Byggahus.se
Hörnskåp i kök är ett aber och illa nyttjad plats. Nu funderar jag på att sätta varmvattenberedaren i huset (gammalt fritidshus som jag vinterbonar, så klarar mig på 55L) under bänkskivan i köket i hörnet. Då kan jag ha ”vanliga” skåp på varsin sida om dem, alltså inte särskilt avsedda hörnskåp. Vad tror ni? Åtkomst uppifrån (har en idé om snabblås på bänkskivan som bara är 60*90) och vid behov via något mindre hål från sidan in i anslutande skåp.
Finns det stora problem med åtkomst, tror ni, eller att anslutningar kring vattnet blir svårt att lösa?

Har gjort liknande i fritidshuset med en vanlig skåpstomme (ingen hörnstomme) och med öppning mot en av väggarna. I vårt fall är en av väggarna mot ett förrådsutrymmer där jag kapade upp väggen så den motsvarar skåpöppningen. Blev sedan enkelt att installera och även kunna kontrollera/serva/byta i framtiden. Man får modifiera lite med passbitar.

Tack för bra idé, Anders! Det borde funka även här. Vad fick du plats med för storlek, och vet du även vilket märke/modell det är på beredaren? Rund/fyrkantig, vägghängd/stående?

Fyrkantig som står på botten av ett 600 skåp. Den fanns före jag byggde om köket, men tror det är en NIBE och 30L.
Glöm inte att du ska ha ett "droprör" från säkerhetsventilen, de här små på 30-50L får ganska stora tempvariationer så det lär droppa lite vid större varmvattenuttag. Vid nästa byte blir det ett läckageskydd under beredaren, med uppvikta kanter, för att snabbare kunna se ev. läckage.

Superbra! Tack. Osäker vart jag ska leda vattnet från droppröret, men får fundera!

Jag kunde ta upp ett hål i ytterväggen bredvid och sedan en PEX-slang med lite fall ut genom vägen.
Använder du huset på vintern får du kolla till det på utsidan så det inte bildats någon ispropp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.