6 990 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Varmluftsugn, fläkten måste ibland ha hjälp att starta.
Hej!
Häromdagen ropade frugan att det är något konstigt med ljuset i ugnen. När jag kollade såg jag att det var ett väldigt orange ljus och kunde omgående konstatera att det berodde på att värmeelementet för varmluften glödde ilsket bakom fläktkåpan. Samtidigt såg jag att fläkten inte snurrade, så jag stängde givetvis av ugnen direkt.
Jag lyckades känna på fläkthjulet genom gallret och den kändes först lite trög, men så fort jag rörde sig några grader gick den väldigt lätt. Det gick fint att baka bröd i den när fläkten väl kommit igång.
Idag skulle det lagas mat i ugnen igen, och då jag hade instruerat frun att numer alltid kolla så att fläkten snurrar igång när hon vill använda varmluft så ropade hon igen att fläkten stod still. Den här gången hade hon stängt av ugnen direkt.
Så jag skruvade av gallret och kände på fläkthjulet. Det är först ett tydligt motstånd, men sedan släpper det och fläkten går helt fritt. Jag kan starta och stänga av fläkten utan problem efter att jag rubbat fläkten, så det är inte möjligt att upprepa problemet manuellt.
Jag skruvade av fläkthjulet, men kunde inte se att något som gjorde att det skulle kärva. Det känns också mer som om att motståndet sitter i själva motorn. Det känns lite "notchy" om det går att förstå.
Någon som känner igen problemet, och kanske framförallt har en lösning?
Ugnen är en Husqvarna Reginette Chilli QCE 531.
Mvh
Fred
Häromdagen ropade frugan att det är något konstigt med ljuset i ugnen. När jag kollade såg jag att det var ett väldigt orange ljus och kunde omgående konstatera att det berodde på att värmeelementet för varmluften glödde ilsket bakom fläktkåpan. Samtidigt såg jag att fläkten inte snurrade, så jag stängde givetvis av ugnen direkt.
Jag lyckades känna på fläkthjulet genom gallret och den kändes först lite trög, men så fort jag rörde sig några grader gick den väldigt lätt. Det gick fint att baka bröd i den när fläkten väl kommit igång.
Idag skulle det lagas mat i ugnen igen, och då jag hade instruerat frun att numer alltid kolla så att fläkten snurrar igång när hon vill använda varmluft så ropade hon igen att fläkten stod still. Den här gången hade hon stängt av ugnen direkt.
Så jag skruvade av gallret och kände på fläkthjulet. Det är först ett tydligt motstånd, men sedan släpper det och fläkten går helt fritt. Jag kan starta och stänga av fläkten utan problem efter att jag rubbat fläkten, så det är inte möjligt att upprepa problemet manuellt.
Jag skruvade av fläkthjulet, men kunde inte se att något som gjorde att det skulle kärva. Det känns också mer som om att motståndet sitter i själva motorn. Det känns lite "notchy" om det går att förstå.
Någon som känner igen problemet, och kanske framförallt har en lösning?
Ugnen är en Husqvarna Reginette Chilli QCE 531.
Mvh
Fred
Skitenkelt byt motor!
Beställ på elextrolux.se
Ta bort fläkthjulet och byt motorn från baksidan.
Beställ på elextrolux.se
Ta bort fläkthjulet och byt motorn från baksidan.
Sökte efter motorn som reservdel tidigare, men den är inte listad bland de jag får upp när jag söker på min ugn. Nu hittade jag den dock! 565 spänn var ju inte så himla blodigt.
Är den enkel att komma åt från baksidan? De gånger jag haft ugnen ute har jag inte kollat hur smidig den är att komma in i.
Är den enkel att komma åt från baksidan? De gånger jag haft ugnen ute har jag inte kollat hur smidig den är att komma in i.
Ja ja det är inga problem
Efter som ch1efen's felpost pumpade tråden insåg jag att jag inte knutit ihop den. Fläkten beställdes, levererades mycket snabbt och byttes enkelt ut. Ungen har fungerat felfritt sen dess, så priset för fläkten var klart värt det. Ingen vet ju hur länge ugnen kommer hålla, men blir det några år så är ju knappt 600 spänn inte mycket att snacka om.
Liknande trådar
-
Någon som testat Thermex Carbon Flex Filter till köksfläkten?
Kök -
Måste man ha golvskyddsplåt under ett vedeldat aggregat?
Bastu -
Måste jag isolera röret till köksfläkten?
Ventilation -
Måste fläktröret centreras ovanför fläkten? Se bild.
Kök -
Hur långt ner från taket måste ett spirorör till köksfläkten vara isolerat?
Ventilation