Byggahus.se

Varmgarage mot murad yttervägg

1. S
    Medlem Nivå 7
    Vi har köpt nytt hus. Byggt på 50-talet med murad fasad. Vidbyggt kallgarage, från 60-talet. På väggen mot huset ser man tegel, så garagetaket är troligtvis förankrad mot teglet på något sätt.

Nu vill jag ha värme i garaget. Frågan är hur jag gör med tegelväggen. Bör jag regla upp mot tegelväggen, med isolering och gips för att slippa köldbrygga?

Garagetaket idag är ett platt tak med visst läckage. Jag planerar att byta detta mot ett tak med en svag lutning bakåt. Funderar lite på hur och hur mycket jag ska förankra mot huset. Jag antar man måste fräsa en ränna i teglet för att få in ett plåtbeslag i anslutning mellan tak och tegelvägg.

Ska jag tänka att garagebyggnaden blir en självbärande konstruktion byggd med reglar som bär upp taket, och bara några enstaka fästpunkter mot tegelväggen så inte byggnaderna åker isär. Eller ska man utnyttja tegelväggen mer? (som det verkar vara idag)

Plattan är troligtvis oisolerad. Det var väl det vanliga på 60-talet. Inte mycket att göra åt. Men jag funderade på att åtminstone gräva runt plattan och sätta upp isodrän-skivor mot den. Det blir både dränerande och en viss isolering tänker jag. Några tankar om detta?