6 274 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Varmvattenberedare - inkoppling av dräneringsrör
Hej,
Vi har nyligen köpt ett fritidshus med egen brunn. I badrummet sitter en nyligen installerad varmvattenberedare (tror den är något år gammal). Problemet är att den ej har något "dräneringsrör" (kanske finns en annan fackterm...) inkopplad, så när det blir övertryck droppar det vatten ner på toastolen och golvet. Då golvet är kaklat är det inte katastrof, men vattnet kan bli liggande ibland vilket blir jobbigt. Jag vill således koppla in ett rör för att låta detta vatten rinna ner i avloppet.
Jag tänker mig att det räcker med något plaströr som kopplas på med fall ner till golvbrunnen, är det någon som har en åsikt om hur detta ska göras, vad man ska tänka på etc? Alternativet är att plocka in en römokare som fixar det vilket vi kan tänka oss, men om det är lätt kirrat så känns det lite overkill..
Tacksam för alla synpunkter!
Vi har nyligen köpt ett fritidshus med egen brunn. I badrummet sitter en nyligen installerad varmvattenberedare (tror den är något år gammal). Problemet är att den ej har något "dräneringsrör" (kanske finns en annan fackterm...) inkopplad, så när det blir övertryck droppar det vatten ner på toastolen och golvet. Då golvet är kaklat är det inte katastrof, men vattnet kan bli liggande ibland vilket blir jobbigt. Jag vill således koppla in ett rör för att låta detta vatten rinna ner i avloppet.
Jag tänker mig att det räcker med något plaströr som kopplas på med fall ner till golvbrunnen, är det någon som har en åsikt om hur detta ska göras, vad man ska tänka på etc? Alternativet är att plocka in en römokare som fixar det vilket vi kan tänka oss, men om det är lätt kirrat så känns det lite overkill..
Tacksam för alla synpunkter!
Skvallerröret från säkerhetsventilen ska ha minst samma diameter som inkommande vattenrör till beredaren. Skvallerröret bör/ska vara "vanligt" vattenrör (koppar, pex, mm), röret ska ha en svag lutning mot öppningen på röret. Röret ska mynna över avlopp så att man ska kunna se när säkerhetsventilen släpper ut övertrycket, röret "skvallar" därav benämningen skvallerrör.
Fel! röret från säkerhetsventilen ska vara i den storleken som säkerhetsventilen är oftast 15mm, max vara 2 m och ha två 90 gradiga vinklar är det bara ett fritidshus så hade jag åkt förbi närmsta vvs-are och bett att få köpa 2 m pex och en stödhylsa för pex
Denna regeln är faktiskt borttagen idag. (Även till min stora förvåning)Joakim Stribrand skrev:
Jag hade dragit skvallerröret för långt på ett bygge med flit (för brunnen var lite för långt bort) och besiktningsmannen godkände detta trots min tafatta kommentar om brunnens placering. Med en påföljande utläggning om nya regelverket på detta!
Klicka här för att svara