att göra någon modd på elementet så att det håller? Är inte tillverkaren intresserad av detta?
Om det nu är så att dessa beredare fungerar bra i kalkrikt vatten (jag har bott i Uppsala).

J
Det fanns för några år sedan element som hade fel i sig , av någon anledning så hade det kommit någon form av metallspån vid tillverkning i keramiken och det renderade till stora spänningar så det spräktes ur bitar , samt blev spån/damm som lede över till jord , har inte hört om något sådant nu , men , men man vet aldrig

• Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Jag tar ut mitt element och gör rent med en flaskborste en gång om året, mäter även anoden. Har funkat än så länge...

Mikael_L
I och med att elementet är så exemplariskt enkelt att ta ut så är det kanske en god ide att ta ut elementet årligen, eller med ett par års mellanrum och rensa bort "flingorna". (y) :)

J jojo123 skrev:
Inte helt fel , Då blir den på 2 kw
Blir det inte 1kW? Eller är den på 6kW vid 400V?

Om det är 3kW vid 400V så blir det 1kW vid 230V.

Claes Sörmland
Jag undrar om det verkligen är flingor av järnoxid från dyktuben som leder till dessa problem med kortslutning. Jag har ju genom åren bytt ett antal steatitelement och det har inte funnits några tecken på flingor men ibland på svart järnoxidpulver. Jag gissar att det är värmeelementets tråd håller för låg kvalitet, får lokal varmgång och brinner av. Eller så är det ett kombinationsfel, vi talar ju om händelser som sker med några års mellanrum.

15771035561037144309561824565785.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15771035752584187438008467340725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bytte just... ändå mäter jag och gör rent 1 ggr / år.

• Gilla
bjornen1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.