Angående funktionen på en varmgrund. Kort: en torpargrund utan uteventilation, isolerad mot mur och mark, samt uppvärmd genom läckage värme från huset. Har jag förstått rätt?
Vad händer om det inte blir varmt i grunden och hur kallt kan det bli utan att vara kritiskt?

Tacksam för alla spekulationer.:)

Du har förstått det rätt. Det räcker med någon grad varmare än utesluten för att detvska klara sig. Isoleringen gör även att marken underhuset håller sig kallare och kan på så sätt transportera mindre fukt.

Matti_75 skrev:
Du har förstått det rätt. Det räcker med någon grad varmare än utesluten för att detvska klara sig. Isoleringen gör även att marken underhuset håller sig kallare och kan på så sätt transportera mindre fukt.
Jag ställer mig tveksam till den analysen!

Fuktproblem i torpargrund uppstår framförallt på sommaren, när varm uteluft kyls ner under daggpunkten och fukten kondenserar på bjälklagets undersida.
Om marken "håller sig kallare" förvärras naturligtvis problemet!

Och grunden måste naturligtvis ventileras. Hur skall annars fukt avlägsnas?

Hint: Hur många hustillverkare använder "varmgrund" idag?

Instämmer med ovanstående. Grundens problem uppstår under sensommar, när det är varmt och fuktigt ute. Den fukten, samt markfukt, kommer in i grunden på ett eller annat sätt.

Det enklaste är att konstruera en så välisolerad och tät grund som möjligt, och sedan installera en hygrostatsyrd avfuktare som går i drift endast under de problemfyllda perioderna. Eftersom avfuktaren kommer gå väldigt sällan, så bör det vara en sorptionsavfuktare som blåser ut våtluften ut ur grunden.

En kondensavfuktare mår inte bra av att stå stilla i månader. Vidare så blir det på ett eller annat sätt rundgång om kondensavloppet inte pumpas ut ur grunden.

KnockOnWood skrev:
Jag ställer mig tveksam till den analysen!

Fuktproblem i torpargrund uppstår framförallt på sommaren, när varm uteluft kyls ner under daggpunkten och fukten kondenserar på bjälklagets undersida.
Om marken "håller sig kallare" förvärras naturligtvis problemet!

Och grunden måste naturligtvis ventileras. Hur skall annars fukt avlägsnas?

Hint: Hur många hustillverkare använder "varmgrund" idag?
Marken blir kallare under isoleringen, men luften i grunden blir varmare. Om du inte släpper in varm fuktig luft så kan du få fuktproblem, därav stängd ventilation under sommar/ höst. Några av modulhus företagen bygger med varmgrund. Grunden ska ventileras under vinter halvåret om den ska ventileras alls. Ofta kan man slippa avfuktaren om man bara plastar marken och isolerar grunden.

Torpargrund är för mig en gammal grundläggningstyp som inte används längre. Man har där en varm murstock i mitten. Vidare är grunden uppmurad av natursten ovan marknivå till skillnad från modernare varianter som kanske förläggs en bit ner i marken.

Närmast torpargrund i modern grundläggningsteknik har vi kryprumsgrund - den kan utföras på flera sätt, du nämner ett av dom. Man har provat på att modifiera den traditionella uteluftventilerade grunden, ventilerat den med inneluft (med gott resultat) samt utfört den som en oventilerad grund.

Det finns många sätt att utföra en varm kryprumsgrundläggning, vissa mer avancerade än andra. Jag tror inte att man skall projektera så att man måste ha en massa teknik för att få det att fungera. Avfuktare och värmefläktar får ses som nödlösningar när man missat i fuktsäkerhetsprojekteringen - tycker jag.

Locke skrev:
Torpargrund är för mig en gammal grundläggningstyp som inte används längre. Man har där en varm murstock i mitten. Vidare är grunden uppmurad av natursten ovan marknivå till skillnad från modernare varianter som kanske förläggs en bit ner i marken.

Närmast torpargrund i modern grundläggningsteknik har vi kryprumsgrund - den kan utföras på flera sätt, du nämner ett av dom. Man har provat på att modifiera den traditionella uteluftventilerade grunden, ventilerat den med inneluft (med gott resultat) samt utfört den som en oventilerad grund.

Det finns många sätt att utföra en varm kryprumsgrundläggning, vissa mer avancerade än andra. Jag tror inte att man skall projektera så att man måste ha en massa teknik för att få det att fungera. Avfuktare och värmefläktar får ses som nödlösningar när man missat i fuktsäkerhetsprojekteringen - tycker jag.
:thumbup:

Tack för hjälpen alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.