1 818 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Värmeväxlare mellan källare och uterum.
Hej
Har precis köpt en sommarstuga som jag visste hade en lite fuktig källare. Har rensat ur den och fixat det mesta, så att den är ren från organiskt material, så nu skall den torkas.
Huset är också begåvat med en inglasad veranda som blir smällhet när det är soliga dagar.
Som jag har förstått är det just varma dagar man får in mest fukt i en källare då luften kan bära med sig mer fukt när den är varm.
Min tanke var att man skulle ha en värmeväxlare som tar kall luft från källaren och varm luft från uterummet och byter dessa med varandra.
Är det totalt galet och meningslöst, eller är det kanske lite smart?
Vad skall man kika på för utrustning om det är någon mening med det?
Mvh Carl
Har precis köpt en sommarstuga som jag visste hade en lite fuktig källare. Har rensat ur den och fixat det mesta, så att den är ren från organiskt material, så nu skall den torkas.
Huset är också begåvat med en inglasad veranda som blir smällhet när det är soliga dagar.
Som jag har förstått är det just varma dagar man får in mest fukt i en källare då luften kan bära med sig mer fukt när den är varm.
Min tanke var att man skulle ha en värmeväxlare som tar kall luft från källaren och varm luft från uterummet och byter dessa med varandra.
Är det totalt galet och meningslöst, eller är det kanske lite smart?
Vad skall man kika på för utrustning om det är någon mening med det?
Mvh Carl
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ett ventilationsaggregat med värmeväxlare eller en L/L värmepump.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Ny puts i källare, spricka mellan betonghålsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga fog mellan betongblock källare
Grund & Markarbeten -
Uppbyggnad mot mellanbjälklag över källare
Badrum -
Täta mellan vägg och tak i källare
Färg, Måla & Tapetsera