Anslutningar och rör på en varmvattenberedare utan blandningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt en lägenhet i södra Europa. Varmvattenberedaren fungerar och ger ifrån sig varmt vatten (riktigt varmt). Dock tar det slut efter ca 1-2 minuter. VVB går inte att ändra temp. Det saknas blandningsventil, är det därför varmvattnet tar slut?

• Gilla
AnnLinn
  • Laddar…
B
Nej. Temp för låg på termostaten, för låg effekt på elementet, eller för liten volym i tanken är troligare.

Volym på beredaren?

Vad står det på skylten, det finns säker en termostat och överhettningskydd under någon lucka/plåt och som sägs , kanske för liten, är den kopplad för dusch med.

Den är på 60 liter. Hittar ingen termostat, finns ingen lucka mm. Temp mätaren står att den är uppvärmd trots att varmvattnet tar slut i kranen. På bilden har varmvattnet precis ”tagit slut” 60-liters Ariston varmvattenberedare med upplyst temperaturmätare visandes full värme.
Skapa konto

Etikett på en Ariston varmvattenberedare som visar modell och kapacitet på 50 liter.
Skapa konto
Den är på 50 liter

Är in och utlopp förväxlade?

A Avemo skrev:
Är in och utlopp förväxlade?
Nej kallvatten på blå och ut från röd

avrostat stigarrör eller vad det heter kanske?

Som tidigare sagt så är stigarröret en misstänkt källa...

Jag har räddar 2 beredare med just de felet genom att sticka in ett rör i varmvattenröret i beredaren och de har funkar båda gångerna

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nej. Temp för låg på termostaten, för låg effekt på elementet, eller för liten volym i tanken är troligare.
I vask och dusch är det två vred för kallt/varmt dvs ingen vanlig blandare. När man bara tar varmvatten kommer det riktigt varmt vatten, men som sagt ut det slut efter 1-2 min. Temp mätaren på vvb visar också att det är uppvärmt när det tar slut.

A Alexn72 skrev:
Som tidigare sagt så är stigarröret en misstänkt källa...

Jag har räddar 2 beredare ned just ze felet genom att sticka in ett rör i varmvattenröret i beredaren och de har funkar båda gångerna
vad ska jag sticka in för rör?

Ser nästan ut som Tesy i formen. Den stora svarta runda som sitter under kan skruvas bort , innanför där sitter termostat och överhettningskyddet + elpatron. Är det ingen markerig vid rören som röd och blå. syns inget hur gammal den är. Vet inte och är osäker på hur dom är invändigt , det kan vara en pexslang som går till topp där uttaget dill VV är , har den släppt eller gått av nära botten så blir det den effekten. Känn på rören under VVB när du spolar vatten , normalt så är det vänstra varmast , är det hett och blir kallt så är det rackartyg invärtes på den ,inte lönt försöka repa utan en ny är bäst.

S stein82 skrev:
vad ska jag sticka in för rör?
För att utnyttja volymen ordentligt tas utgående vatten från toppen av beredaren medan ingående vatten kommer in i botten. Om röret som går från utloppet till toppen av beredaren är borta så får man inte ut varmvattnet i toppen av beredaren. Bara det som finns längst ner. Om det är problemet borde det som @Alexn72 skriver gå att sticka in ett nytt rör i utloppet upp till toppen av beredaren.

Om det är så att varmvattnet utloppsrör d.v.s. det som mynnar högst upp i tanken, har gått av eller skadats, så är ju risken att inkommande kallvatten går direkt till utloppet och då verkar det ju som om det är slut på varmvatten. En lösning kan vara att trä in ett smalare rör genom vv- utloppet (röd) och in i tanken upp emot toppen av tanken.
Enkelt ritad skiss av en varmvattenberedare med markerade inlopps- och utloppsrör.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.