Byggahus.se

Varmgalvade stålrör till räcke?

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ska bygga lite räcken nu i vår liknande detta som "grossa" på forumet byggt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    altan_2.JPG

men vill inte ha rostfria stänger utan varmgalvade eftersom husets övriga detaljer kommer vara i silver/aluzink framöver. Dessutom är varmgalv helt underhållsfritt :)

Billigast och enklast är att köpa varmgalvade rör och kapa själv, dessa kommer då inte bli galvade i kapändarna utan där får jag helt enkelt rostskydda med färg eller spraygalv.

Siktar isåfall på ett varmgalvat svetsat stålrör, typ http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Ror/SvetsTub1/

Men är detta en dålig idé ur någon aspekt?

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Vad ska du fästa rören i?
    Spraygalv är inte lika bra som varmgalv så det kommer att bli lite brunt där med tiden.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Som på bilden, dvs. hål i stolparna.

Det är just rostskyddet på de kapade ändarna som oroar mig. Eftersom ändarna ändå kommer vara dolda så kanske det är bättre att måla med rostskyddsfärg än spraygalv?

4. S
    Medlem Nivå 13
    Om du borrar in dom en bra bit så kommer inte änden synas och du kan måla rejält och det finns galv färg på burk som ger ett tjockare skikt och kapa rören kallt så dom inte blir brända i änden men jag skulle föredra rostfritt men det är troligtvis dyrt.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Som sagt så föredrar jag i detta fallet varmgalvat utseende före rostfritt av estetiska skäl, dessutom rostfritt rostar här på västkusten om man inte går upp i de högsta kvalitéerna. Men det är inte ekonomiskt försvarbart :)

Kallkapning hade jag inte tänkt på, tack för det :)

6. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag har byggt ett altanräcke i varmgalvat (tyckte också att rostfritt är för dyrt, och ofta får man bara A2-kvalitet). Jag ser inte dina bilder men jag har låtit svetsa ihop stolparna och rören innan galvningen. Jag ska skicka bilder ikväll.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 13
    Köper man tex syra fasta rör av vanlig industri kvalite så är dom matta och ser ganska galvade ut men kostar säkert massor men håller galvat om det är så dålig miljö så rostfritt rostar.

8. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Har gjort en del balkongräcken i elpolerat syrafast och efter ett par år i saltstänk ser det ut som skit. Galvat däremot håller sig likadant år efter år.

9. S
    Medlem Nivå 13
    Har rostfria räcken på båten och dom är från -97 och fortfarande fräscha det hade dom inte varit i galvat. Väljer man rätt legering på rostfritt lär dom hålla hur länge som helst men dom blir dyra och nu gillar ju inte Ts utseendet på dom och då är det galvat som gäller.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Smurfen, var hittar man kallgalv på burk? Jag har bara hittat vanlig sprayfärg och det är ju, i mitt tycke, oanvändbart... :)

11. S
    Medlem Nivå 13
    Vi brukade köpa på järnhandeln var nått år sen jag handlade på burk. Om du köper spray köp vanlig silver spray och spruta över kallgalven med så blir det snyggare och bör stoppa längre mot rost brukar göra så när jag svetsat i galvat sprayar man lite flammigt med silver spary så syns det inte.

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Får väl hetta upp en balja med zink och stoppa ner änden i annars :D

13. S
    Medlem Nivå 13
    Det fanns/ finns stift att stryka varmt stål vid tex kapning av galvat stål men var säkert 15 år sen jag såg det sist.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du menar att det var bättre förr? :)

15. T
    Medlem · Nivå 16
    Mitt räcke ser ut såhär (varmgalvat):

• Laddar…