Byggahus.se

Varmgrund m. golvvärme, FTX och tilluft genom grund?

1. D
    Medlem · Swaben · 1 inlägg

DerTichler

Medlem
    Hej forumet.

Har lite funderingar på det här med varmgrund som jag inte kan hitta några bra svar på.
    Vad jag kommit fram till:

- Grunden måste isoleras ordentligt och ha en lufttät radonduk som täcker golvet och väggarna i grunden.
    - Grunden kommer typ att ha samma temperatur/luft som resten av huset och ska alltså vara en länk i husets ventilationssystem.
    - Genom grunden kan man dra div. installationer så som el,vatten,avlopp mm som gör att huset lättare kan uppgraderas,renoveras eller lagas pga. ev. vattenskador.

Låter som en bra grej :rolleyes: Sen blir det lite lurigare...

På endel sidor står det att man ska ventilera frånluft genom grunden. Men i ett vanligt hus ventilerar man ju ut luften från badrum,kök och tvättstuga för att den innehåller mycket fukt. Känns spontant som en dålig ide att dra ner den fuktiga luften genom grunden och fram till värmeväxlaren eller hur är det tänkt?

Eller är det så att man kan dra fram tilluften genom grunden och vidare ut till sovrum, vardagsrum mm?

I.o.m. denna tanke snubblade jag över sk. "displacement ventilation" där man istället för vanlig ventilation (omrörande ventilation) drar in något undertempererad luft vid golvnivå och tar sedan ut dålig luft från innertaket. Tanken är att då utandningsluften och luften som absorberar svett blir varm ska denna stiga och ventileras ut. Hittar något om att det mest används i större lokaler. Hittade även ett startup-företag som har någon hemmavariant http://inventiair.com/se.

Hur är det med det här? Är det vansinne eller kan det vara ett faktiskt alternativ att kolla på? Temperaturen kommer väl att bli mer skiktad och det kommer ju att vara som kallast längst ner. Men med fix:en kan ju inluften hålla en någorlunda temperatur och när den luften sedan dras in i golvnivå så kommer den ju att ligga längst ner mot det uppvärmda golvet.

Mycket tacksam för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.